ترکیب بندی در عکاسی صنعتی

ترکیب بندی در عکاسی صنعتی

تکنیک ترکیب بندی عکاسی صنعتی

چه چیزی یک عکس خوب را از یک عکس عالی متمایز می کند؟ آیا نوع لنز برای گرفتن عکس مناسب است؟ هزینه دوربین؟ تنظیمات؟ در حالی که همه این موارد نقش مهمی را ایفا می کنند، ترکیب تصویر چیزی است که یک عکس شگفت انگیز را از عکس های متوسط متمایز می کند. به همین دلیل، یادگیری ترکیب بندی در عکاسی صنعتی برای بسیاری از عکاسان دشوار به نظر می رسد، اما در حقیقت نباید اینطور باشد. ترکیب بندی در عکاسی به نحوه چیدمان عناصر مختلف صحنه در یک کادر اشاره دارد.

در حقیقت، هیچ قانون سخت و سریعی در مورد ترکیب بندی وجود ندارد. این راهنما، چندین تکنیک مهم برای ترکیب بندی را ارائه می دهد. این تکنیک ها به شما کمک می کند تا به روشی که عکاسان حرفه ای انجام می دهند، عکاسی کنید.

ترکیب بندی در عکاسی صنعتی

معرفی تکنیک های مهم عکاسی ترکیب بندی صنعتی

ترکیب بندی روشی در عکاسی است که تمامی سوژه های مدنظر اعم از انسان و اشیا، به طور کامل داخل عکس قرار می گیرند. برای انجام این روش، تکنیک های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

قانون یک سوم برای افزایش علاقه

احتمالاً در مورد قانون یک سوم شنیده اید. این قانون برای عکاسی از مردم، مناظر، معماری و طبیعت به کار می رود. قانون یک سوم به این معنی است که سوژه اصلی خود را در یک سوم کادر قرار دهید. قرار دادن سوژه خارج از مرکز ترکیب بندی در عکاسی صنعتی، بسیار جالب تر از قرار دادن آن در مرکز است.

مثلث های طلایی

ترکیب بندی در طراحی و نقاشی اهمیت زیادی دارد، از طرفی، ترکیب مثلث های طلایی بسیار شبیه به قانون یک سوم عمل می کند. با این حال، به جای شبکه ای از مستطیل، قاب را با یک خط مورب که از یک گوشه به گوشه دیگر می رود، تقسیم می کنند. سپس دو خط دیگر از گوشه های دیگر به خط مورب اضافه می شود. پس دو خط کوچکتر در یک زاویه قائم به خط بزرگ می رسند. این قاب را به یک سری مثلث تقسیم می کند.

در واقع، قانون طلایی یکی از تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی صنعتی، در مورد قرار دادن سوژه اصلی در قسمت مهمی از کادر بوده و مانند قانون یک سوم است، اما قانون طلایی ترتیب متفاوتی از عناصر ترکیبی را پیشنهاد می کند. این قانون، بر اساس نسبت طلایی در نظر گرفته می شود. نسبت طلایی یک پدیده ریاضی طبیعی است.

جهان طبیعی نسبت 1 به 1.618 را ترجیح می دهد. از نظر ریاضی، این ممکن است برای شما معنایی نداشته باشد اما از نظر بصری، شما آن را همه جا می بینید. رایج ترین نمایش بصری نسبت طلایی مارپیچ صدف دریایی است. در عکاسی، قانون طلایی یا به صورت شبکه یا مارپیچ نشان داده می شود.

همچنین بخوانید: تجهیزات مورد نیاز عکاسی صنعتی

ترکیب بندی در عکاسی صنعتی

مجاورت یا جاکستوپوزیشین

جاکستوپوزیشین یک ابزار ترکیبی بسیار قدرتمند در عکاسی است. این تکنیک ترکیب بندی در عکاسی صنعتی به گنجاندن دو یا چند عنصر در یک صحنه اشاره دارد که می توانند در تضاد با یکدیگر یا مکمل یکدیگر باشند. هر دو رویکرد می توانند بسیار خوب عمل کنند و نقش مهمی در ساختن عکس برای بیان یک داستان ایفا کنند.

تعادل عناصر در صحنه

اولین تکنیک ترکیب بندی در عکاسی صنعتی که به آن اشاره شد، قانون یک سوم بود. البته این بدان معناست که ما اغلب سوژه اصلی عکس را کنار کادر در امتداد یکی از خطوط شبکه عمودی قرار می دهیم. گاهی اوقات این می تواند منجر به عدم تعادل در صحنه شود و نوعی «خلاء» در بقیه کادر باقی بگذارد. برای غلبه بر این مشکل، می توانید عکس خود را طوری بسازید که سوژه ثانویه با اهمیت یا اندازه کمتر در طرف دیگر کادر قرار گیرد. این کار ترکیب بندی را بدون حذف فوکوس بیش از حد سوژه اصلی عکس، متعادل می کند.

جداسازی سوژه

استفاده از عمق میدان کم برای جداسازی سوژه، راه بسیار موثری برای ساده کردن ترکیب بندی در عکاسی صنعتی شماست. با استفاده از دیافراگم باز، می ‌توانید پس ‌زمینه را محو کنید که در غیر این صورت ممکن است از سوژه اصلی شما منحرف شود. در حقیقت، این یک تکنیک بسیار مفید برای عکاسی پرتره است.

تبدیل عکس به حالت سیاه و سفید

تبدیل عکس رنگی به حالت سیاه و سفید می تواند یک روش بسیار موثر برای ترکیب بندی در عکاسی صنعتی باشد. از برخی جهات، رنگ به خودی خود می تواند باعث حواس پرتی شود. عکاسی سیاه و سفید اغلب به ما اجازه می دهد تا روی بافت ها، نور، سایه ها و اشکال موجود در کادر تمرکز کنیم.

همچنین بخوانید: آموزش ترفندهای عکاسی سیاه و سفید حرفه ای و تاثیرگذار

 

ساده سازی صحنه با قانون شانس

در دنیای عکاسی، مطمئناً شانس های زیادی وجود دارد، اما «قاعده شانس» کاملاً متفاوت است. این قانون نشان می دهد که اگر تعداد سوژه ها فرد باشد، تصویر از نظر بصری جذاب تر است. این تئوری بیان می کند که تعداد زوج عناصر در یک صحنه حواس‌ افراد را پرت می ‌کند، زیرا بیننده نمی داند که توجه خود را روی کدام یک از عناصر متمرکز کند.

قانون شانس راهی برای ساده کردن یک صحنه پیچیده با موضوعات مختلف است و به ما کمک می کند سوژه های خود را با دقت انتخاب کنیم. این قانون ما را راهنمایی می‌کند که چه چیزهایی را در کادر بگنجانیم و چه چیزهایی را کنار بگذاریم.

 

ترکیب بندی در عکاسی صنعتی

الگوها و بافت ها برای زیبایی عکس

انسان ها به طور طبیعی جذب الگوها می شوند. این نوع ترکیب بندی از نظر بصری جذاب است و هماهنگی عناصر را نشان می دهد. الگوها می توانند مانند یک سری اشکال ساخته شده توسط انسان یا مانند گلبرگ های روی یک گل طبیعی باشند. گنجاندن الگوها در عکس های شما همیشه یک راه خوب برای ایجاد یک ترکیب بندی در عکاسی صنعتی است. بافت هایی که نظم کم تری دارند نیز می توانند برای چشم بسیار دلپذیر باشند.

از طرفی باید گفت که مغز ما، الگو و تکرار را دوست دارد. در حقیقت، ترکیب تکرار و الگو، ترکیب بندی در عکاسی صنعتی را قوی تر و جالب تر می کند.

پر کردن کادر با سوژه مناسب

پر کردن کادر با سوژه به شما کمک می کند توجه خود را روی آن ها متمرکز و پس زمینه های شلوغ را حذف کنید. این تکنیک ترکیب بندی در عکاسی به ویژه برای پرتره ها، عکس های طبیعت بی جان و عکاسی ماکرو خوب عمل می کند.

همچنین بخوانید: گیمبال چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

وقتی صحبت از مشاغل می شود، عکاسی تجاری هم هیجان انگیز و هم سخت است. عکاسان تجاری برخی از مشهورترین عکاسان در این صنعت هستند. از طرفی، همه ما قبول داریم که ترکیب بندی در عکاسی صنعتی مهم است و تکنیک های ترکیب بندی که در بالا توضیح داده شد فقط یک نقطه شروع هستند که چه چیزی را در کادر خود بگنجانید یا حذف کنید.

عکاسی صنعتی طرح گندم

استدیو تخصصی عکاسی صنعتی در مجموعه طرح گندم با سابقه ای درخشان، تصاویری برجسته و ماندگار از کالا یا محصولات شما را در ذهن مشتریانتان نمایان می‌کند. مجموعه ما با تیمی حرفه ای، با دارا بودن تجهیزاتی مدرن، عکسبرداری از محصولات کوچک و بزرگ با پس زمینه دل خواهتان را به صورت کاملا حرفه ای ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + دو =