بررسی تخصصی کاربرد لنزهای دوربین عکاسی

بررسی تخصصی کاربرد لنزهای دوربین عکاسی

کاربرد لنزهای دوربین عکاسی

اگر شما از علاقمندان به حرفه عکاسی به ویژه عکاسی صنعتی و حرفه ایی هستید، حتما اهمیت لنز دوربین را می دانید، شاید بتوان گفت لنز دوربین گاهی از خود دوربین مهم تر است. عکاسی به سبک های مختلفی تقسیم می شود که کاربرد لنزهای دوربین عکاسی در هر کدام متفاوت است. به طور مثال عکاسی ماکرو فقط با استفاده از لنز ماکرو ممکن است. در این مطلب با ما همراه باشید تا با لنزهای مختلف عکاسی و کاربردشان آشنا شوید.

ساختار لنز عکاسی

لنز دوربین عکاسی از چندین عدسی تشکیل شده است. کیفیت و نحوه چینش آن ها از عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی لنز دوربین عکاسی می باشد. در دست داشتن یک دوربین با کیفیت به تنهایی باعث ثبت تصاویر عالی نمی شود، بلکه باید دوربین عکاسی با تجهیزات مخصوص از جمله لنز مسلح شود تا در ثبت بهترین عکس ها سربلند بیرون بیاید.
هر عدسی در شکل گیری تصویر تاثیر می گذارد، برای تعادل در تصویر نهایی لازم است تا چندین عدسی در کنار هم چیده شوند. به هر کدام از عدسی های به کار رفته در لنز یک المان می گویند و به هر دسته از المان های بهم چسبیده یک گروه می گویند. یک لنز ممکن است از 5 المان و 4 گروه تشکیل شده باشد.
در آشنایی با لنزهای دوربین عکاسی مهم ترین فاکتور فاصله کانونی است.

مطالعه بیشتر: بهترین لنزهای عکاسی صنعتی

کاربرد لنزهای دوربین عکاسی چیست؟

اصلی ترین ابزار در ثبت عکس با دوربین لنز است. لنز تصاویر را می سازد و بدون داشتن لنز مناسب، نباید انتظار عکس هایی زیبا و با کیفیت داشته باشید. لنز از عدسی ساخته می شود. نور از عدسی ها عبور می کند و در تلاقی با سنسور های دوربین، تصاویر را بوجود می آورد. در نگاه اول همه لنز ها مثل هم هستند، اما کاربرد لنزهای دوربین عکاسی بسیار متفاوت است. برای شناسایی آن ها به کسب اطلاعات جامعی درباره ی فاصله کانونی نیاز دارید. زمانی که لنز بر روی دورترین نقطه دید قرار گرفته است، به فاصله ی بین مرکز نور تا سنسور دوربین فاصله کانونی گفته می شود.
هر چه فاصله کانونی کمتر باشد، تمرکز روی یک سوژه کمتر است، اما در عوض دید وسیع تری دارد. به طور عکس هر چه فاصله کانونی کوتاه تر باشد، زوم بر سوژه بیشتر خواهد شد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلتر‌های لنز دوربین

کاربرد لنزهای دوربین عکاسی
کاربرد لنزهای دوربین عکاسی

 

انواع لنز دوربین عکاسی

لنز نرمال

در لنز نرمال فاصله کانونی با اندازه قطر کادر عکاسی یکسان است. دیدی این لنز به چشم انسان شباهت بسیار دارد. زاویه دید این لنز حدود 46 درجه است. دید انسان نیز در زاویه افقی حدود 45 درجه است؛ پس آنچه انسان می بیند با آنچه لنز نرمال ثبت می کند تقریبا مشابه است.

لنز واید انگل

کاربرد لنزهای دوربین عکاسی مدل واید در تصویر برداری از مناظر و عکس های گروهی است. برای ثبت این گونه تصاویر به زاویه دید گسترده تری نیاز هست. این لنز عمق میدان بسیار بالایی را در اختیار قرار می دهد.

لنز تله فوتو

این لنز برای زوم کردن و تمرکز بر سوژه از فاصله دور بسیار مناسب است. به طور مثال در عکاسی ورزشی یا حیات وحش استفاده از لنز تله فوتو شما را قادر می سازد تا روی سوژه های مورد نظر از فواصل دور فوکوس کنید و تصاویر زیبایی را ثبت کنید. لنز تله فوتو وسعت دید پایینی را فراهم می کند.

کاربرد لنزهای دوربین عکاسی
کاربرد لنزهای دوربین عکاسی

لنز زوم

لنز زوم فاصله کانونی متغیر دارد، در نتیجه در کاربرد های مختلف به کار می آید. با تنظیم دریچه دیافراگم می توان تصاویر با کیفیتی را ثبت کرد. روش ساخت این لنز ها متفاوت است و به دلیل پیچیدگی بالایی آن ها، قیمت بالایی دارند.

لنز ماکرو

کاربرد لنزهای دوربین عکاسی ماکرو در عکس برداری سوژه ها با فاصله نزدیک است. فاصله کانونی آن ها بین 50 تا 200 میلی متر متفاوت می باشد. در ثبت تصویر از گل ها و حشرات کوچک این لنز غوغا می کند. به شیوه عکاسی با لنز ماکرو، ماکروگرافی گفته می شود.

لنز چشم ماهی

این لنز دارای فاصله کانونی بسیار کوتاه و دید گسترده است. عدسی بیرونی این لنز محدب می باشد و به چشم ماهی شباهت دارد. در عکاسی با این لنز سوژه ای که در فاصله کمی از شما قرار دارد بسیار دورتر از واقعیت نشان داده می شود.

لنز چشم ماهی
لنز چشم ماهی

برترین تولید کنندگان لنز دوربین عکاسی

با توجه به گستردگی کاربرد لنزهای دوربین عکاسی شرکت های مختلفی در حوزه تولید انواع لنز فالیت می کنند. لیستی از شناخته شده ترین تولیدکنندگان در ادامه آمده است:

  • کانن
  • سونی
  • فوجی فیلم
  • کسینا
  • لیک/لیتز
  • نیکون
  • الیمپوس
  • پنتاکس
  • تامرن
  • ردنستک
  • زایس
  • تکینا

 

همچنین بخوانید: لنز ۵۰ میلی متری و کاربردهایش

لنز کنون
لنز کنون

 

انتخاب بر اساس کاربرد لنزهای دوربین عکاسی

لنزهای عکاسی تنوع فراوانی دارند، در ابتدا باید کاربرد لنز عکاسی را بشناسید، هیچ لنزی برای تمام کاربردها ایده آل نیست. با مطالعه و تحقیق لنز های موجود را بررسی و با شناخت کامل اقدام به خرید لنز مناسب خود کنید. نکته دیگر در خرید لنز، دقت به سازگاری لنز با دوربین عکاسی است. به طور مثال اگر دوربین شما مجهز به سنسورAPS-C است، شما فقط مجاز هستید از این دسته لنز ها برای دوربین خود انتخاب کنید.
توجه داشته باشید که در نهایت این شما هستید که بر اساس نوع کار و بودجه مورد نظرتان می توانید بهترین لنز را انتخاب کنید. شناخت صحیح تجهیزات همواره از خرید جدیدترین و گران ترین ابزار اهمیت بیشتری دارد.

سخن پایانی

شاید بعد از خرید یک دوربین، شما انتظار یک عکاسی حرفه ای و نتیجه ای خارق العاده داشته باشید، اما توجه داشته باشید که برای ثبت یک تصویر عالی، علاوه بر دوربین، لنز به کار رفته در آن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. لنزها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای سبکی از عکاسی مناسب است. برای آشنایی با کاربرد لنزهای دوربین عکاسی صنعتی و انتخاب مناسب باید با یک سری مفاهیم مانند فاصله کانونی و دیافراگم و… آشنا باشید. در این مطلب که توسط تیم حرفه ای طرح گندم تهیه شده است اطلاعات خوبی پیرامون این موضوع برای شما بیان شد.

عکاسی صنعتی طرح گندم

استدیو تخصصی عکاسی صنعتی در مجموعه طرح گندم با سابقه ای درخشان، تصاویری برجسته و ماندگار از کالا یا محصولات شما را در ذهن مشتریانتان نمایان می‌کند. مجموعه ما با تیمی حرفه ای، با دارا بودن تجهیزاتی مدرن، عکسبرداری از محصولات کوچک و بزرگ با پس زمینه دل خواهتان را به صورت کاملا حرفه ای ارائه می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هفت =