انواع کاتالوگ و کاربرد آنها

انواع کاتالوگ و کاربرد آنها

انواع کاتالوگ و کاربرد آنها

معرفی انواع کاتالوگ و نحوه ی طراحی آنها برای طراحان مبتدی و صاحبان کسب و کار بسیار حائز اهمیت است.

کاتالوگ ها می توانند از 2 برگ تا 200 برگ طراحی شوند و این امر بسته به نیاز کسب و کار، مجموعه خدمات و محصولات یک برند دارد.

یک طراح حرفه ای باید اصول کار را بداند و برای طراحی کاتالوگ قالب و فرمتی را انتخاب کند که با توجه به حوضه فعالیتی برند بیشترین هماهنگی را داشته باشد و بتواند نظر مشتریان و مخاطبان را جلب کند.

در ادامه قصد داریم انواع کاتالوگ را مورد بررسی قرار دهیم و تفاوت آنها را از جنبه های مختلف بازنگری کنیم. اما در ابتدا توضیح مختصری درمورد کاتالوگ ها خواهیم داد. با ما همراه باشید.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ مجموعه ای از اطلاعات جمع آوری شده و فهرستی از تمام محصولات و خدماتی است که یک برند در حال ارائه آن است.

به زبان ساده تر کاتالوگ به معرفی تمام و کمال یک کسب و کار می­پردازد و نماینده ی آن برند در دستان مشتریان بالقوه و سایر کسب و کارها است و کاملا برخلاف بروشور که بیشتر به منظور آموزش و اطلاع رسانی مورد استفاده قرار میگیرد کاملا جنبه تبلیغاتی و برند سازی دارد. البته تفاوت های زیادی میان بروشور و کاتالوگ وجود دارد که در مقاله ای دیگر به آن پرداخته ایم.

انواع کاتالوگ در هر کسب و کاری به عنوان یک راهنمای جامع و سازماندهی شده عمل میکند.

 طراحی کاتالوگ در کمپین های تبلیغاتی به عنوان یک ابزار قدرتمند برای هر برندی ملزم است و نباید از تاثیرات آن در فروش و ارتباطات غافل شد.

کاتالوگ لت دار

 

یکی از رایج ترین انواع کاتالوگ، کاتالوگ لت دار است. منظور از اصطلاح لت برش های میان برگه است می توان کاغذ را مطابق همان خط ها تا کرد برای مثال کاتالوگ سه لت دارای دو خط تا و کاتالوگ چهار لت دارای سه خط تا است.

البته اغلب این سبک طراحی مخصوص کسب و کارهایی است محصولات و خدمات تخصصی دارند و اطلاعات آنها را می توان در چند برگ پشت و رو طراحی و چاپ کرد در غیر این صورت بیشترین کاربرد آن در طراحی بروشور است.

کاتالوگ منگنه ای

کاتالوگ منگنه ایی را میتوان به عنوان نسل قدیمی تر کاتالوگ لت دار به حساب آورد از این رو آنها شباهت های بسیاری با بروشور دارند. اما به علت وجود تفاوت های محتوایی شما می تواند با یک نگاه اجمالی به آنها را تشخیص دهید.

معمولا از این سبک طراحی برای کاتالوگ هایی که صفحات آنها کمتر از ده یا پانزده صفحه است استفاده می شود. کاتالوگ های منگنه ای از میان انواع کاتالوگ ها کاربرد کمتری دارد.

معمولا کسب و کارهای حرفه ای از این قالب برای طراحی بروشور استفاده میکنند و آنها را تکمیل کننده فرایند تبلیغاتی کاتالوگ میدانند.

کاتالوگ سیمی

 

انواع کاتالوگ

 

 

کاتالوگ های سیمی که بسیار مقاوم هستند و برای کسب و کارهای که خدمات یا محصولات آنها بیشتر از پانزده است توصیه میشود.

ابعاد این دسته از کاتالوگ ها معمولا بزرگتر از انواع دیگر است و معمولا هزینه های بیشتری را به نسبت انواع کاتالوگ های دیگر شامل می­شود.

کاتالوگ ته چسب

 

کاتالوگ های چسبی یا چسب گرم نیز همچنین برای طراحی هایی که تعداد صفحات آنها بیشتر از ده یا پانزده برگ است مورد استفاده قرار میگیرد و به نسبت کاتالوگ های سیمی مقرون به صرفه تر هستند.

معمولا کاتالوگ ته چسب، دارای جلد نرم هستند دقیقا مانند مجلات و ژورنال ها و … همچنین از مقاومت بالایی برخوردار هستند. در میان انواع کاتالوگ این سبک بیشتر مخاطب را دارد و اغلب برند های معروف و جهانی از آن استفاده میکنند.

کاتالوگ دیجیتال

 

 

انواع کاتالوگ

 

 

کاتالوگ دیجیتال که به نام های کاتالوگ هوشمند، آنلاین و یا الکترونیک معروف هستند با روی کار آمدن دنیای الکترونیک و استقبال مردم جهان از این انقلاب در تکنولوژی روی کار آمدند؛ و تاثیرات بسیاری بر فروش و ارتباطات برند های مختلف داشتند.

البته حضور کاتالوگ دیجیتال مانعی برای وجود کاتالوگ های چاپی نیستند بلکه هر یک از آنها مکمل دیگری هستند و هر دو بسیار موثر در کمپین های تبلیغاتی و معرفی کسب و کار ها هستند.

این سبک کاتالوگ یکی از مهم ترین انواع کاتالوگ ها هستند که این روزها کاربردهای و ویژگی های چشمگیری را در اختیار طراحان و صاحبان مشاغل گذاشته اند و تفاوت های بسیاری با کاتالوگ های چاپی دارند.

کاتالوگ دیجیتال همانطور که از نامش پیداست برای بستر های اینترنتی و دستگاه هایی از قبیل موبایل ، تبلت و کامپیوتر ها طراحی میشوند. برجسته ترین امکانات یک کاتالوگ آنلاین:

  • جستجو محصولات
  • ویرایش آسان و سریع
  • قیمت گذاری لحظه ای
  • به روز رسانی محصولات
  • حذف محصولاتی که دیگر قابل ارائه نیستند
  • عدم محدودیت در فضا و صفحات
  • قابلیت توزیع در تمام شبکه های اجتماعی و بازاریابی قوی
  • امکان استفاده از تکنولوژی های جذاب (ویدئو، فایل صوتی، موشن گرافیک و…)
  • عمر طولانی تر به نسب نسخه های چاپی
  • دسترسی آسان
  • تاثیر گذاری مثبت بر بهینه سازی و سئو ی سایت
  • درج لینک های داخلی و خارجی

مزایای طراحی کاتالوگ تاثیر گذار

 

برندینگ

هر کسب و کاری می تواند با درج محتوای مناسب با هدف برآورده کردن نیاز های مشتریان و یک طراحی خیره کننده ی منحصر به فرد، نام برند خود را در ذهن مخاطبان حک کند.

اطلاع رسانی و تبلیغات موثر

همانطور که می دانید از انواع کاتالوگ ها در فروشگاه ها، نمایشگاه ها، سمینار ها و… استفاده می­شود. شما می توانید با این ابزار قدرتمند در هر زمان و مکانی خودتان را معرفی کنید و مخاطبان را از خدماتتان مطلع کنید.

افزایش فروش

شما با طراحی یک کاتالوگ اصولی و جذاب می توانید راحت تر مشتریان را ترغیب و قانع به خرید کنید. زیرا تمام نیاز های مشتریان را در نظر گرفته اید و با توجه به شناخت بازار ها و سایر رقبا می توانید وجه تمایز خودتان را به رخ مشتریان بالقوه بکشید و نقاط قوت محصولاتتان  و خدماتتان را به درستی نشان دید.

 

کلام آخر

ممکن است هدف هر کسب و کاری برای طراحی انواع کاتالوگ متفاوت باشد، گاهی برخی از صاحبان کسب و کار و طراحان مبتدی اطلاعی از تفاوت های آنها ندارد و نمی­توانند نیازهای تبلیغاتی یک برند و مخاطبان را در یک کاتالوگ بگنجانند.

در واقع کاتالوگ ها نمایشگاه چاپی از کسب و کارها هستند؛ که می تواند با یک طراحی خلاقانه و مرتبط با زمینه شغلی هر برندی را به موفقیت نزدیک کند.

توصیه ما این است که برای طراحی کاتالوگ از یک فرد با تجربه یا یک شرکت تبلیغاتی معتبر مانند طرح گندم کمک بگیرد تا نتایج مطلوبی از انتخاب و سرمایه گذاریتان بگیرد.

ممنونیم که تا پایان مقاله با ما همراه بودید، امیدوار هستیم که این مطالب در جهت راهنمایی شما موثر بوده باشد.

تکنیک های ساده ایجاد کاتالوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *