کاربرد فضای خالی و فیلترها در عکاسی صنعتی

فضای خالی در عکاسی

فیلترهای عکاسی نقش بسیار مهم و پر رنگی در عکاسی دارند.معمولاً امروزه برای هر نوع عکسی از فیلتر خاصی استفاده می‌شود. فیلترها در عکاسی صنعتی نیز بسیار پرکاربرد می باشند. البته اگر شما می‌خواهید به بهترین شکل ممکن از فیلترها و فضای خالی در عکاسی صنعتی استفاده کنید بهتر است که اطلاعاتی در مورد انواع فیلتر و کاربرد آنها در عکاسی داشته باشید. البته آشنایی با کاربرد فضای خالی نیز در ثبت عکس‌های صنعتی موفق موثر است.اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در این موارد هستید تا پایان مقاله با ما همراه باشید. چرا که ما در این مقاله تحت عنوان کاربرد فضای خالی و فیلترها در عکاسی صنعتی به بررسی این موضوعات پرداخته‌ایم.

کاربرد فضای خالی در عکاسی صنعتی

فضای خالی درون عکس ها که گاهی اوقات با عنوان فضای منفی نیز شناخته می شود، می تواند عکس را زیباتر کند. در این تکنیک از عکاسی صنعتی، تمرکز بر سوژه بیشتر می شود؛ در نتیجه، اثربخشی آن نیز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

هدف اصلی از عکاسی از فضای خالی به عنوان یکی از پرطرفدارترین تکنیک های  عکاسی صنعتی، جلب تمرکز مخاطب بر سوژه بدون هیچ گونه حواس پرتی است.

به عنوان یک قانون کلی، فضای خالی باید به میزان دو برابر فضایی که سوژه به خود اختصاص داده است، باشد. به عنوان مثال، در عکس های پرتره کلوزآپ حتماً متوجه شده اید که یک سوم قاب تصویر به سوژه و دوم سوم آن به فضای خالی اختصاص می یابد.

این قانون به متعادل سازی عکس ها کمک بسیار زیادی می کند. البته، این موضوع به معنی از بین بردن تصویر پس زمینه نیست.

از کاربرد فضای خالی در عکاسی صنعتی میتوان به  بازی با رنگ پس زمینه یا تغییر فوکوس دوربین می توانید سوژه را در برابر چشمان بیننده برجسته تر کنید. به این نکته توجه داشته باشید که جهت سوژه در این تکنیک از عکاسی صنعتی همواره باید به سمت فضای خالی باشد.

این قانون حتی برای عکاسی اکشن نیز صادق است. به عبارت دیگر، جهت حرکت سوژه باید به سمت فضای خالی یا فضای منفی در نظر گرفته شده در قاب عکاسی باشد.

استفاده از فیلترهای خاص در تکنیک های عکاسی صنعتی

فیلترها از پرکاربردترین تجهیزات بکار رفته در عکاسی صنعتی محسوب می شوند که دارای تنوع بسیار زیادی هستند. برخی از فیلترها تنها جهت محافظت از عدسی لنز دوربین و فیلتر کردن نور فرابنفش خورشید استفاده می شوند. هدف اصلی از استفاده از این نوع فیلترها، از بین بردن اثر ناخوشایند اشعه فرابنفش بر تصویر خروجی است.

برخی دیگر از فیلترها به منظور کاهش میزان نور ورودی بکار می روند. در نتیجه، عکاس می تواند در شرایط بسیار پرنور مانند ظهر تابستان نیز عکس بگیرد. فیلترهای گروه اول را می توان بدون مشکل در کنار فیلترهای گروه دوم بکار برد.

فیلتر لنز دوربین چیست؟

فیلتر لنز دوربین قطعه‌ای می‌باشد که معمولاً جنس آن ژلاتینی، شیشه‌ای و یا رزین می‌باشد.که به شکل نیمه شفاف و یا تمام شفاف در بازار وجود دارند. فیلترهای عکاسی معمولاً در جلوی لنز دوربین نصب می‌شوند ،این قطعات وظیفه حفاظت از لنز دوربین را دارند البته این تنها کارایی لنز دوربین نیست و فیلترها می‌توانند با توجه به رنگ خود رنگ تصویر را نیز تغییر دهند. فیلترها به دو دسته کشویی یا پیچی تقسیم می‌شوند.

انواع فیلتر در عکاسی صنعتی و کاربرد آنها

یکی از تجهیزات پرکاربرد در عکاسی صنعتی فیلترها می‌باشند. فیلترها معمولاً از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند و با توجه به کاربرد و نوع ساخت دارای انواع مختلفی می باشند که مهمترین آنها عبارتند از:

فیلتر ND-Neutral Density

این نوع از  فیلتر وظیفه کاهش نور ورودی به سنسور را بر عهده دارد. استفاده از این فیلتربه عکاس  این امکان را می‌دهد که در شرایط پر نور بتواند از دیافراگم‌ های پایین‌تر و با سرعت پایین استفاده کند. همین موضوع باعث ثبت عکس‌هایی با جلوه زیبا می شود. چنانچه که این فیلترها به صورت ND ساده باشند.  باعث کاهش نور کل تصویر به شکل یکنواخت می‌شوند.

فیلتر پولاریزر Polarizer Filter

فیلتر های پولاریزر معمولاً شامل دو حلقه فیلتر بر روی یکدیگر می‌باشد.که با چرخاندن حلقه‌ای که در رو قرار دارد جهت بازتابش نور را تغییر داده و انعکاس آن را روی سوژه می‌تاباند.استفاده از این فیلتر بر روی لنز دوربین  باعث میشود که تصاویر خوش رنگ‌ تر از حالت طبیعی باشند.

فیلتر فرابنفش یا UV-Ultra Violet

۷فیلتر های فرا بنفش یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین انواع فیلترهای لنز دوربین می‌باشند که نسبت به سایر فیلترها علاوه بر اینکه پرکاربردتر هستند از قیمت مناسب‌تری نیز برخوردار هستند. عمده‌ترین وظیفه این فیلتر جذب اشعه فرا بنفش می باشد.هرچند که این اشعه با چشم قابل دیدن نمی باشد.اما تاثیر مخربی بر روی سنسور دارد  وضوح و کیفیت تصویر خروجی راکاهش می‌دهد.

👈 آیا از کاربرد های طراحی کارت ویزیت اطلاع دارید؟

فضای خالی و فیلترها در عکاسی صنعتی

ویژگی های لنز مناسب برای عکاسی صنعتی

لنزهایی که برای عکاسی صنعتی انتخاب می‌شوند باید ویژگی‌های منحصر به فرد خود را داشته باشند.که از مهمترین این ویژگی‌ها میتوان به:

واضح سازی خودکار

شما باید حتماً به این موضوع که لنز مورد نظر شما قابلیت فوکوس دقیق و سریع را دارد اطمینان داشته باشید.چرا که این ویژگی علاوه بر بالا بردن سرعت عکاسی باعث میشود که شما هیچ نگرانی از نتیجه عکس و ویرایش‌های بعد از آن نداشته باشید.

دیافراگم باز

برای عکاسی صنعتی لنزهایی که دریچه دیافراگم بازتری دارند می‌توانند گزینه مناسب‌تری باشند. چرا که هر چقدر دیافراگم بازتر باشد امکان تار کردن بیشتر پس زمینه وجود دارد.و همین موضوع باعث بیشتر و بهتر دیده شدن محصول میشود.

حداقل فاصله فوکوس

یکی دیگر از ویژگی‌های لنز مناسب عکاسی صنعتی حداقل فاصله فوکوس می‌باشد.هر چقدر میزان فاصله فوکوس کوتاه‌تر باشد آزادی عمل بیشتری برای امتحان کردن عکاسی سبک ماکرو وجود دارد.

فاصله کانونی

هنگام خرید لنز برای عکاسی صنعتی حتماً باید لنزی را انتخاب کنیم که فاصله کانونی آن بین ۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر باشد. لنزهایی با این فاصله کانونی می‌توانند باعث ثبت تصاویری بهتر و با کیفیت‌تر شوند.

بهترین مدل لنز ها برای عکاسی صنعتی

بهترین مدل لنزها برای عکاسی صنعتی عبارتند از:

لنز  Canon EF 24-70 mm f/2.8L II

 لنز   Nikon AF-S FX NIKKOR 24-70 mm f/2.8E

لنز  Sony FE 50 mm f/1.8

لنز  Tamron SP 35 mm f/1.8

لنز   Canon EF 100 mm f/2.8L

قانون فضای خالی در عکاسی صنعتی

کادربندی در عکاسی به معنی اینکه همیشه از نزدیک عکس بگیرید نمی باشد. شما باید در عکاسی مخصوصاً در عکاسی صنعتی قانون فضا در عکاسی را به خوبی بدانید. پر کردن کادر و همچنین گذاشتن فضای کافی به منظور نفس کشیدن سوژه یک تکنیک بسیار مهم در عکاسی و مخصوصاً عکاسی صنعتی می‌باشد. این موضوع به شما کمک می‌کند که محصولی که از آن عکس گرفته می‌شود بیشتر نظر مخاطب را جلب کند.

👈 عکاسی تبلیغاتی حرفه ای چیست؟

جمع بندی

ما در این مقاله تحت عنوان کاربرد فضای خالی و فیلترها در عکاسی صنعتی به بررسی کاربرد فضای خالی و همچنین نقش فیلترها در عکاسی صنعتی پرداختیم. به عنوان جمع بندی این موضوع باید بگوییم که عکاسی صنعتی گونه ای از عکاسی است که برای تبلیغ یک محصول و یا کالای صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. شما باید از فضا و فیلترها به گونه‌ای استفاده کنید که نظر مخاطب بیشتر از هر چیز دیگری در عکس به محصول جلب شود.

عکاسی صنعتی در طرح گندم !

به ما امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + نوزده =