انعکاس نور در عکاسی صنعتی و جلوگیری از انعکاس نور

انعکاس نور در عکاسی صنعتی

آیا باید از انعکاس نور در عکاسی صنعتی پرهیز کنیم؟

عکاسی صنعتی از محصولات چالش های زیادی به همراه دارد. یکی از این سناریوها، عکاسی از اشیا براق بدون بروز انعکاس نور است. بسیاری از عکاسان تازه کار یا حرفه ای، عکس برداری از چنین محصولاتی را دشوار می دانند. تکنیک های زیادی برای ویرایش و حذف انعکاس وجود دارد، اما بهتر است قبل از عکس برداری این انعکاس را کاهش دهید. در ادامه به این موضوع می پردازیم که انعکاس نور چه مشکلی در تصویر ایجاد می کند و آیا باید از انعکاس نور در عکاسی صنعتی پرهیز کنیم؟ این کار چگونه صورت می گیرد؟

انعکاس نور چیست و چه مشکلی در عکس ایجاد می کند؟

انعکاس نور نمایانگر این است که چگونه نور از سطح اجسام به لنز دوربین یا چشم ما بازتاب پیدا می کند. در منطقه ای که بازتاب نور ایجاد می شود، جزئیات رنگ، بافت یا سطح جسم به طور مشخص ثبت نمی شوند. به دلیل شدت بالای نور این اتفاق رخ می دهد. بازتاب نور موجب کاهش کنتراست در عکس می شود. این انعکاس نور، تمرکز نگاه بیننده را از محصول اصلی منحرف می کند.

انعکاس نور در عکاسی صنعتی شیشه و بلور
انعکاس نور در عکاسی صنعتی شیشه و بلور

انعکاس نور چگونه ایجاد می شود؟

برای تشکیل انعکاس نور دو عامل اصلی وجود دارد:

  • سطح منعکس کننده
  • نوری که با زاویه به این سطح تابیده می شود.

طبق قانون انعکاس نور، نوری که به یک سطح بازتابنده با زاویه مشخصی بتابد، با همان زاویه بازگشت داده می شود. همانطور که گفته شد، زاویه ی تابش نور و برگشت نور با هم برابرند. یعنی زمانی که تابش نور و انعکاس آن هر دو از یک سطح باشند، زاویه انعکاسی که شما مشاهده می کنید با زاویه ای که نور تابیده شده برابر است. بنابراین شما با تغییر زاویه منبع تابش نور یا جا به جایی آن، می توانید جهت و میزان انعکاس نور در عکاسی صنعتی را کنترل کنید.

قانون بازتاب نور
قانون بازتاب نور

چه سطوحی باعث بازتاب نور می شوند؟

نور بر هر جسمی بتابد از آن بازتاب پیدا می کند. به عبارتی همه اجسام از قانون انعکاس نور پیروی می کنند. در ادامه برخی از اجسام که بازتابندگی بالایی دارند و قبل از عکاسی باید مدیریت شوند آمده است:

  • سطوح آیینه ای
  • آب و سطوح خیس
  • سطوح فلزی
  • اجسام شیشه ای (پنجره، شیشه خودرو، ظروف کریستالی، ویترین مغازه، آکواریوم و …)
  • عینک طبی و دودی
  • طلا و جواهرات
  • ساعت و اکسسوری فلزی
انعکاس نور در عکاسی صنعتی از عینک
انعکاس نور در عکاسی صنعتی از عینک

تکنیک های عکاسی صنعتی بدون انعکاس نور

بهترین راهکار این است که قبل از عکاسی، نور پردازی را به گونه ای تنظیم کنید که انعکاس نور کاهش پیدا کند. در ادامه چند تکنیک برای جلوگیری از بروز بازتاب نور در تصاویر ثبت شده از محصولات صنعتی، آمده است.

  • پخش نور

یکی از راه های آسان برای عکاسی صنعتی از اشیا براق به منظور جلوگیری از انعکاس نور، روش پخش و انتشار تابش نور است. زمانی که نور به طور یکنواخت پخش شود، انعکاس نور کمتری ایجاد می شود. این کار با روش های مختلف قابل انجام است.

  • تغییر زاویه عکاسی

اگر با تنظیم نور موفق به حذف انعکاس از عکس نشدید، باید طبق قانون انعکاس، زاویه عکاسی را تغییر دهید. مقداری جابه جایی زاویه دوربین می تواند در کاهش انعکاس نور در عکاسی صنعتی موثر باشد.

  • ساعت طلایی عکاسی

در بسیاری از سوژه های صنعتی بزرگ مانند خودرو، امکان تنظیم نورپردازی بصورت دستی وجود ندارد. در این صورت شما باید یک زمان طلایی برای عکاسی پیدا کنید که نور در بهترین وضعیت باشد. ساعات طلایی معمولا چندساعت پس از روشنایی روز یا چند ساعت قبل از غروب آفتاب هستند. روزهای ابری نیز گزینه ای عالی برای عکاسی از سوژه های بزرگ در محیط آزاد هستند.

  • کنترل انعکاس

اگر کنترل منبع نور در عکاسی امکان پذیر نبود و همچنان هنگام عکاسی انعکاس نور را در تصاویر مشاهده می کنید، سعی کنید فضای عکاسی را خلوت کنید تا انعکاس نور در عکاسی صنعتی سوژه اصلی مشهود نباشد.

تحلیل علل انعکاس نور در عکاسی صنعتی و راهکارهای پیشگیری از این مشکل

یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین رشته‌های عکاسی، رشته‌های صنعتی است که باید نور و تأثیر آن بر تصویر را مدیریت کنیم. انعکاس نور یکی از مسائلی است که ممکن است هنگام عکاسی صنعتی با آن مواجه شویم.

علل انعکاس نور در عکاسی تجاری عبارتند از:

  • سطوح براق: سطوح براق به شدت نور را منعکس می‌کنند که می‌تواند رنگ و روشنایی نور را در یک تصویر تغییر دهد.
  • سطوح شیشه‌ای: سطوح شیشه‌ای و شفاف به میزان قابل توجهی نور را منعکس می‌کنند که باعث افزایش میزان نور منعکس شده در تصویر می‌شود.
  • سطوح فلزی: سطوح فلزی پتانسیل انعکاس قابل ملاحظه نور و تغییر خواص نوری تصویر را دارند.
  • نور مستقیم: نور قوی و مستقیم می‌تواند باعث شود یک تصویر نور بیشتری را منعکس کند.

عدم کنترل مؤثر نور می‌تواند باعث نمایان شدن انعکاس نور بیشتر در تصویر شود.

لوازم ضروری عکاسی از اشیا بازتابنده نور

نورپردازی مصنوعی: با استفاده از منابع مصنوعی نور مانند فلش، می توان زاویه تابش مناسبی را ایجاد کرد تا از انعکاس نور جلوگیری شود. سافت باکس، چترها و … به شما در کنترل بازتاب نور کمک می کند.
فیلتر پلاریزه: این فیلتر ها به طرز جالبی عبور طول موج های خاصی از نور را ممکن می سازد. استفاده از فیلترهای پلاریزه در عکس برداری از سوژه های شیشه ای یا خیس، باعث جلوگیری یا کاهش بازتاب نور می شود. عمکلرد این فیلتر در کنترل انعکاس نور در عکاسی صنعتی ستودنی است.
سه پایه و شاتر از راه دور: برای عکاسی از اشیا براق، تنظیمات دوربین اهمیت بالایی دارد. علاوه بر آن ثابت بودن دوربین حین عکاسی در کنترل بازتاب نور بسیار موثر است و کوچکترین جابه جایی باعث تغییر میزان انعکاس می شود.
اسپری های محو کننده: از این اسپری ها در استودیو تئاتر و فیلم به کار برده می شود. با اسپری کردن این ماده محو کننده روی اجسام براق، انعکاس از روی آن برداشته می شود. این تکنیک زمانی که سوژه های فرعی اشیا براقی هستند بسیار کارآمد است.

ابزارهای عکاسی صنعتی
ابزارهای عکاسی صنعتی

چه زمانی انعکاس نور در عکاسی صنعتی باعث زیبایی عکس می شود؟

همه ما تصاویری را دیده ایم که به طرز خلاقانه و جذابی از انعکاس نور برای زیبا شدن عکس ها بهره برده اند. این تکنیک در عکاسی طبیعت، عکاسی معماری و … کاربرد دارد. برای این کار باید به دنبال یافتن بهترین انعکاس باشید و زاویه دوربین را برای ثبت زیباترین انعکاس تنظیم کنید. در بکارگیری این تکنیک خلاقیت و تجربه بسیار مهم است.

عکاسی صنعتی زمانی به بهترین شکل بر مخاطب تاثیر می گذارد که عکس برداری با رعایت اصول صحیح آن انجام شده باشد. وجود انعکاس نور در عکاسی صنعتی باعث محو یا بی کیفیت شدن بخشی از تصویر می شود. این اتفاق مطلوب نیست. راه هایی برای کنترل انعکاس نور وجود دارد که در این مطلب به برخی از آن ها اشاره کردیم. اگر قصد عکس برداری حرفه ای از محصولات خود را دارید، این کار را به مجموعه تخصصی مدرن طرح بسپارید و از نتیجه کار لذت ببرید.

عکاسی صنعتی در مجموعه طرح گندم

عکاسی صنعتی در مجموعه طرح گندم با سابقه ای درخشان، تصاویری برجسته و ماندگار از کالا یا محصولات شما را در ذهن مشتریانتان نمایان می‌کند. عکاسی صنعتی در مجموعه ما با تیمی متخصص، با دارا بودن تجهیزاتی مدرن و به روز، عکسبرداری از محصولات کوچک و بزرگ با پس زمینه دل خواهتان را به صورت کاملا حرفه ای ارائه می دهد. در استدیو طرح گندم، عکاسی از فلزات استیل، براق یا مات مانند سینی، قابلمه، شیرآلات و وسایل آشپزخانه به صورت کاملا حرفه ای انجام میگردد.

برای پروژه‌های معماری، مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری که در نظر دارید، استودیو طرح گندم با رعایت تمامی استانداردها و کنتراست نور و زوایای دلخواهتان تصویری مهندسی و شکیل از هر قسمت از پروژهٔ شما عکسبرداری می‌کند. هم چنین از مواد غذایی، کیک و شیرینی، فست فود، غذای ایرانی و مواردی از این دست با جلوه ای ویژه عکسبرداری می‌شود.

عکاسی صنعتی در طرح گندم !!

شما میتوانید جهت مشاهده نمونه های بیشتر عکس های صنعتی محصولات و برندهای گوناگون در مدرن طرح بر روی عکاسی صنعتی و تبلیغاتی کلیک کنید.

Sorry, no pages was found

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 16 =