عکاسی از نوزاد و 10 نکته مهم آن!

عکاسی از نوزاد

عکاسی از نوزاد

عکاسی از نوزاد و کودکان همیشه جذاب است. ثبت لحظات خندیدن، خوردن، گریه کردن و حتی خوابیدن شان همیشه جذاب بوده است. عکاسی از نوزاد امری تخصصی است اما در این مقاله به 10 نکته مهم و کاربردی می‌پردازیم تا با به کار گرفتن آنها، بهترین نتیجه را بگیرید. این مقاله از زبان تجربه های یک عکاس کودک، زمانی که پدر می‌شود را بیان شده است.

10 نکته اساسی عکس گرفتن از نوزاد

1- مستند در مقابل پرتره

در حالی که من تصور می کردم که تعداد زیادی نماهای زیبا از کودک در هفته اول او بگیرم، متوجه شدم که اتفاقی که افتاد این بود که هفته اول زندگی او بیشتر شبیه یک فیلمبرداری مستند بود. اغلب فوکوس عکس‌های من، اولین عکس بود. اولین لحظه با مادر، اولین حمام، اولین بار روی ترازو (تنها کمتر از 3 کیلوگرم وزن داشت)، اولین لباس، اولین کوتاه کردن ناخن، اولین ملاقات با پدربزرگ و مادربزرگ و… در نهایت عکس همه لحظات را ثبت کردم.

من در هفته اول چند عکس «پرتره» بیشتر گرفتم، اما بعد از آن بیشتر با سایر اعضای خانواده، بر اساس فعالیت‌هایی که انجام می‌داند، عکس می‌گرفتم. در بازگشت به خانه و طی سه هفته پس از آن، من به گرفتن عکس های سبک مستند ادامه دادم، اما شاهد حرکتی برای گرفتن عکس های بیشتر به سبک پرتره بودم. تعداد کمی از دوستان ما در مورد تعادل خوب بین سبک ها نظر داده‌اند.

2- یافتن زاویه ها

یکی از بزرگترین چالش‌های عکاسی از نوزاد، یافتن یک زاویه خوب برای عکاسی است. در روزهای پس از تولد، این امر به دشوار است زیرا نوزادان تمایل دارند در قنداق خود جمع شوند و تنها چیزی که در 99٪ مواقع آنها را می بینید کمی سر قرمز است. عارضه برآمدگی‌ها، آثار، خراش‌ها و سرهای بد شکلی را که نوزادان تازه متولد شده نیز با آن‌ها مواجه می‌شوند، به آن اضافه کنید، و یافتن زاویه‌ای زیبا می‌تواند دشوار باشد.

با این حال، تسلیم نشوید، همه چیز از بین نمی رود. در اینجا تعدادی چیز وجود دارد که ممکن است بخواهید برای کمک به مشکلات فوق سعی کنید:

پایین بیایید؛ زمانی که کنار آنها دراز می کشید زاویه جدید با عکس های جدیدی را ثبت خواهید کرد.

نمای نزدیک؛ یکی دیگر از راه‌های بهبود زوایا و صمیمی‌تر جلوه دادن عکس‌هایتان این است که با حرکت فیزیکی یا با استفاده از فاصله کانونی بیشتر به آن‌ها نزدیک شوید. من پیشنهاد می‌کنم فاصله کانونی طولانی‌تر برای عکس‌های بسیار نزدیک بهتر از نزدیک‌تر شدن باشد، زیرا فشار دادن یک لنز بزرگ به صورت کودک شما می‌تواند کمی او را هول کند.

عکس‌های پرستاری؛ برخی از بهترین عکس‌هایی که در ماه گذشته گرفته‌ام، زمانی گرفته شده‌اند که مردم از نوزادم پرستاری کرده‌اند. این او را در وضعیت عمودی تری قرار می دهد که باعث می شود کمی شبیه به انسان به نظر برسد و زوایای عکس های شما را باز کند. تعدادی از موقعیت ها را امتحان کنید. (روی شانه، او را بنشانید، او را روی بازوها خود به روش شکم و یا معمولی در حالت دراز کش قرار دهید) زیرا هر کدام موقعیت های متفاوتی را ایجاد می کند. همچنین به یاد داشته باشید که کودک شما تنها سوژه بالقوه نیست، والدین، پدربزرگ و مادربزرگ، خواهر و برادر، دوستان و غیره همگی می‌توانند زمینه را به عکس اضافه کنند و شما بعداً از داشتن عکس‌های بیشتر از کودک به تنهایی قدردانی خواهید کرد!

3- برو ماکرو

همه ما نوزادان تازه متولد شده را دوست داریم زیرا آنها ناز و کوچک هستند (اگر فقط همینطور بمانند). به طور کلی، آنها زیبا هستند، و از اعضای بدن زیبا و بسیار کوچک تشکیل شده‌اند که مجموعه ای از سوژه های فوق العاده عکاسی از نوزاد را ارائه می‌دهد، به خصوص اگر روی آنها زوم کنید.

اگر دوربین شما حالت ماکرو دارد یا اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که لنز ماکرو هدفمند دارید، از آن برای جداسازی یک قسمت از بدن (مانند دست، گوش، پا، دهان و غیره) استفاده کنید و از آن به عنوان یک لنز کامل استفاده کنید. انجام این کار جزئیاتی را که اغلب در عکس‌هایی که بسیاری از ما می‌گیریم نادیده می‌گیریم برجسته می‌کند. در نتیجه خواهید دید که آن‌ها مجموعه کامل عکس‌های شما را به زیبایی نقطه‌ گذاری می‌ کنند و حتی می‌توانند عکس‌هایی با ویژگی‌های عالی ایجاد کنند.

برای شناخت و آگاهی بیشتر درباره عکاسی ماکرو کافیست کلیک کنید.

4- وقت شناسی

چالش دیگر با نوزادان این است که آنها زمان زیادی را صرف لبخند زدن نمی کنند. در واقع آنها زمان زیادی را صرف انجام هیچ کاری نمی کنند. خوابیدن، غذا دادن، گریه کردن و … چیز دیگری هست؟

مراقب آن مواقعی از زندگی کودک خود باشید که به نظر می رسد آرام و راضی است. آنها ممکن است هنوز لبخند نزنند، اما زمان هایی در برنامه روزانه وجود دارد که برای عکس گرفتن بهتر از دیگران است. به نظر من در عکاسی از نوزاد چند لحظه وجود دارد که بسیار خوب هستند. یکی زمان حمام است و دیگری نیمه صبح بعد از خوردن نیمی از غذا و زمانی که به او اجازه می دهیم قبل از اتمام غذایش کمی بازی کند. این مواقعی است که ما تضمین می‌کنیم که چشمان ما کاملا باز شود و حتی یک یا دو با صدای بلند بخندیم.

5- دوربین خود را نزدیک نگه دارید

کودک ما از نظر روال روزانه‌اش کاملاً قابل پیش‌بینی است. به نظر می‌رسد که او را به نحوی در یک روال عادی قرار داده‌ایم. اما لحظاتی در طول روز وجود دارد که او کاری زیبا، منزجر کننده، خنده‌دار و ارزش ثبت کردن را دارد. بدون دوربین دم دستی، این لحظات را از دست خواهید داد، زیرا معمولا زودگذر هستند. ما تمایل داریم لحظات خود را در اتاق نشیمن خود بگذاریم، جایی که بیشتر وقت خود را با او می گذرانیم، اما همچنین نقطه ای داریم و در اتاق خواب عکس های دیگر عکس می‌گیریم.

6-عکاسی مداوم و منظم

نوزادان هر روز تغییر می کنند، به خصوص در چند ماه اول، تماشای آنها بسیار جذاب و شگفت انگیز است. با این حال، مگر اینکه به دنبال تغییرات باشید، می توانید به راحتی آنها را ثبت کنید. بنابراین مهم است که به طور منظم عکس بگیرید.

من دوستانی دارم که در چند روز اول پس از تولد نوزادشان صدها واکسن زدند اما تا 6 هفتگی دیگر هیچ واکسنی نزدند. آنها متوجه می‌شوند که چقدر او تغییر کرده است و چقدر نتوانسته‌اند از او عکس بگیرند تا اینکه عکس های اولیه خود را با عکس های 6 هفته مقایسه کردند.

7- با ایربراش دوست شوید

بسیاری از عکس‌هایی که از نوزادان در اینترنت می‌بینید، از نظر صاف و بی‌نقص به نظر رسیدن آنها کاملاً شگفت‌انگیز هستند. واقعیت این است که بسیاری از نوزادان کاملاً «بی نقص» نیستند (هر چقدر والدین آنها فکر می کنند که هستند). خراش های کوچک، خواب در چشم ها، بینی پوزه، شیر خشک دور دهان، لکه های پوست، علائم تولد و برآمدگی و غیره برای همه نوزادان رایج است.

ممکن است دوست داشته باشید یک ماشین شستشوی صورت گرم و مرطوب را برای پاک کردن برخی از این موارد در دسترس داشته باشید، اما در برخی موارد در عکس های شما ظاهر می شوند.

من اغلب اوقات برای آنها مهم نیست. فکر می کنم آنها کودک شما را همانطور که هست نشان می دهند و هیچ ایرادی ندارد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است کمی حواس‌تان را پرت کنند و برای عکس‌های خاصی که ممکن است دوست داشته باشید به عنوان هدیه بدهید، ممکن است بخواهید کمی روتوش فتوشاپی انجام دهید. اکثر ابزارهای ویرایش پست دارای نوعی ایربراش یا ابزار روتوش هستند. یاد بگیرید که از آن استفاده کنید، حتی اگر فقط برای صاف کردن علائم اصلی باشد و از نتایج شگفت زده خواهید شد.

8-عکس های سیاه و سفید

نکته دیگری که در عکاسی از نوزاد وجود دارد، این است که برای کمی ویرایش عکس ارزش در نظر گرفتن دارد این است که رنگ عکس خود را تغییر دهید. ما در واقع تعداد زیادی از عکس های نوزاد را به فرمت سیاه و سفید تبدیل کرده‌ایم. این به چند دلیل مفید بوده است:

این برای مقابله با خراش ها و لک هایی که در بالا توضیح دادم عالی است و به طور قابل توجهی حواس پرتی را کاهش می دهد. برای “عکس های تولد” یا عکس هایی که بلافاصله بعد از آن گرفته شده‌اند عالی است. قبلاً در مورد این موضوع نوشته بودم و متوجه شدیم که واقعاً کاربردی است. نوزادان چیزهای کوچک و نرم و نوازشی هستند و سیاه و سفید کردن عکس ها این موضوع را برجسته می کند.

به همین ترتیب، ممکن است دوست داشته باشید که رنگ‌ها را در عکس‌هایتان به میزان کمتری نسبت به سیاه و سفید کردن، اشباع‌زدایی کنید. کمی رنگ در عکس‌هایتان بگذارید و در نهایت تصاویری مانند پاستل خواهید داشت که دوباره حس عکس‌ها را ملایم می‌کنند و ظاهر و احساس بسیار متفاوتی به آن می‌دهند.

9- نور غیر مستقیم

جذابیت نور طبیعی برای عکاسی نوزادان بر کسی پوشیده نیست، اما ممکن است خانه شما نورگیر نباشد و یا در فصل سرد سال قرار گرفته باشید. در این حالت بهتر است از نور فلاشر استفاده کنید. اما نور طببعی اغلب نتایج شگفت انگیز و خارق العاده ای خواهد داشت.

نکته آخر و نکته دهم عکاسی از نوزاد

لحظات خود را انتخاب کنید

در اینجا دو نکته وجود دارد که می خواهم بگویم:

اولاً زمان‌بندی عکس‌هایتان مهم است. نوزادان زیاد حرکت نمی‌کنند، اما موقعیت و حالت‌های خود را به شکلی نامحسوس تغییر می‌دهند که می‌تواند باعث ایجاد صحنه جدید و یا از بین رفتن صحنه عکس شود. از زمان تولد کودک، دوربینم را در حالت عکاسی پیاپی تنظیم کرده‌ام، زیرا دریافتم که عکاسی از یک فریم اغلب «لحظه» را از دست می‌دهد. من همچنین با زدن سه یا چهار شات پشت سر هم به سکانس های فوق العاده ای از عکس ها رسیده ام.

دوم اینکه حدس می‌زنم می‌خواستم به همه ما یادآوری کنم که بچه‌دار شدن فقط یک فرصت عکاسی نیست و مهم است که هر از چند گاهی دوربین را زمین بگذاریم. اگر شما هم مثل من هستید، به راحتی می توانید در حالی که دوربین خود را به طور دائم به چشمان خود نگاه دارید، راه بروید و لذت بردن از لحظه را فراموش کنید. فقط تصاویر فوق العاده ای از کودک خود ایجاد نکنید. بلکه با کودک خود خاطره بسازید. تعادل چیز بسیار خوبی است!

کلام آخر

در این مقاله به 10 نکته مفید برای عکاسی از نوزاد پرداختیم. امید است که برای شما مفید واقع شود.

شرکت تبلیغاتی طرح گندم ارائه دهنده کلیه خدمات دیجیتال مارکتینگ مانند عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، ساخت تیزر، موشن، فتوفیلم، طراحی انواع کاتالوگ دیجیتال، بروشور، لوگو، کارت ویزیت و… می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 2 =