6 نکته مهم برای انتخاب پس زمینه مناسب برای عکس پرتره

پس زمینه مناسب برای عکس پرتره

6  نکته مهم برای انتخاب پس زمینه مناسب برای عکس پرتره

آیا انتخاب پس زمینه مناسب برای عکس پرتره برای شما هم سخت است؟ نگران نباشید شما نتها نیستید.

نقش پس زمینه عکس پرتره بسیار مهم است زیرا آنها می­توانند یک تصویر را زیبا تر جلوه دهند یا حتی می توانند به کلی عکس را خراب کنند. چه در استودیو کار کنید و یا در منزل فرقی ندارد همیشه انتخاب پس زمینه متناسب از نکات کلیدی درعکاسی پرتره است.

به همین دلیل می خواهیم ویژگی های  پس زمینه  مناسب عکس پرتره را در این مقاله با شما به اشتراک بگذاریم تا آزادی عمل و رضایتمندی بیشتری از عکستان داشته باشید.

پس زمینه شلوغ یا طرح دار

 

پس زمینه مناسب برای عکس پرتره

 

 

اگر به تازگی عکاسی پرتره را شروع کرده‌اید، توصیه می‌کنیم با پس‌زمینه شلوغ شروع کنید یعنی پس‌زمینه‌ای که می‌توانید در خانه خود پیدا کنید.

به اطراف خانه خود نگاه کنید و ببینید آیا می توانید یکی از موارد زیر را پیدا کنید:

  • دیوار طرح دار جالب
  • صحنه اتاق خواب یا اتاق نشیمن دنج

مگر اینکه قصد عکاسی پرتره سیاه و سفید داشته باشید، بنابراین باید به رنگ های پس زمینه دقت کنید. سعی کنید رنگ‌ های خنثی را بگنجانید و تمام تلاش خود را بکنید تا از رنگ‌ های درخشان و پر زرق و برق که چشم را به خود جلب می‌کنند، اجتناب کنید.

سپس سوژه خود را طوری قرار دهید که پس‌زمینه باقی بماند اما بیش از حد توجه مخاطب منحرف نشود؛ این قسمت سخت است. در واقع اشکالی ندارد که چند دقیقه  روی موقعیت سوژه خود تمرکز کنید و زاویه های مختلف را آزمایش کنید و سعی کنید بهترین نتیجه را بگیرید. در صورت لزوم، همیشه می‌توانید پس زمینه را اصلاح کنید. (مثلاً با حذف یا پوشاندن مواردی که به نظر اضافه می­رسد).

 نکته: پس از گرفتن چند شات، عکس ها را بررسی کنید. تشخیص مشکلات پس‌زمینه هنگام مشاهده تصویر، اغلب آسان‌تر و واضح تر است. همچنین اگر پس‌زمینه شما در سمتی است که حواس‌تان را پرت می‌کند، همیشه می‌توانید سوژه را با نور مصنوعی روشن کنید و اجازه دهید پس‌زمینه تیره‌ تر و کمتر دیده شود.

پس زمینه با با بافت تیره

اگر به دنبال ایجاد پرتره‌های جدی یا کمی خشن هستید و چیز زیادی در دسترس ندارید، در اینجا یک ایده پس‌زمینه پرتره وجود دارد که نتایج عالی را تضمین می‌کند:

مقداری پارچه تیره و بافت دار، مانند یک گونی پارچه ای، یک پتوی بافت دار یا حتی یک لباس بردارید. سپس آن را مستقیماً پشت سوژه خود قرار دهید.

اطمینان حاصل کنید که پارچه  تک رنگ باشد (آبی، سبز یا قهوه ای یکدست عالی کار می کنند). و از سوژه خود بخواهید که لباسی همرنگ یا نزدیک به رنگ پس زمینه بپوشد. سپس می توانید با نور بازی کنید تا به قاب دلخواهتان برسید.

درختان روشن

اگر دوست دارید در فضای باز عکاسی کنید، پس زمینه های زیادی دارید، اما این یکی گزینه پیش روی ما است: مجموعه ای از درختان سبز و پر نور اس.

در هنگام انتخاب پس زمینه مناسب برای عکس پرتره نکته کلیدی این است که پس زمینه نباید از سوژه روشن تر باشد به همین علت است که معمولا در عکاسی پرتره از آسمان استفاده نمی­شود اگر به دنبال چایگزین برای درختان هستید کافیست با دقت به اطرافتان توجه کنید؛ دیوارها، خانه ها و… می توانند پس زمینه های مناسبی باشند.

هدف این است که سوژه را به خوبی نوردهی کنید و پس‌زمینه را کمی کمتر نوردهی کنید  یا حتی می توانید سوژه را در سایه قرار دهید؛ اگرچه  سوژه شما کمی تاریک است،  همیشه می‌توانید از کمی فلاش یا بازتابنده برای کمی نور بیشتر استفاده کنید.

از قرار دادن نور تابیده بر روی صورت سوژه خود اجتناب کنید. خود پس‌زمینه را می‌توان پررنگ کرد، درختانی که نور از آن عبور می‌کند، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند. اما نور هرگز نباید مستقیماً روی سوژه بیفتد. در عوض، سوژه را کاملاً سایه دار نگه دارید و اجازه دهید پس زمینه کار خود را انجام دهد.

پس زمینه ساده

پس‌زمینه ‌های پرتره ساده، مطمئناً جالب‌ترین نیستند اما وقتی در پشت سوژه‌ای با نور خوب قرار می‌گیرند، بدون اینکه زیاده‌روی کنند، کار فوق‌العاده‌ای را انجام می‌دهند و جلوه ی خاصی به تصویر می­دهند.

به راحتی می توانید از پس زمینه های ساده با هر رنگی استفاده کنید، هرچند طوری انتخاب کنید که  با لباس سوژه مطابقت داشته باشد. همچنین توصیه می کنیم از رنگ های پس زمینه شدید اجتناب کنید. اما جالب است که با رنگ ها و نور بازی کنید.

به نورپردازی بسیار دقت کنید؛  همچنین می توانید با نورهای مصنوعی سرگرم شوید. من به شما توصیه می کنم با چند الگوی نورپردازی پرتره ساده شروع کنید.

نکته حرفه ای: هنگام عکاسی پرتره با پس زمینه ساده، نور را با پس زمینه مطابقت دهید. اگر پس زمینه روشن است، مطمئن شوید که سوژه ها به خوبی روشن هستند. اگر پس‌زمینه تیره است، نور را کم کنید.

پس زمینه مناسب برای عکس پرتره

پس زمینه سفید

پس‌زمینه سفید خالص بسیار محبوب است، به ‌ویژه برای عکس‌های سرمقاله‌ای و مد؛ اما این کار ساده نیست، بنابراین مطمئن شوید که چند پاراگراف بعدی را با دقت بخوانید.

اگر می‌خواهید پس‌زمینه‌ای سفید رنگی داشته باشید، می‌توانید کاغذ سفید را پشت سوژه خود آویزان کنید و عکس بگیرید. اگر این رویکرد را در پیش بگیرید، پس زمینه خاکستری مایل به گل آلود یا مایل به سفید (که به ندرت خوب به نظر می رسد) خواهید داشت.

اگر می­خواهید با آویزان کردن کاغذ سفید یا پارچه سفید عکاسی پرتره را شروع کنید به این نکات توجه کنید. حتما از یک نور مصنوعی که در زیر قاب که و به سمت بالا قرار گرفته است، برای روشن کردن پس زمینه استفاده کنید. نوردهی ایده آل خود را پیدا کنید، سپس نور پس زمینه را روشن کنید تا جلوه سفید خالصی به شما بدهد.

در نهایت، سوژه خود را وارد کرده و آنها را در مقابل نور پس زمینه قرار دهید. یک عکس آزمایشی بگیرید (آنها باید یک شبح کامل باشند!)، سپس نور را اضافه کنید تا زمانی که اثری را بر روی سوژه ای که دنبال می کنید به دست آورید. به عبارت دیگر، ابتدا باید پس زمینه را روشن کنید، سپس  جداگانه سوژه را روشن کنید.

پس زمینه مناسب برای عکس پرتره 

پس زمینه فتوشاپ

اگر به دنبال یک پس‌زمینه بافت‌دار زیبا هستید مانند تصاویر نشان داده شده در بالا  دو گزینه دارید:

می‌توانید پس‌زمینه‌های بوم بافت‌دار با دست را خریداری کنید (یا بسازید) که زمان و یا هزینه زیادی می‌برد،  یا می توانید  با انتخاب پس زمینه مناسب برای عکس پرتره به سادگی یک پس زمینه بافت دار در فتوشاپ اضافه کنید.

برای به دست آوردن بهترین نتایج، توصیه می کنم سوژه خود را در مقابل پس زمینه خاکستری قرار دهید. مطمئن شوید که پس زمینه به خوبی روشن است – یعنی اجازه ندهید تاریک و سایه دار شود  سپس از سوژه خود همانطور که معمولاً عکس می گیرید عکس بگیرید.

سپس می توانید عکس خود را همراه با یک بافت در فتوشاپ وارد کنید و تغیرات دلخواه را اعمال کنید. اگر هیچ بافتی از خود ندارید، می‌توانید پس زمینه را به صورت آنلاین خریداری کنید یا چند پس زمینه رایگان از Unsplash بگیرید.

کلام آخر

اکنون که این مقاله را به پایان رساندید، باید ایده های انتخاب پس زمینه مناسب عکس پرتره زیادی داشته باشید. پس موضوع پیدا کنید یکی از این پس زمینه ها را انتخاب کنید. و بروید چند پرتره خیره کننده بگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *