طراحی کاتالوگ صنعتی و کاربرد آن ها

طراحی کاتالوگ صنعتی

طراحی کاتالوگ صنعتی 

طراحی کاتالوگ صنعتی چه تفاوتی با دیگر انواع کاتالوگ دارد؟

این روزها تمامی کسب و کار ها مخصوصا حرفه های صنعتی به دنبال ابزار های مختلف برای بازاریابی هستند. یکی از این بزار ها که تاثیرات به سزایی که در ارتباطات و  فروش برای صاحبین کسب و کارد ارائه و طراحی کاتالوگ است.

طراحی کاتالوگ دارای اصولی اولیه است که در هنگام طراحی هر نوع کاتالوگی طراحان آنها را در نظر خواهند گرفت. اما برخی از خصوصیات و ایده ها معمولا در کاتالوگ های صنعتی کاربرد دارد.

معمولا در حین طراحی کاتالوگ صنعتی، ترکیب بندی عناصر را منسجم و منظم تر خواهید دید. کاتالوگ صنعتی مانند یک فهرست مرجع از تمام خدمات و محصولات قابل ارائه ی یک حرفه عمل میکند.

کاتالوگ به تمام مشتریان شما این اجازه را میدهد که محصولات مورد نیازشان را در فرصت مناسب ثبت خرید کنند و رضایت بیشتری از خرید خود داشته باشند.

به نوعی می توان گفت کاتالوگ ها ویترین کسب و کار شما به حساب می­آیند که نقش یک دفترچه راهنما را دارند و اعتبار شما می افزایند.

 

انواع طراحی کاتالوگ صنعتی

کاتالوگ ها انواع گوناگونی دارند؛ اما این روزها با روی کار آمدن کامپیوتر ها و موبایل های هوشمند کاتالوگ ها به دو نوع کاتالوگ چاپی و کاتالوگ دیجیتال تقسیم بندی می شوند که طراحی کاتالوگ صنعتی نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود.

کاتالوگ صنعتی دیجیتال و چاپی هر دو برای رشد کسب و کار به کمک شما خواهند آمد. آنها می تواند به صورت مکمل در کمپین های تبلیغاتی یک دیگر را پوشش دهند و تمامی مخاطبان را راضی نگه دارند.

گاهی کاتالوگ دیجیتال و کاتالوگ چاپی به تنهایی نمی توانند انتظارات شما را از یک ابزار تبلیغاتی بر طرف کنند اما میشود که با توزیع هر دو آنها نتایج قابل تامل تری بدست آورد.

اطلاعات مهم برای درج در کاتالوگ صنعتی کدامند؟

معمولا در کاتالوگ ها از ارائه اطلاعات بیهوده و هجو باید دوری کرد اما اگر در درج اطلاعات مورد نیاز زیادی وسواس به خرج دهید ممکن است برخی مطالب را جای بگذارید؛ و نتوانید یک نماینده خوب از خودتان که معرف درستی از حرفه تان است را در دستان مشتریان و سایر هم صنفیان خود قرار دهید.

اگر کاتالوگ شما چاپی باشد بهتر به تعداد صفحاتتان دقت کنید و از درج مطالب اضافی پرهیز کنید زیرا هر چه تعداد صفحات بیشتر باشد ممکن است جستجوی محصول مورد نظر مشتریان سخت باشد و به نظر خسته کننده برسد.

اما اگر طراحی کاتالوگ صنعتی را به صورت دیجیتال در نظر دارید؛ نیازی به این نگرانی نخواهید داشت چون در کاتالوگ های آنلاین معمولا از گزینه جستجوی استفاده میشود و افراد می توانند به سرعت به صفحه مورد نظرشان را پیدا کنند.

طراحی کاتالوگ صنعتی

اما کدام اطلاعات ضروری هستند؟

اطلاعاتی درباره ی شرکت: زمانی که فردی کاتالوگ شما را در دست میگیرد از همان ابتدا باید متوجه شود که این فهرست برای کدام برند است و چه هدفی دارد. بنابراین با توجه به این امر حتما قسمتی کاتالوگ را به بخش درباره ی ما اختصاص دهید و در تمامی صفحات لوگو برند را قرار دهید.

درج فهرست مطالب: اغلب در زمان طراحی کاتالوگ صنعتی ایجاد فهرست مطالب را فراموش میکنند اما درج فهرست محصولات می تواند کمک چشمگیری به مشتریان بکند و امکان از چشم آنها پنهان نخواهد ماند.

عنوان هر صفحه: معمولا در هر صفحه اطلاعاتی مرتبط به یکدیگر قرار میگیرد؛ بنابراین بهتر است عنوانی مناسب برای هر صفحه مثل نام دسته بندی محصولات در نظر بگیرید و عنوان صفحات را در فهرست جای گذاری کنید.

توضیحات محصول: همانطور که در بالا اشاره کردیم طراحی کاتالوگ صنعتی دارای یک انسجام است این انسجام در نوشتار هم مشهود است. شما باید یک قالب متنی برای توضیحاتتان در نظر بگیرید و در آنها از مزایا و ویژگی های منحصر به فرد خدمات یا محصولاتتان بگوید.

سعی کنید نقاط قوت محصول را به خوبی بنویسید، مزایای استفاده از آن را مختصر و کوتاه شرح دهید و نحوه ی استفاده از محول را نیز در آن بگنجانید. به طور غیر مستقیم مشتریان را ترغیب به خرید کنید.

نشان دهید رضایت از خرید مشتریان برای شما ارجح است و برای این امر می توانند به امور مشتریان مراجعه کنند و سوالات تکمیلی را بپرسند یا سفارشات خود را پیگیری کنند. خیال آن ها را از سوی ارتباط همه جانبه با شرکت آسوده کنید.

شرایط و نحوه ی خرید را توضیح دهید: در هنگام طراحی کاتالوگ صنعتی شما موظف هستید مطالبی از قبیل نحوه ی سفارش، نحوه ی ارسال، اطلاعات تماس و شماره پشتیبانی را در اختیار مشتریان قرار دهید.

چیدمان کاتالوگ صنعتی

هنگام طراحی کاتالوگ شما باید یک ترکیب چیدمان در نظر بگیرید که این امر کار پیچیده ای است و نیازمند تجربه،  شناخت مارکتینگ و دانش طراحی است.

 بنابراین اگر هر کدام از این سه اصل را ندارید بهتر است از یک فرد ماهر یا یک شرکت تبلیغاتی مانند مجموعه تبلیغاتی طرح گندم برای طراحی کاتالوگ صنعتی کمک بگیرید تا نتیجه مطلوبی دریافت کنید.

در هنگام طراحی کاتالوگ باید از هرگونه پیچیدگی دوری کنید مخصوصا در زمان چیدمان، یک طراح چیره دست اصول اساسی ترکیب بندی را میداند اما در این بخش ما چند نکته مهم در این باره خواهیم گفت.

اصل مجاورت: تمامی عناصر موجود در طراحی کاتالوگ صنعتی باید به صورت یکپارچه یک مفهوم مرتبط را نشان دهند.

باید عناصر را از نظر رنگ بندی، ابعاد و معنا در دسته های مختلف قرار دهید و در جای مناسب و مرتبطی از کاتالوگ درج کنید.

فضای منفی در نظر بگیرید: اساسا، فضای منفی منطقه ای در طرح است که خالی مانده و ممکن است نه تنها در اطراف اشیاء موجود در طرح، بلکه بین آنها و یا درون آنها قرار داشته باشد. فضای منفی نوعی فضای تنفسی برای تمام اشیاء موجود در صفحه است.

فضای منفی می تواند نظم در طراحی کاتالوگ صنعتی را بیشتر نمایان کند پس نباید از وچود آن عافل شد و تمام صفحه را با عناصر مختلف هرچند مرتبط پر کرد.

عناصر را تراز کنید: تراز کردن صحیح عناصر طراحی مانند تصاویر یا کادرهای متنی می تواند درد سر ساز باشد. مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که حس قابل اعتماد بودن را ایجاد کنید.

سلسله مراتب را در نظر بگیرید: زمانی که شما در زمان طراحی کاتالوگ صنعتی یک سلسه مراتب برای محصولات و محتوا در نظر داشته باشید؛ می توانید مشخص کنید که مخاطب ابتدا باد کدام مطالب را اولویت قرار دهد و بخواند.

با اجرای این امر در یک کاتالوگ صنعتی شما می توانید محصولات دلخوئاهتان را برجسته تر نشان دهید و جسور جلوه کنید.

اصل تکرار شوندگی در ترکیب بندی گرافیکی: در واقع ثبات در طراحی احساسی قابل درک را منتقل میکند و باعث میشود انسجام کاتالوگ بیشتر نمایان شود و ببینده را متوجه دسته منظوری که شما از آن تکرار دارید بکند.

برای مثال شما می توانید سمبل هایی را به صورت تکراری برای یک دسته از محصولاتتان در نظر بگیرید یا از آیکونی خاص برای آنها استفاده کنید و مخاطب را متوجه کنید که هر جا که این المان را ببیند مربوط به کدام دسته بندی است و حس آشنا پنداری و مرور برای او اجاد خواهید کرد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با چگونگی طراحی کاتالوگ صنعتی آشنا کنیم و نکات مهمی که می تواند به شما کمک کند را در اختیارتان قرار دهیم امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد؛ متشکریم که تا پایان مقاله با ما همراه بوده اید.

به ما امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + نه =