طراحی لوگو تایپ حرفه‌ایی

در طراحی لوگو تایپ (لوگو  تایپ نوشتاری) باید نام برند یا محصول، شرکت و نشان تجاری به صورت منحصر به فرد و با الگو و استاندارد خاص طراحی شود. آنچه که در لوگو تایپ فارسی یا لوگو تایپ لاتین پر اهمیت است، بر انگیختن ذهن مخاطب و بخاطر سپردن آن است. در طراحی لوگو باید استاندارد های مشخص را رعایت کنید تا بتوانید به راحتی پیام برند یا سازمان خود را به مخاطب انتقال دهید. طراحی باید به گونه ای انجام شود که عملکرد شرکت را نشان دهد، به صورتی که طراحی در ذهن مخاطب غریبه نباشد و با توجه به منطقه و مخاطبین بومی شناسایی شود. (توجه : این نکته برای برند های داخلی مطرح شده است.)

 برای مهاجرت از لوگو قدیم به طرحی نو و جدید باید دقت شود تغییرات به حدی نباشد که ذهن مخاطب دچار آشفتگی شود. بهترین روش این است که از لوگو های مورد تایید قدیمی الگو برداری کنید.

برای درک بهتر از لوگو تایپ، به Google Logotype ، Intel Logotype و ebay Logotype توجه کنید:

طراحی لوگوتایپ
لوگو تایپ

با طرح گندم متفاوت و خاص تر دیده شوید

شرکت تبلیغاتی طرح گندم با بکار گیری تجربیات، خلاقیت و ایده پردازی توانسته است اعتماد برترین برند های کشور را بدست آورده و در لوح زرین خود قرار دهد. برای مشاهده نمونه کارها به صفحه های طراحی کاتالوگ ، عکاسی صنعتی ، طراحی لیبل ، طراحی جعبه و طراحی لوگو مراجعه فرمایید.

طراحی لوگو تایپ و حروف الفبا

حرف الف در طراحی لوگو تایپ

حرف الف در طراحی لوگو تایپ

حرف الف در طراحی لوگو تایپ فارسی:

حرف ” ا ” و ” آ ” (الف) چه در ابتدای کلمه باشد چه در انتها، در اکثر موارد به شکل ایستا و تقریبا بدون تحرک می‌آید. وجود کلاه (الف) بسته به توان طراح گرافیک می‌تواند (الف) را از خشک و بی تحرک خارج کرده و حتی ترکیب زیبایی در طراحی ایجاد نماید.

وجود کلاه باعث شده است که طراح گرفیک امکان آن را داشته باشد تا (الف) را از حالت ایستا و خشک به حالت خمیده در آورد. به نظر می‌رسد وجود چنین حرکت هایی در طراحی  لوگو تایپ زیباتر و حرفه ای‌تر کمک کند.

در برخی موارد نیز حرف (الف) بدون وجود کلاه از حالت بی روح خارج شده و طراح، با ایجاد خمیدگی در انتهای حرف و یا با ایجاد قوس هایی در بالا و پایین سعی به وجود آوردن احساسی بهتر در لوگو تایپ داشته باشد.

فرم ایستاده حرف (الف) در مواردی مفهوم خود را در کلمه بهتر بیان کرده است.

حرف ب در طراحی لوگو تایپ

حرف ب بر خلاف الف انعطاف بیشتری در طراحی نوشتاری دارد. وجود اشکال مختلف آن، یعنی ب اول ب وسط و ب آخر امکان ایجاد بازی های گرافیکی را در  لوگو تایپ بیشتر می کند. جاگیری نقطه در ترکیب گرافی حرف ب ترکیبات زیبایی در لوگو تایپ ساخته است.

حرف پ در طراحی لو گوتایپ

در حرف پ که شبیه به ب به شکل افقی است ما سه نقطه مزاحم یا کمکی داریم در اینجا نیز بسته به کلمه مورد نظر و ترکیباتی که می توان ایجاد کرد سه نقطه نقش گرافیکی حساسی را می توانند داشته باشند.

حرف ت در طراحی لوگو تایپ

همانند شکل ب و پ با دو نقطه سر و کار داریم که در بالا قرار میگیرد.

حرف چ در طراحی لوگو تایپ

جا گذاری نقطه های حرف (چ) بخصوص در حرف (چ) آخر بسیار سخت است. شکم حرف (چ) کوچک است و معمولا حرف قبلی در کنار آن قرار گرفته است. در این حرف میان قرار دادن نقطه ها در این شکم کاری دشوار است. در این موارد طراح یا نقطه ها را کوچک می کند و یا آنها را خارج از شکم قرار می دهد.

حرف ح در طراحی لوگو تایپ

می رسیم به هشتمین حرف الفبا که می توان آن را به چهار شکل نوشت. این حرف با ویژگی آزادی که در قوس هایش دارد مشکلات نقطه های حرف ((چ)) را حذف کرده است.

حرف د در طراحی لو گوتایپ

شبیه به یک نیم دایره و گاهی شبیه به مثلثی با دو ضلع است. در هنگام نوشتن به طبق معمول و متداول حرکت دست از بالا شروع و به سمت راست و بالا پایین کشیده می شود و در نقطه ای حرکت به سمت چپ ادامه می یابد.

حرف س در طراحی لوگو تایپ

حرف س در طراحی لوگو تایپ: پانزدهمین حرف است، طراحان گرافیک حرف های زیادی برای گفتن دارند. ظاهرا (س) از جمله حروفی است که در لوگو تایپ استفاده فراوان دارد.

حرف ذ در طراحی لوگو تایپ

می توان گفت حرف ((ذ)) کم کاربرد ترین حروف فارسی است. قالب کلی در حرف (ذ) نیز شبیه به (د) است و طراح می تواند الگو هایی که در حرف (د) مشاهده می‌کند برای طراحی لوگو تایپ سفارش داده خود با جاگیری مناسب نقطه بکار گیرد.

حرف ر در طراحی لوگو تایپ

حرف ((ر)) را می توان با یک حرکت ساده و کمی قوس در لوگو تایپ ها  دیده می شود. در برخی موارد تنها با یک خط مستقیم است که با خط افق زاویه می‌سازد.

حرف ژ در طراحی لوگو تایپ

حرف ژ چهاردهمین حرف مانند حرف (ر) است که با سه نقطه در بالا شکل جدیدی به خود گرفته است و به دو صورت (ژ) در اول آخر حروف چسبان نوشته می شود.

حرف (ژ) نیز مانند دو حرف دیگر (ر) و (ز) با سه نقطه که معمولا در بازی های گرافیک می توان از آن استفاده کرد، ظاهر می شود.(ژ) نیز هر چند از حروف خاص فارسی است اما کمتر در لوگو تایپ ها دیده می شود.

حرف ز در طراحی لوگو تایپ

سیزدهمین حرف هم همانند حرف ر است با این تفاوت که یک نقطه به بالای آن اضافه شده است. حرف ز با یک نقطه در بالای (ر) وارد گرافیک لوگو تایپ های ایرانی می شود.

حرف س در طراحی لوگو تایپ

حرف ش در طراحی لوگو تایپ: شانزده مین حرف نیز مانند حرف (س) می باشد که به صورت تحریر می آید و به چهار شکل نمایش داده می شود. این حرف به طور معمول در لوگو تایپ ها یا آرم ها به دو صورت نوشته می شوند. با دندانه های مشخص یا بدون دندانه.

حرف ش در طراحی لوگو تایپ

حرف ش در طراحی آرم : شانزده مین حرف نیز مانند حرف (س) می باشد که به صورت تحریر می آید و به چهار شکل نمایش داده می شود. این حرف به طور معمول در لوگو تایپ ها یا آرم ها به دو صورت نوشته می شوند. با دندانه های مشخص یا بدون دندانه.

حرف ص و  ض در طراحی لوگو تایپ

حرف ص و  ض در طراحی لوگو تایپ: هفدهمین حرف از حروف الفباست و به چهار شکل نوشته می شود. این حرف حرکتی دایره ای و چرخشی در شروع دارد. در آرم هایی که با شروع ((ص)) و ((ض)) می توان از این چرخش در جهت ایجاد خلاقیتهای بصری استفاده کرد.

حرف ط و ظ در طراحی لوگو تایپ

حرف ط و ظ در طراحی لوگو تایپ: نوزدهمین حرف از الفبای فارسی به دو شکل نمایش داده می شود. این حرف نیز از جمله حروف کم مصرف در آرم های ایرانی است. هر دو حروف از لحاظ گرافیکی همانند هم هستند. در موارد مختلف حرکت دایره وار شروع حرف ط و ظ با استفاده از فرم دایره می سازند.

طراحی آرم در طراحی لوگوتایپ

به طور کلی نشانه یا آرم، جلوه بصری مختصر، مفید و فشرده یک مفهوم در لوگو تایپ می‌باشد.

آرم و نشانه هویت بخش است و این جلوه دار نشانه ها (طراحی آرم) نشانه های نوشتاری به یاری تصاویر موسوم به الفبا که بنا بر قرار دادی از پیش تعیین شده، خوانده می‌شوند ایجاد می گردد.

در طراحی آرم (نشانه نوشته ای) نشانه ای است که بجای تصویر، صرفا در طراحی آن از حروف یا کلمه و جمله استفاده شده باشد.

در عموم به هر نوع نوشته چه برای عنوان مجلات یا روزنامه ها که معرف سازمانی خاص یا معرف اشخاص حقیقی باشد logo تعریف می‌شود.

تعریف لوگو تایپ

لوگو تایپ و جایگاه آن در گرافیک
بر اساس اطلاعات و دانش کنونی، تقسیم بندی های متعددی صورت گرفته است که برخی از آنها درک سریع و ساده جایگاه لوگو تایپ را دچار مشکل کرده است و باعث شده است یادگیری کمی سخت‌تر شود.
هر چند که برای مشخص کردن هر یک از موضوعاتی که در گرافیک و نشانه وارد شده است شاید چاره ای جز تقسیم بندی های پیچیده و مشکل نداشته باشیم. به نظر می رسد که تقسیم بندی ارائه شده زیر که بر اساس دانش مکتوب و غیر مکتوب اساتید بدست آمده، ساده و قابل درک باشد.
استاد چارئی طی تحقیقاتی که به شکل تخصصی بر روی موضوع نشانه شناسی داشته اند تقسیم بندی دیگری در این خصوص ارائه کرده اند.
نشان، علامت، اثر، اشاره کردن و امضا

Signal: علامت، راهنما، اخطار، مخابره

Symbolize: نشان چیزی بودن، با علائم نشان دادن

Pattern: نمونه ، الگو، طرح، نقشه، نمونه، ساختن

Master Head: سر تیتر، نشان مهم، سر عنوان

Trade mark: نشان تجاری، صنعتی، مشخصات کالا

آنچه مسلم است نشانه های نوشتاری به دو گروه تقسیم می شود که لوگو تایپ و مونو گرام را شامل می شودتعاریف اساتید و طراحان گرافیک را از لوگو تایپ بخوانید تا موضوع کاملا روشن گردد.

1/5 - (1 امتیاز)