نکات طلایی عکاسی ماکرو از چشم

عکاسی ماکرو از چشم

نکات طلایی عکاسی ماکرو از چشم

عکاسی ماکرو از چشم را می توان بدون تلاش زیاد یا تجهیزات فانتزی انجام داد. دیدن پیچیدگی‌های چشم انسان در چنین فاصله نزدیک شگفت‌انگیز است، و چنین تصاویر جلب توجهی در رسانه‌های اجتماعی نیز به خوبی انجام می‌شوند. در حالی که کمی منحنی یادگیری وجود دارد، گرفتن عکس های چشمی ساده تر از چیزی است که فکرش را می کنید – و با چند نکته ساده و کمی تمرین، می توانید تصاویر شگفت انگیزی تولید کنید که شاید هرگز فکرش را نمی کردید!

بنابراین بدون هیچ مقدمه ای، بیایید نگاهی به نکات برتر برای عکاسی ماکرو از چشم ماکرو بیندازیم:

از لنز ماکرو استفاده کنید

این نکته ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما به هر حال ارزش گفتن را دارد؛ فقط برای مدیریت انتظارات. در حالی که امکان گرفتن عکس های چشمی بدون لنز ماکرو وجود دارد، برای به دست آوردن نتایج بسیار واضح، روشن و زیبا با مشکل مواجه خواهید شد.

لنزهای ماکرو به شما امکان می دهند خیلی به سوژه های خود نزدیک شوید و قابلیت بزرگنمایی 1:1 آنها برای عکس های چشمی ایده آل است. گزینه های لنز ماکرو زیادی از جمله برخی از مدل های نسبتا ارزان قیمت وجود دارد. سازندگان شخص ثالث مانند سیگما و تامرون نیز لنزهای ماکرو عالی می سازند که نباید نادیده گرفته شوند و تجربه کم نیری از عکاسی ماکرو از چشم را برای شما به ارمغان می­آورند.

اگر لنز ماکرو اختصاصی ندارید، سعی کنید با تلفن همراه خود عکاسی کنید. بسیاری از گوشی های هوشمند نسبت به دوربین های DSLR معمولی و لنزهای بدون آینه می توانند به سوژه ها نزدیک تر شوند.

برخی از تلفن های هوشمند حتی دارای یک حالت ماکرو هستند که به طور خاص برای عکس های نزدیک طراحی شده است و این برای چشم ها عالی است. در حالی که نتایج به اندازه تصاویری که توسط یک لنز ماکرو اختصاصی ایجاد می‌شوند واضح یا شگفت‌انگیز نخواهد بود، مطمئناً ارزش امتحان کردن را دارد و ممکن است بدون هزینه ماکرو اپتیک واقعی عکس‌های خوبی به شما ارائه دهد.

از آداپتور استفاده کنید

اگر لنز ماکرو یا تلفن همراه مدرن ندارید، چند گزینه میانه عالی وجود دارد که کیف پول شما را خالی نمی کند. اکثر دوربین ها دارای لنز کیت هستند که می توانند از فیلترهای نمای نزدیک برای دستیابی به بزرگنمایی قابل توجه استفاده کنند. مجموعه مناسبی از فیلترهای نمای نزدیک را می توان با کمتر قیمت یک لنز خریداری کرد و در حالی که استفاده از آنها کمی تمرین می خواهد، می توانید با کمی صبر و حوصله به نتایج عالی برای عکاسی ماکرو از چشم برسید.

به جای فوکوس دستی از فوکوس خودکار استفاده کنید

عکاسان ماکرو اغلب از فوکوس خودکار صرف نظر می‌کنند و دقتی که با فوکوس دستی به دست می‌آیند. چرا؟ هنگام عکاسی نزدیک به سوژه، عمق میدان فوق‌العاده کم است، بنابراین اغلب می‌توانید از طریق حلقه فوکوس دستی فوکوس دقیق‌تری برای عکاسی ماکرو از چشم انجام دهید.

با این حال، این تکنیک لزوما هنگام عکس گرفتن از چشم ها کاربرد ندارد. چشم انسان چیزی به نام حرکت ساکادیک دارد که یک تکان یا ارتعاش غیرارادی مداوم است که در هر ثانیه چندین بار اتفاق می افتد. این حرکت، همراه با دشواری ثابت نگه داشتن سر انسان، باعث می شود فوکوس دستی برای چشم ها در مقایسه با سوژه های ثابت مانند گل ها و برگ ها بسیار کمتر مفید باشد.

م ادعا نمی کنیم که فوکوس خودکار تمام مشکلات عکاسی چشم ماکرو شما را حل می کند، اما برای افرادی که تازه با عکاسی ماکرو از چشم آشنا شده اند، مطمئنا کار را آسان تر می کند. ممکن است همچنان قفل کردن فوکوس روی یک قسمت خاص از چشم دشوار باشد، اما فوکوس خودکار کمک خواهد کرد.

پس از تمرین کافی، ممکن است بخواهید قدرت خود را در فوکوس دستی امتحان کنید؛ اما اگر مبتدی هستید، فوکوس خودکار راه خوبی برای شروع است.

 

سه پایه را رها کنید و تثبیت کننده تصویر را فعال کنید

با اکثر سبک های عکاسی ماکرو، هنگام کار با سه پایه، نتایج بسیار بهتری خواهید گرفت. سه پایه سرعت شاتر آهسته‌تر، دیافراگم‌های کوچک‌تر و مقادیر ISO پایین‌تر را امکان‌پذیر می‌کند، که منجر به عکس‌های ماکرو واضح و واضح می‌شود؛ به شرطی که سوژه‌های شما ثابت بمانند و کنترل آن آسان باشد. این دقیقاً همان چیزی است که انتخاب سه پایه را برای عکاسی ماکرو از چشم تضعیف می کند.

بسیاری از دوربین‌های بدون آینه دارای تثبیت‌کننده تصویر مبتنی بر حسگر هستند، به این معنی که نیازی به لنز تثبیت‌کننده تصویر ندارید، اما چندین لنز ماکرو تثبیت‌کننده را ارائه می‌کنند. هر یک از این گزینه ها به شما کمک می کند بدون ثابت نگه داشتن دوربین خود، تصاویر واضحی داشته باشید!

به دنبال نور باشید

در حالی که دریافت نور مناسب برای هر نوع عکاسی بسیار مهم است، اما هنگام گرفتن عکس های ماکرو از چشم ها اهمیت بیشتری دارد.

ابتدا یک منبع نور بزرگ پیدا کنید؛ سپس از سوژه خود بخواهید در آن جهت کلی نگاه کند. اگر در عکاسی ماکرو از چشم تازه کار هستید، استفاده از فلاش را توصیه نمی‌کنم (نور روشن می‌تواند به راحتی باعث شود سوژه‌های شما دچار خستگی و خستگی چشم شوند). در عوض، از یک لوستر یا دیگر منبع نور بالای سر استفاده کنید و سوژه خود را در جهت کلی منبع نور بدون خیره شدن مستقیم به آن نگاه کنید.

گزینه دیگر این است که به بیرون بروید و از بزرگترین منبع نور استفاده کنید: خورشید. اما مطمئن شوید که سوژه شما در جهت کلی خورشید نگاه نمی کند زیرا باعث ایجاد سایه های خشن و نورهای ناهموار می شود که به ویژه جذاب نیست.

از پنجره ها به عنوان منبع نور استفاده کنید

اگرچه ممکن است فکر کنید که خورشید نور ایده‌آلی را برای عکاسی ماکرو از چشم فراهم می‌کند، اما نمی‌تواند آن انعکاس نورگیر درخشان و درخشانی را که عکاسان چشم ماکرو می‌خواهند به شما بدهد.

به جز خرید چتر و سایر وسایل روشنایی خارج از دوربین، بهترین و ارزان ترین راه برای دریافت انعکاس های درخشان نورگیر این است که از پنجره ها به عنوان منبع اصلی نور خود استفاده کنید. پنجره نورهای چشمگیر در چشم سوژه شما ایجاد می کند و به متمایز شدن عکس های شما از بقیه کمک می کند.

با f/8 شروع کنید و سپس گسترده تر شوید

اگر هرگز از لنز ماکرو برای عکاسی ماکرو از چشم استفاده نکرده‌اید، ممکن است از اینکه عمق میدان هنگام کار در فواصل نزدیک چقدر باریک به نظر می‌رسد متعجب شوید.

سعی کنید از یک سوژه پرتره از فاصله معمولی با f/2.8 عکاسی کنید؛ و معمولاً می‌توانید عمق میدان را بر حسب اینچ اندازه‌گیری کنید، اما هنگام عکاسی نزدیک، عمق میدان بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود.

این امر تیز نگه داشتن چشم را سخت می کند، به همین دلیل است که توصیه می کنم فقط از دیافراگم کوچکتر استفاده کنید، به خصوص اگر مبتدی هستید. دیافراگم f/8 یک مکان عالی برای شروع است. این به شما کمک می‌کند عمق میدان را تحت کنترل داشته باشید، و همچنین تضمین می‌کند که سرعت شاتر شما خیلی کم نمی‌شود و ISO خیلی بالا نمی‌رود (به شرطی که نور مناسبی داشته باشید).

هنگامی که عکس‌هایی را که دوست دارید داشته باشید، همیشه می‌توانید اندازه دیافراگم را افزایش دهید و سعی کنید جلوه‌ای از عمق میدان کم داشته باشید، اما همیشه خوب است که از f/8 (یا حتی باریک‌تر) شروع کنید و دیافراگم را از آنجا باز کنید.

از سرعت شاتر سریع استفاده کنید (اما نه خیلی سریع!)

قرار گرفتن در معرض تصویر یک عمل متعادل کننده است. شما باید دیافراگم، سرعت شاتر و نقطه شیرین ISO را پیدا کنید تا به تصویری که می‌خواهید برسید؛ و در حالی که موقعیت‌هایی وجود دارد که فضای زیادی برای تکان دادن دارید، یادآوری برخی دستورالعمل‌های خاص هنگام عکاسی ماکرو از چشم کمک می‌کند.

یک دستورالعمل کلیدی: از سرعت شاتری استفاده کنید که به اندازه کافی سریع باشد تا حرکت را ثابت کند، اما آن را آنقدر سریع نکنید که باید با ایزوی بالا یا دیافراگم فوق عریض بدون مزایای واضح عکس بگیرید.

چشمان انسان، حتی زمانی که مستقیم به جلو خیره می شود، زیاد حرکت می کند. اکثر مردم بدون اینکه به آن فکر کنند حداقل سه بار در ثانیه چشمان خود را به صورت بازتابی حرکت می دهند و این می تواند هنگام گرفتن عکس های نزدیک از چشم ها باعث ایجاد چالش هایی شود.

بنابراین، بهتر است سرعت شاتر خود را بین 1/60 و 1/200 ثانیه نگه دارید. سرعت شاتر کمتر از 1/60 ثانیه به دلیل حرکت چشم یا حرکت دوربین، خطر تار شدن عکس‌ها را به همراه دارد، و سرعت شاتر بیشتر از 1/200 ثانیه واقعاً ضروری نیست، زیرا سعی نمی‌کنید اقدامات سریع را ثبت کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با عکاسی ماکرو از چشم آشنا کنیم و نکات و تکنیک های مهمی را در اختیار شما عزیزان بگذاریم. سپاسگذاریم که تا پایان مقاله همراه ما بوده اید.

همچنان بخوانید: عکاسی حرفه ای 

به ما امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 6 =