سافت باکس چیست و چه کاربردی در عکاسی صنعتی دارد؟

سافت باکس

کاربرد سافت باکس در عکاسی صنعتی

در عکاسی همیشه مشکل نوردهی وجود داشته و برای مقابله با آن راه های بسیاری را آزمایش کرده اند یکی از این راه ها استفاده از سافت باکس است. این ابزار اصلاح کننده نور است و روی فلش یا در استودیو نصب می‌شود و اندازه‌های مختلفی دارند. این وسیله نورپردازی مهم  انواع مختلفی دارند مانند شکل های مربعی و نواری که یکی بزرگ و دیگری باریک و کوچک است.

معمولا شکل های مختلف این ابزار با پارچه پوشانده شده اند و اغلب با مواد نقره ای بقه صورت داخلی نصب می شوند تا به تابش نور اطراف کمک کنند و پارچه باعث می شود که نور به صورت یکنواخت در محیط پخش شود. در اصل پارچه نقش منبع نور را در عکاسی صنعتی که در مورد آن بحث خواهیم کرد، ایفا می‌کند و به همین دلیل به آن سافت باکس می‌گویند.

نور پردازی در سافت باکس

استفاده از لوازم نور پردازی در عکاسی خلاقیت شما را افزایش می دهد و به نوعی به بازی با سایه ها می پردازید. استفاده از لوازم نورپردازی قابل حمل برای عکاسانی مناسب است که در استودیو عکاسی نمی‌کنند و به برق احتیاجی ندارند. یکی از ابزار های مورد استفاده برای افراد مبتدی و حرفه ای همین باکس های نوری است.

 

سافت باکس

نقش سافت باکس در عکاسی صنعتی

این ابزار نورپردازی نور ملایمی را منتشر می کند که در عکاسی صنعتی کمک بسیاری به تنظیم نور محیط می کند. گاهی نور بسیار ملایم است و گاهی بسیار شدید. در نور بسیار ملایم تصویر غیر واضح ثبت می شود و در نور بسیار شدید و تند، سایه های شدید و جلوه هایی با کنتراست بالا ایجاد می کند. در حالی که می توان در زمان و مکان مناسب سوژه هایی با نور زیبا و ملایم را به شوسیله این ابزار تصویر برداری کرد تا بهتر به نظر برسد. البته بیشتر در عکاسی پرتره از این ابزار استفاده می شود اما در عکاسی صنعتی هم کاربرد دارد.

به وسیله این ابزار می توانید به اصطلاح نور را نرم کنند اما روش های دیگری نیز برای مبتدیان وجود دارد که بتوانند به نرم کردن نور در عکاسی صنعتی بپردازند. اینکه این ابزار های نورپردازی جلوه ای از نور به صورت ملایم ایجاد می کنند تقریبا برای هر موضوعی در عکاسی مناسب است. برای عکاسی صنعتی چه مبتدی باشید چه حرفه ای استفاده از سافت باکس برای شما آسان خواهد بود و نم یتوان گفت تنها برای افراد حرفه ای ضروری است.

اصول اولیه استفاده از سافت باکس

شروع با عکاسی  با سافت باکس آسان است. علاوه بر یک دوربین و لنز، یک سافت باکس و فلاش یا استودیو نیز نیاز دارید. می توانید از اکثر سوژه های استودیویی عکس های سافت باکس بگیرید و اصول برای محصولات و صحنه های طبیعت بی جان مشابه و یکسان است. ابتدا سافت باکس را روی منبع نور خود نصب کنید و اطمینان حاصل فرمایید که فلاش یا استودیو روی پایه روشنایی محکم نصب شده باشد. سپس نور را نزدیک سوژه خود قرار دهید. توصیه می شود با زاویه 45 درجه شروع کنید، که بدون افزودن کنتراست و درام بیش از حد، یک افکت فرعی جذاب ایجاد کنید. می توانید در جلو و عقب کشیدن منبع در مقابل سوژه آزاد باشید. اما فاصله بین باکس و سوژه بسیار مهم است. در عکاسی صنعتی و استفاده از سافت باکس هر چه فاصله بیشتر باشد، نور سخت تر می شود در حالی که اگر نزدیک باشد نور ملایم تری را ایجاد می کند. می توانید برای عکاسی صنعتی سوژه را در فاصله چند فوتی قرار دهید و جلوه ای ملایم و روشنایی فراوان داشته باشید. می‌توانید بار ها به صورت آزمایشی تصویربرداری کنید تا بتوانید دوربین خود را تنظیم کنید. این امر در نور پردازی به سوژه مورد نظر هم کمک بسیاری می کند.

 

سافت-باکس

خرید سافت باکس مناسب برای عکاسی صنعتی

خرید این ابزار نورپردازی بستگی به حرفه ای یا مبتدی بودن شما دارد. معمولا افراد حرفه ای از چند سافت باکس استفاده می‌کنند که ابعاد و اشکال مختلفی دارند. اما اگر توان خرید چند نمونه را ندارید یک سافت باکس بزرگ برای خود تهیه کنید. اگر باز هم توان خرید این ابزار را جهت عکاسی صنعتی را ندارید می‌توانید از جایگزین آن استفاده کنید. چتر عکاسی یکی از این جایگزین ها است که به تعدیل نور کمک می‌کند و این چتر ها ابعاد مختلفی دارند که دو نوع دارند. نوع اول شفاف است و نور از آن عبور می کند و دسته دوم قسمت داخلی براق دارد که نور را بازتاب می‌کند.

مهمترین مزیت چتر عکاسی نسبت به سافت باکس، قیمت مناسب است علاوه بر این جذابیت خاصی به عکس می دهند و این بخاطر دایره ای شکل بودن چتر عکاسی است. اما ایجاد تغییر در چتر ها کمی سخت است و شما کنترل بهتری بر سافت باکس ها خواهید داشت. عکاسان مد و زیبایی بیشتر از بیوتی دیش استفاده می کنند. بیوتی دیش برای شمایی که قصد عکاسی صنعتی دارید از لحاظ قیمت و نور تولید شده بهترین گزینه است. بیوتی دیش هم مانند سافت باکس انواع و ابعاد مختلفی دارد. معمولا بیوتی دیش ها از سافت باکس ها گران تر هستند اما قیمت آن ها بستگی به ابعاد و اندازه شان دارد.

 کلام آخر

سعی کردیم در این مقاله به طور دقیق به پرسش سافت باکس چیست پاسخ دهیم و امیدوار هستیم این مقاله مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد. ما در شرکت تبلیغاتی گندم طرح با سالها تجربه در عکاسی صنعتی و ساخت تیزر تبلیغاتی همراه برندها و شرکتهای معتبر بوده‌ایم. در صورت علاقه‌مندی می توانید از صفحه عکاسی صنعتی و برخی از نمونه کارهایمان بازدید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =