روانشناسی رنگ‌ها در برندسازی، تبلیغات و بازاریابی

روانشناسی رنگها در تبلیغات و بازاریابی برندسازی

روانشناسی رنگها در تبلیغات و برند سازی

انتخاب رنگ نقش بسیار مهمی در بازاریابی و تبلیغات و برند سازی دارد.
احتمالا خودتان هم حتی زمانی که با تبلیغات و بازاریابی آشنا نبودید بخاطر دارید که در بسته بندی ها، تبلیغات به هر نوع آن چاپی یا دیجیتالی حتی آگهی های تلویزیونی بیشترین توجهتان به رنگ بوده است. رنگ ها دارای قدرت هستند و در تصمیم گیری های ما تاثیر دارند. اگر یک یا چند رنگ مناسب برای برندتان انتخاب کنید می توانید از آن در طراحی لوگو، طراحی کاتالوگ، سایت و فضای مجازی و هر جا که نامی از شما باشد استفاده نمایید.

ما در شرکت تبلیغاتی طرح گندم شما را برای انتخاب رنگ مناسب برای برند و محصولتان یاری خواهیم نمود. در واقع بخشی از تخصص ما این است که رنگی برای تبلیغات شما با توجه به پرسونای مخاطب و و یژگی های دیگر، انتخاب نماییم که مشتری را جذب نماید و ترغیب به خرید از شما کند.
بخشی از تخصص ما، انتخاب رنگهایی است که بتواند مشتری را جذب کرده و به خرید از شما ترغیب کند.
علاوه بر مطالعه و تحقیق در این زمینه ما تجربه زیادی در خصوص تاثیر رنگ در بازاریابی کسب نموده ایم.

 

روانشناسی رنگ ها و نقش آن در تبلیغات و بازاریابی

منظور من از این مقاله نظر دادن سطحی نیست. مثل روانشناسی زرد که رنگ قرمز این ویژگی را دارد و آبی این ویژگی های دیگر را. همین طور فرهنگ متفاوت و سلایق شخصی افراد در انتخاب رنگ تاثیری در برند سازی و تبلیغات شما ندارد.

 

روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و برندینگ

انتخاب رنگ اهمیت زیادی در بازاریابی دارد به علت اینکه با توجه به روانشناسی رنگ ها، رنگ در متقاعد کردن افراد اثر دارد. رنگ هر کسب و کار در بازاریابی و برندینگ در هویت برند، طراحی لوگو، بنر و کاتالوگ های تبلیغاتی و… کاربرد دارد.
تحقیقات زیادی صورت گرفته و حاکی از آن است که بیشتر از 80 تا 90 درصد تصمیم گیری مشتریان برای خرید، بر اساس رنگ انجام می شود. این مطلب بیانگر اهمیت زیاد روانشناسی رنگ در تبلیغات و بازاریابی است.

 

اهمیت رنگ در برندسازی

اگر در آغاز راه اندازی کسب و کار یا برندسازی هستید به یک لوگو نیاز دارید اولین پرسش طراح لوگو از شما این است که رنگ برند شما چیست؟
بیاید در ادامه به این مطلب بپردازیم که چرا انتخاب رنگ تا این حد اهمیت دارد؟

 

هر رنگ، پیامی را به مخاطب منتقل می‌کند

هر رنگ بیانگر پیامی به بیننده است. با انتخاب رنگ مناسب می توانیم پیاممان را به مخاطبانمان انتقال دهیم.

 

با انتخاب رنگ، هویت برندمان را انتخاب می‌کنیم

رنگ از عناصر اصلی ساخت برند است در واقع برای ساخت برند ما نیاز به شکل دهی و ساخت هویت برند داریم. و هویت برند نقشی اساسی در برندسازی دارد. در گام نخست با توجه به پرسونای مخاطب باید اقدام به شکل دهی هویت برند نمود. این طور تصور کنید که یک برند شیک و لوکس باید رنگی مناسب هویت خود و یک برند شاد و پر انرژی رنگی مناسب با خود داشته باشند.

 

رنگ صحیح به برندمان اعتبار می‌بخشد

انتخاب رنگ مناسب برند و محصول اعتبار سازی می کند. نکته مهم داشتن تناسب بین رنگ برند و محصول و خدمات شما می باشد. همچنین انتخاب رنگ متفاوت بین شما و رقیبانتان می تواند یک تمایز و امتیاز برای شما باشد.

با رنگ از رقیبانمان متمایز می‌شویم.

 

انتخاب رنگ برند

برای انتخاب رنگ مناسب برند به زمینه کاری، نوع کسب و کار، مخاطبان هدف، محصول و خدمات، اهداف و شعار برند توجه نمایید. رنگ برندی انتخاب کنید که برای مخاطبتان جذاب باشد و پیام رسان شما به آنها باشد. رنگ برند حتی می تواند محصول شما را در ذهن مخاطب یادآوری کند.

روانشناسی رنگ در برندسازی

نمونه ایی از رنگ ها در بازاریابی و تبلیغات

روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید در نقطه مقابل مشکی است و تمام نور را جذب و بازتاب می دهد. رنگ سفید نماد پاکی و صداقت است. سفید رنگ تازگی و جدید بودن، تمیزی و پاکی است. برای همین در محصولات پزشکی و سلامتی هم کاربرد دارد. برندهای مطرحی مانند اپل از رنگ سفید استفاده نموده اند. رنگ سفید با مراسم ازدواج عجین شده و به همین دلیل کسب و کارهای در این حوزه از رنگ سفید استفاده می نمایند.
توجه نمایید که رنگ سفید رنگ فضاهای خالی است. استفاده بیش از حد از این رنگ نیز مناسب نیست و حس انزوا و سردی را یادآور می شود.
از معانی سفید صلح، سادگی، پاکیزگی، جوانی و… بسیاری دیگر است. رنگ مناسب برای بستنی فروشی و یادآوری سرما و برف و خنکی است.

 

روانشناسی رنگ سیاه

رنگ مشکی از رنگهای جذاب و پر طرفدار است و مفاهیم بسیاری در روانشناسی دارد. سیاه یا مشکی نماد قدرت است. انرژی را جذب می نماید. سیاه و سفید در کنار هم نشان دهنده پیچیدگی و جدیت است.

 

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز از نظر روانشناسی روی افراد تاثیرات مختلفی دارد. با احتیاط بیشتری از این رنگ استفاده نمایید. بالا برنده عکس العمل است و تجزیه تحلیل و تفکر را کاهش می دهد. قرمز رنگ هیجان و عشق و اشتیاق است.
رنگ قرمز جذاب، پر جنب و جوش و گرم که معانی عشق، اعتماد به نفس، انرژی، خطر و… است. مناسب خدمات جذاب مناسب جوان ها یا رستوران ها است.

 

روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی تاثیر در ذهن و تفکر دارد. رنگ آبی علاقه مندان زیادی دارد. آرامش بخش و نشان دهنده شفافیت و محافظه کاری است. نماد اعتماد و اطمینان است. استفاده زیاد از آن نشان دهنده سردی و غم است. پس باید به جا و هوشمندانه بکار رود. رنگ آبی بیشتر در مردان طرفدار دارد. همینطور نماد آرامش، مسئولیت پذیری، صلح، آسایش و… است.
در بانک ها و یا محصولاتی که می خواهند حس قدرت و ثبات القا شود از آبی به خصوص آبی تیره استفاده می شود. سالن های یوگا، ماساژ، از طیف رنگ های آبی روشن برای نشان دادن آسایش و آرامش استفاده می نمایند.

 

روانشناسی رنگ سبز

سبز آرام بخش ترین رنگ است. سبز در وسط طیف رنگها قرار دارد و رنگ تعادل است. نماد طبیعت، رشد، سلامت و امید است.

 

روانشناسی رنگ صورتی

صورتی رنگی است که با احتیاط بیشتر انتخاب می شود. بیشتر رنگی است که در مقابل آبی و مورد علاقه دختران است. صورتی نماد آرامش، عشق، شادی، دخترانگی، ظرافت، سرگرمی و… است. بیشتر در برندهای زنانه، شیرینی و شکلات فروشی کاربرد دارد.

 

روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد ظاهرا طرفداران کمتری دارد. مورد علاقه افراد است که در انتخابشان حساس اند. زرد رنگ شادی است اما ممکن است استفاده زیاد از آن باعث ایجاد حس یاس و افسردگی و ترس شود.
طول موج رنگ زرد بلند است برای همین بیشتر جلب توجه می کند و به چشم می آید. سبب افزایش متابولیسم می شود و استفاده هوشمندانه از آن محرک، جذب کننده و بالا برنده اعتماد به نفس است.

 

روانشناسی رنگ طوسی

طوسی نماد حرفه ای بودن و فعالیت می باشد. طوسی ممکن است در ابتدا احساس خسته کنندگی در شما ایجاد کند. اما ترکیب آن با رنگ های دیگر عالی می شود. طوسی نماد و نشانه حرفه ایی بودن، رسمی، و تکنولوژی است. طوسی همچنین می تواند در بیزینس هایی مانند لباس کودکان با دو رنگ جذاب آبی و صورتی به عنوان رنگ پایه و خنثی مورد استفاده قرار گیرد.

 

روانشناسی رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه ایی از ترکیب رنگهای قرمز و زرد با درصد بالایی از مشکی تولید می شود. از این رو مثل رنگ مشکی جدی است ولی گرمتر و نرم تر از مشکی است. نماد استحکام و مقاومت است و پوشش دهنده اکثر رنگهاست. بیشتر رنگی است مورد علاقه مردان.
رنگ قهوه ای عاری از حس شوخ طبعی، سنگین، قابل اعتماد و اتکا بودن، اعتبار و حمایت است. برای بسته بندی و پست استفاده میشود تا نشان از اطمینان شما برای سالم تحویل دادن باشد.

روانشناسی رنگ ارغوانی

ارغوانی رنگی است ما بین قرمز و بنفش. از رنگهایی است که در برند های بسیاری استفاده شده است. ارغوانی رنگ تعادل احساسی و هماهنگی فیزیکی است. نشان دهنده هوش و زیرکی و منطق است. به افراد احساس رضایت از خود و احترام می دهد. رنگ ارغوانی، نماد تغییر و تحول است.

 

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش ترکیبی از قرمز و آبی است. ترکیب ویژگی های آرامش بخش آبی و هیجان و انرژی رنگ قرمز که همدیگر را خنثی می کنند . بسته به بیشتر بودن آبی به سردی و با بیشتر بودن قرمز به گرمی می گراید.
بنفش رنگ سلطنت، ثروت و لوکس و مدرن بودن است. در طبیعت کمتر یافت می شود. بنفش کوتاه ترین طول موج را دارد و آخرین رنگی است که به چشم می آید. نماد خلاقیت، تخیلات، و هوش است.

روانشناسی رنگ نارنجی

رنگ نارنجی نماد نشاط، تحرک و تحریک کننده است. به دلیل انژی زایی و شادی بخشی در برندها و تیم های ورزشی استفاده می شود. این رنگ هیجان و اشتیاق را نشان می دهد. برای جلب توجه استفاده می شود. القا کننده حس ارزش همینطور راحتی و گرما و نوآوری است. نارنجی بیانگر جوانی، سرزندگی، جنب و جوش و پرانرژی است. و برای برندهای مختص کودکان و یا برندهای ورزشی مناسب است.

 

روانشناسی رنگ در بازاریابی

یک بازاریاب از روانشناسی برای اهداف خود استفاده می کند. باید بتواند ذهن مشتری را بخواند و علایق و نیاز آن را بشناسد و براساس آن عمل نماید. باید قبل از انتخاب رنگ لیستی از سئوالات برای خود آماده کنید و آنها را از دید مخاطب پاسخ دهید.
با توجه به اینکه رنگ ها در ارسال پیام و عکس العمل تاثیر دارند. آنها را انتخاب کنید مثلا رنگ قرمز برای دکمه های خرید انتخاب می شود چون باعث عکس العمل سریع بیننده می شود.
اگر دچار تردید شدید که کدام رنگ مناسب تر است از روش های A/B تستینگ استفاده نمایید. و با توجه به واکنش مخاطبان تصمیم بگیرید که کدام رنگ بهتر و مناسب تر است. این کار در سایت و کسب و کارهای آنلاین بسیار راحتتر امکان پذیر است.
در برخی محصولات که رنگ در آنها تاثیر دارد بکار گیری نام رنگ های فانتزی و خاص تاثیر زیادی در جذب و خرید مشتری دارد. مثلا محصولی مانند رنگ مو با نام قهوه تلخ یا شنی بیشتر از رنگ قهوه ایی مورد توجه است.

 

جمع بندی

با وجود تمام آنچه گفته شد، تأثیر رنگ بر هر فرد تا حد زیادی به تجربیات شخصی افراد و در وهله بعدی به فرهنگ هر جامعه بستگی دارد و نمی‌توان یک نسخه جهانی برای ترجمه احساسات پیچید.

هویت بصری که از آن صحبت می کنیم شامل شکل، نماد، کلمات، نوع نگارش، فونت، شعار، رنگ و موارد دیگر است. رنگ از مواردی است که بیشترین تاثیر را دارد و در ذهن افراد ماندگار می شود.
تفاوتی ندارد که شما صاحب کسب و کارید و یا طراح دانش در مورد رنگ های و نمادها کمک می کند انتخاب بهتری داشته باشید. مثلا انتخاب رنگ برای یک بیزینس مخصوص کودکان و اسباب بازی نمی تواند رنگ و لوگویی با رنگهای تیره و سیاه داشته باشد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =