راهنمای جامع تقارن در عکاسی

تقارن در عکاسی

تقارن در عکاسی چیست؟

تقارن یک ابزار ترکیبی قدرتمند است، اما چگونه می­‌توان از تقارن در عکاسی استفاده کرد؟ چه زمانی باید از آن استفاده می­‌شود؟ و مهمتر از همه، چگونه می‌توان از قوانین تقارن در عکس برای نتایج شگفت انگیز استفاده کرد؟

در این مقاله، همه آنچه را که برای شروع عکاسی متقارن نیاز دارید به اشتراک می‌گذارم. همچنین نکات عملی را شرح می‌­دهیم، بنابراین می توانید به سرعت از این قانون به صورت حرفه ای استفاده کرد. قبل از خواندن این مقاله توصیه می‌کنم اگر شما هم مثل من به عکاسی صنعتی علاقه‌مندید حتما از نمونه کارهای ما بازدید نمایید.

تقارن در عکاسی

تقارن چیست؟

قانون تقارن یک اصل روانشناسی است که هنرمندان می توانند از آن برای ایجاد تعادل بصری استفاده کنند. ذهن تقارن را بر عدم تقارن ترجیح می دهد، اما این به این معنی نیست که عکس یا نقاشی باید تصویر آینه ای را در مقابل هم در مرکز منعکس کند.

به طور کلی سوژه اصلی به صورت زیر در مرکز کادر قرار می گیرد. توجه داشته باشید که عکاسان، به ویژه عکاسانی که برای اولین بار با ترکیب بندی درگیر می شوند، از ترکیب بندی متقارن اجتناب می کنند.

قانون همیشه محبوب یک سوم، بر ارزش عدم تقارن تأکید می کند، بنابراین مبتدیان جدی سعی می کنند با قانون خطوط شبکه یک سوم کار کنند تا بتوانند عکس هایی پویا و متعادل ایجاد کنند.

اما موضوع مهم این است که استفاده نادرست از تقارن می‌تواند منجر به ترکیب‌های کسل‌کننده و ایستا شود، تقارن زمانی که به درستی اعمال شود تصاویر متعادل، و یکنواختی را  ایجاد می‌کند.

 

چگونه از تقارن در عکس هایمان استفاده کنیم؟

هنگام شروع عکاسی متقارن، توصیه می کنم به دنبال دو چیز باشید:

منظورمان از موضاعات متقارن در عکاسی، اشیایی است که در سراسر یک محور منعکس می شوند؛ مانند: مردم، درختان و ساختمان ها.

زمانی که می­‌گوییم اشیای انعکاسی یعنی می­خواهیم درباره ی آب، فلز، شیشه و هر چیز دیگری که می توانید تصویری را منعکس کنند صحبت می‌کنیم.

این دو عنصر، موضوعات متقارن و اشیاء بازتابنده نان و کره شما برای متقارن سازی تصویرهستند. تا زمانی که یکی از این موارد را در دسترس دارید، می توانید یک ترکیب متقارن ایجاد کنید.

بنابراین زمانی که با دوربین خود بیرون هستید و سعی می‌کنید عکسی قدرتمند بگیرید، توقف کنید، نفس عمیقی بکشید و به اطراف نگاه کنید.

اگر می توانید یک شی متقارن، مانند یک ساختمان جالب پیدا کنید، هر کاری می‌توانید انجام دهید تا آن را در مرکز قاب قرار دهید. برای بهترین نتیجه، عکس خود را طوری بچینید که حسگر شما موازی جلوی سوژه باشد و به طور کلی سعی کنید قسمت بزرگی از کادر را با جرم سوژه پر کنید.

توصیه حرفه ای: انسان‌ها متقارن هستند، بنابراین وقتی به دنبال یک اثر قوی هستید، از سوژه‌ام بخواهید مستقیماً رو به دوربین یا دور از آن باشد، بایستد.

امروزه تقارن انعکاسی در میان عکاسانی که برای جلوه های خیره کننده به انواع اجسام بازتابنده تکیه می کنند بسیار محبوب است، مانند:

  • شیشه ماشین
  • کاپوت برای ماشین
  • ساختمان های فلزی
  • دریاچه های آرام
  • گودال های شهری
  • آینه ماشین
  • صفحه نمایش گوشی های هوشمند

در واقع، وقتی صحبت تقارن در عکاسی با استفاده از اجسام منعکس کننده می­‌شود، تنها محدودیت تخیل و تدبیر شماست.

 

تقارن در عکاسی

انواع تقارن در عکاسی

تقارن عمودی در عکاسی

این نوع یکی از سه شکل رایج قانون تقارن در عکاسی است. در تقارن عمودی تصویر از وسط تقسیم می‌ شود. این تقسیم تصویر را می توان با خطوط و همچنین رنگ ها، فرم ها و حتی بافت ها انجام داد. تصاویر معماری از بارزترین نمونه‌ های تقارن عمودی هستند، زیرا خطوط تمیز زیادی وجود دارد که مشخص می‌ شود. با این حال، تقارن عمودی را می توان به عکاسی از طبیعت و افراد نیز تعمیم داد.

تقارن افقی در عکاسی

بازتاب یکی از بارز ترین کاربردهای تقارن افقی است. باید در انعکاس به دنبال خط آب باشیم و آن را به گونه ای تراز کنیم که تاکید مورد نظر ما را ایجاد کند. چرخاندن تصویر به گونه‌ ای که انعکاس آن شبیه واقعیت به نظر برسد، می‌ تواند تصویری سورئال و رویا گونه ایجاد کند. تقارن افقی در انعکاس ها نیز به خوبی با قانون یک سوم جفت می شود. با انتخاب خطوطی که تصویر را به یک سوم تقسیم می‌ کنند، همچنان می‌ توانیم حس تعادل ایجاد کنیم و در عین حال فضایی را برای انعکاس، سوژه و ناحیه سوم مانند آسمان فراهم کنیم.

تقارن شعاعی در عکاسی

سومین شکل متداول تقارن است که در عکاسی با آن مواجه می شویم. الگو های دایره‌ ای که در پاشیدن آب، عنبیه انسان و گلبرگ‌ های گل، دنباله‌ های ستاره‌ ها و غروب خورشید یافت می‌ شوند، فریبنده هستند.

پیدا کردن دایره های کامل اولین قدم است، دانستن چگونگی تاکید بر آنها در مرحله بعدی قرار دارد. شما می توانید دایره ها را به صورت پس زمینه یا پیش زمینه عکستان نیز قرار دهید. هنگامی که از بالا مشاهده می شود، سوژه ای که از یک پله مارپیچ پایین می رود نیز به ما یک تصویر با تقارن شعاعی می دهد. حتی موضوعات به ظاهر رایج مانند چرخ دوچرخه یا حصار سیم خاردار که از طریق مش دایره ای مشاهده می شوند، زمانی که از تقارن شعاعی برای حمل تصویر استفاده می شود، طعمی جذاب، گاهی انتزاعی یا مینیمال به عکس می دهد.

کلام آخر

هنگامی که این مقاله را به پایان رساندید، باید بدانید که تقارن چیست و چگونه می توانید برای نتایج خیره کننده، تقارن را در عکس های خود بگنجانید. بنابراین یافتن اشیاء و صحنه های متقارن را تمرین کنید. کار با ترکیب های مختلف را تمرین کنید. و بالاتر از همه، از آن لذت ببرید!

اگر به عکاسی علاقه دارید و می خواهید بدانید برای این امر به چه تجهیزاتی نیاز دارید ما در مقاله تجهیزات مورد نیاز عکاسی آنها را برای شما شرح داده ایم.

به ما امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =