عکاسی منشوری چیست؟

عکاسی منشوری

راهنمای عکاسی منشوری

عکاسی منشوری به چه سبک عکاسی گفته میشود؟

اگر به دنبال ایجاد عکس های خیره کننده با استفاده از منشور هستید؟ شما جای درست آمده اید. در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد عکاسی منشوری بدانید، توضیح می دهم:

  • اثر منشور چگونه کار می کند؟
  • تجهیزاتی که برای تصاویر منشوری نیاز دارید؟
  • دستورالعمل های گام به گام ساده برای گرفتن عکس های خلاقانه از منشور؟

زمانی که مطالعه را تمام کردید، می‌دانید که چگونه از منشورها مانند یک حرفه‌ای استفاده کنید، بنابراین بهتر است به سراغ اصل مطلب برویم با نا همراه باشید.

عکاسی منشوری چیست؟

عکاسی منشوری

عکاسی منشوری به هر تکنیک عکاسی اطلاق می شود که از یک منشور برای ایجاد رنگین کمان، شعله ور شدن و/یا جلوه های تاری استفاده می کند.

بسیاری از عکاسان منشوری از منشورهای مثلثی استاندارد برای ایجاد تصاویر خود استفاده می کنند؛ اما می توانید از آفتابگیرها، اسباب بازی ها و سایر اقلام خلاقانه منشوری نیز استفاده کنید.

عکاسی منشوری چگونه کار می کند؟

عکاسی منشوری

ممکن است با منشورهای مثلثی از نمایش های دبیرستانی در مورد ویژگی های نور آشنا باشید.

فیزیک چیزی شبیه این است: وقتی یک پرتو نور (متشکل از امواج الکترومغناطیسی مختلف با طول موج‌های مختلف) مستقیماً به یک تکه شیشه برخورد می‌کند، نور درست از آن عبور می‌کند. اما اگر پرتو نور با یک سطح شیشه ای با زاویه تماس پیدا کند، امواج خم می شوند. این پدیده ای است به نام شکست.

هنگامی که یک پرتو نور با زاویه به منشور برخورد می کند، امواج نور خم می شوند. سپس، هنگامی که پرتو از طرف دیگر منشور خارج می شود، امواج نور دوباره خم می شوند.

 مقداری که نور خم می شود به طول موج های موجود در پرتو نور بستگی دارد. قرمز در یک زاویه خم می شود، بنفش در زاویه دیگر و…   بنابراین هر رنگ به طور متفاوتی خم می شود و جلوه ای رنگین کمان ایجاد می کند.

لنزهای استاندارد برای انکسار نور به یک الگوی رنگین کمان طراحی نشده اند. در عوض، آنها برای دقت و وضوح نوری ایجاد شده اند، و در بیشتر موارد، این کار بسیار خوب است.

اما اگر می خواهید جلوه های منشوری را در یک عکاسی منشوری ثبت کنید، می توانید به سادگی یک منشور را در مقابل لنز خود نگه دارید.

سپس، با تنظیم موقعیت و زاویه منشور، می‌توانید جلوه‌های خلاقانه‌ای به عکس‌های خود اضافه کنید، از جمله پاشیدن رنگ‌های شعله‌ور، تاری جالب و حتی حرکت عمدی دوربین در عکاسی منشوری مورد استفاده قرار میگیرد.

راهنمای گام به گام عکاسی منشوری

در این قسمت نحوه ایجاد عکس های منشوری زیبا از ابتدا تا انتها را توضیح می دهم.

مرحله 1: وسایل خود را جمع آوری کنید عکاسی منشوری به چند آیتم ساده نیاز دارد. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، به نوعی منشور نیاز دارید، و من واقعاً توصیه می کنم یک منشور مثلثی استاندارد بخرید.

چه اندازه منشور بهتر است؟ می‌خواهید منشور را به اندازه‌ای کوچک نگه دارید که قابل کنترل باشد (زیرا باید آن را فقط با یک دست جلوی دوربین بگیرید).

 همچنین حمل یک پارچه لنز را توصیه می کنیم. پس از کمی عکسبرداری، منشور شما با اثر انگشت پوشانده می شود و به روشی آسان برای پاک کردن سطوح آن نیاز دارید.

مرحله 2: یک سوژه زیبا (ایستا) برای عکاسی منشوری پیدا کنید.

شما می‌توانید با هر سوژه‌ای عکاسی از منشور انجام دهید، اما وقتی تازه شروع به کار می‌کنید، توصیه می‌کنیم از یک سوژه طبیعت ثابت و کلوزآپ عکاسی کنید (مانند گل یا برگ).

به این ترتیب، زمان زیادی برای آزمایش موقعیت‌یابی منشور خواهید داشت، گیاه فرار نمی‌کند یا بی‌صبر نمی‌شود!  و اگر در فضای باز با نور خوب عکاسی می کنید، دیگر نگران استفاده از سه پایه نخواهید بود.

مرحله 3: برای عکاسی منشوری، منشور را در مقابل لنز قرار دهید.

وقتی موضوعی را انتخاب کردید، نوبت به قرار دادن منشور می رسد. این جایی است که هیجان آغاز می شود؛ ایجاد افکت های جالب با منشور نیازمند کمی آزمون و خطا است، بنابراین باید صبور باشید.

دوربین خود را روشن کنید، سپس منشور را چند اینچ جلوی لنز بگیرید. ما توصیه می کنیم لنز خود را به فوکوس دستی تغییر دهید (لنزها در فوکوس خودکار از طریق مواد شیشه ای کار خوبی انجام نمی دهند). سپس روی سوژه خود تمرکز کنید.

منشور را بچرخانید و تنظیم کنید و با دقت مشاهده کنید تا رنگ ها ظاهر شوند. من استفاده از Live View را توصیه می کنیم، که به شما حس دقیق تری از اثر منشور می دهد.

 همچنین توصیه می‌کنیم دوربین خود را روی سه‌پایه قرار دهید، زیرا دستکاری دوربین در یک دست و منشور در دست دیگر می‌تواند خسته‌کننده باشد!

عکاسی منشوری

مرحله 4: چند عکس منشوری بگیرید!

هنگامی که اثری را که دوست دارید، نوبت به عکاسی منشوری می رسد. اگر توصیه‌ هایی را که در بالا داده ایم رادنبال کرده‌اید، لنز شما باید (به‌صورت دستی) روی سوژه اصلی‌تان فوکوس کند، اما آخرین بررسی را انجام دهید تا مطمئن شوید نقطه فوکوس را مشخص کرده‌اید.

دیافراگم نسبتاً باز را انتخاب کنید، می‌خواهید منشور را تا زمانی که خود شیشه قابل رویت نباشد محو کنید؛ مطمئن شوید که سرعت شاتر شما به اندازه کافی برای یک تصویر واضح سریع است، سپس عکس بگیرید!

البته قبل از ادامه عکاسی منشوری، یک بررسی سریع از تصویر خود در LCD دوربین انجام دهید. از خود بپرسید: آیا اثر را دوست دارم؟ برای محو شدن بیشتر منشور، آن را به لنز نزدیک کنید یا دیافراگم را باز کنید. برای حضور بیشتر شیشه منشور، آن را به سوژه نزدیکتر کنید یا دیافراگم را باریک کنید.

کلام آخر

همانطور که میدانید عکاسی صنعتی ژانر های مختلفی دارد اما ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با عکاسی منشوری و نحوه ی ثبت آن آشنا کنیم امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 تجهیزات عکسیرداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *