تفاوت کاتالوگ و بروشور

تفاوت کاتالوگ و بروشور

کاتالوگ و بروشور چه تفاوت هایی باهم دارند؟

تفاوت کاتالوگ و بروشور یکی از دغدغه های مهم برای صاحبان کسب و کار است. این روزها حرفه های مختلف برای توسعه و رشد به سراغ تبلیغات و معرفی خود و کسب و کارشان به مشتریان هستند؛ زیرا اغلب مخاطبان و مشتریان با القوه به دنبال محصولاتی هستند که اثر ویژه روی زندگی آنها داشته باشد.

آنها سعی میکنند هزینه ها را مدیریت کنند تا به یک محصول با کیفیت دست پیدا کنند. یکی از شیوه های تبلیغاتی بسیار موثر طراحی کاتالوگ و یا بروشور است که می تواند تعریفی ازحرفه، خدمات یا محصولاتتان باشد.

کاتالوگ و بروشور هر دو هدفی همسان دارند و برای ارائه توضیحات به مشتریان طراحی میشوند اما در استراتژی و محتوا بسیار متفاوت هستند؛ که این تفاوت کاتالوگ و بروشور می­تواند برای صاحبان کسب و کار چالش برانگیز باشد.

در این مقاله تلاش کردیم مهم ترین و برجسته ترین تفاوت میان این دو ابزار قدرتمند را بررسی کنیم و در اختیار شما بگذاریم با ما همراه باشید.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ یک فهرست کامل و دقیق از تمام محصولات یا خدمات قابل ارائه یک برند است که به صورت چاپی یا کاتالوگ دیجیتال در دسترس مشتریان و دیگر کسب و کار ها قرار میگیرد.

این فهرست به صورت سیستماتیک طبقه بندی شده و صفحات نیز به منظور دسترسی بهتر به محصولات شماره گذاری می­شود.

کاتالوگ ها معمولا در همه جا قابل دسترسی هستند برای مثال: کتابخانه، رستوران، فروشگاه ها، نمایشگاه ها، مراکز آموزش و… .

اطلاعات درج شده در یک کاتالوگ به طور مجموع ساده و کوتاه است و معمولا اطلاعات ضروری در آن قرار میگیرد. بنابراین برای اینکه تمام خدمات در آن چاپ یا درج شود، کاتالوگ ها از چندین صفحه تشکیل می­شوند. اما بروشور ها معمولا بر روی معرفی یک محصول تمرکز دارند.  این اصلی ترین تفاوت کاتالوگ و بروشور است.

 

انواع کاتالوگ

همانطور که در بالا اشاره کردیم کاتالوگ ها به صورت دیجیتال و کاغذی یا همان چاپی قابل ارائه هستند. هر کدام از کاتالوگ ها در مارکتینگ مربوط به خود به عنوان یک ابزار تبلیغاتی موثر عمل میکند و در روند رشد و افزایش فروش تاثیر گذار هستند.

برخی معتقد هستند با روی کار آمدن دنیای دیجیتال وجود کاتالوگ های آفلاین یا همان طراحی کاتالوگ های چاپی لزومی ندارد و امکان منسوخ شدن این ابزار وجود دارد. اما در دنیای مارکتینگ هم ابزار تبلیغاتی آفلاین مهم است هم ابزار های آنلاین مانند کاتالوگ دیجیتال، معمولا برند های معتبر در کمپین های تبلیغاتی از هر دو نوع برای کاور کردن کارایی یکدیگر استفاده میکنند.

کاتالوگ های چاپی همچنان طرفداران خود را دارند شما با طراحی هر دو نوع در یک کمپین برنامه ریزی شده می توانید هم مشتریان مارکتینگ آنلاین و هم آفلاین را تحت تاثیر قرار دهید.

تفاوت کاتالوگ و بروشور

 

کاتالوگ دیجیتال چیست؟

همان طور که از نام این ابزار مشخص و مبرهن است، آنها برای بستر های دیجیتال مانند کامپیوتر و موبایل طراحی می شوند اما قابلیت چاپ را نیز دارند. کاتالوگ های دیجیتال ابزارهای هستند که با استفاده از تکنولوژی بسیار کارآمد هستند؛ و مزایای بسیار دارند که می تواند زیبایی یصری و امکانات بیشتری را در اختیار مشتریان بالقوه قرار دهند.

تفاوت کاتالوگ و بروشور در طراحی کاتالوگ دیجیتال نیز صدق میکند حتی تفاوت ها بیشتر هم خواهد شد.

همچنین بخوانید: دلایل نیاز کسب و کار به طراحی کاتالوگ دیجیتال

 

مزایای کاتالوگ دیجیتال

  • امکان ویرایش مجدد و سریع
  • امکان حذف و یا افزودن محصولات یا خدمات جدید
  • استفاده از تکنولوژی های روز (درج ویدئو، فایل صوتی، موشن گرافیک)
  • موثر در سئو و افزایش بازدید سایت و شبکه های مجازی
  • دارایعمر طولانی تر نسبت به نسخه های چاپی
  • عدم نیاز به فرد ثالث برای ارائه ی کاتالوگ به مشتریان و مخاطبان
  • امکان توزیع سریع و آنی در تمام بسترهای اینترنت
  • قابلیت درج لینک جهت دسترسی سریع تر به سایت و شبکه های اجتماعی
  • طراحی صفحات نا محدود بدون تاثیر گذاری در هزینه های چاپ
  • حذف هزینه های چاپخانه
  • توانایی یکپارچه سازی با فرایند خرید

می توانید بروشورها را نیز طبق نیاز کسب و کار خود به صورت دیجیتال طراحی کنید که در این نوع طراحی نیز تفاوت کاتالوگ و بروشور مشخص است.

 

کاتالوگ چاپی 

کاتالوگ ها از قدیمی ترین ابزار های بازاریابی هستند و که کسب و کارهای مختلف برای معرفی محصولات و خدمات از آنها استفاده میکردند، کاتالوگ های چاپی حس بصری و لامسه افراد را تحت تاثیر قرار میدهند و از این طریق می توانند در روند رشد برند شما موثر واقع شوند.

کاتالوگ های سنتی یا همان کاتالوگ های چاپ شده یک حس اعتماد سازی در مخاطب ایجاد میکند و باعث ایجاد یک حس تعامل در مخاطب و شما میگردد.زیبایی کاتالوگ فیزیکی چاپی این است که می توانید هر جا که می خواهید آن را تهیه کنید و در هر کجا که هستید بخوانید. اگر یک کاتالوگ یا بروشور به خوبی طراحی شود می تواند به مدت زیادی روی میز قهوه افراد بنشیند. آنها بسیار راحت هستند زیرا می توانند در اندازه های مختلفی به بازار عرضه شوند تا بتوانند به راحتی حمل شوند یا در آنجا قرار گیرند. در صورتی که محتوای دیجیتال باید برای چندین دستگاه بهینه شود.

 

تفاوت کاتالوگ و بروشور

 

بروشور چیست؟

بروشور نیز یک سند چاپی است که مطلب توصیفی درمورد محصول یا یک دسته مشخص از محصولات یک برند تهیه می­شود.

یکی از مثال های بارز از این ابزار تبلیغاتی، کاغذ های چاپ شده که در داخل بسته بندی ها وجود دارد و توضیحات تکمیلی و دقیق یک محصول را ارائه میکند و جنبه ی اطلاع رسانی و آموزش دارد؛ از یک یا دو برگ یا به اصطلاح یک دو لت تشکیل شده است.

 

مهم ترین تفاوت کاتالوگ و بروشور

یکی از مهم ترین تفاوت کاتالوگ و بروشور در هدف از طراحی آنها است که معمولا از کاتالوگ در تبلیغات گسترده و عموی تر استفاده میشود اما از بروشور صرفا برای توضیح و آموزش و همچنین معرفی برند استفاده می­شود و در میدان های تبلیغاتی  این تکمیل کننده یکدیگر هستند.

ادبیات و نگارش متون در کاتالوگ و بروشور متفاوت است که اصلی ترین تفاوت کاتالوگ و بروشور به حساب می آید. در بالا تر نیز اشاره کردیم که معمولا در طراحی کاتالوگ ها از توضیحات طولانی اجتناب می­شود.

بنابراین تمام محصولات با یک مشخصه برجسته معرفی می­شوند و بیشتر هدف بازاریابی و تبلیغات دارند؛ اما بروشورها ابتدا برای توضیح و آموزش و بعد برای بازاریابی و مارکتینگ مورد استفاده قرار میگیرند.

یکی دیگر از تفاوت های کاتالوگ و بروشور در مقیاس و ابعاد آنها است معمولا کاتالوگ ها در ابعاد بزرگتر و به صورت دفترچه چاپ می­شوند اما بروشور ها به با توجه به محتوا ابعاد کوچک تری دارند و از صفحات کمتری برای آنها استفاده می­شود.

همچنین با توجه به تعداد صفحات و نوع کاربرد بروشور، معمولا قیمت طراحی کاتالوگ نسبت به آن بیشتر است. بنابراین می توان بروشور را در تیراژه های بالا تری چاپ کرد.

تفاوت کاتالوگ و بروشور را به صورت کلی با هم بررسی کردیم و متوجه شدیم که آنها از لحاظ کاربردی و اهداف تبلیغاتی تفاوت هایی دارند و شما نیز می توانید با توجه به شرایط و اولویت های کسب و کارتان یکی از آنها انتخاب و یا طراحی کنید اما استفاده از هر دوی آنها در کمپین های تبلیغاتی شما می تواند تاثیرات چشمگیری در کسب و کارB2B و B2C ایجاد کند.

همچنین بخوانید: راهنمای کلی طراحی بروشور کاربردی و جذاب

 

 کلام آخر

حال که تفاوت کاتالوگ و بروشور را میدانید زمان تصمیم گیری برای طراحی است؛ با توجه به نکات گفته شده طراحی کاتالوگ و بروشور کار ساده و آسانی نیست.

 اگر تمایل دارید از سرمایه گذاریتان به بهترین نحوه بهره برداری کنید برای سفارش و مشاوره می توانید از مشاوران مجموعه تبلیغاتی طرح گندم کمک بخواهید تا بتوانید با هزینه ای مقرون به صرفه به یک طراحی موثر، جذاب و حرفه ای برسید.

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد طراحی کاتالوگ و بروشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *