تفاوت ابزارهای عکاسی صنعتی و انواع آن

تفاوت ابزار عکاسی صنعتی

   ابزارهای عکاسی صنعتی انواع گوناگونی را شامل میشوند و انتخاب آنها نیازمند دانش عکاسی به ویژه عکاسی صنعتی است. داشتن خلاقیت و دانش هنر عکاسی در صنعت باعث گرفتن تصاویری مناسب میشوند.

عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی صنعتی شامل یک حوزه گسترده و شامل چندین شاخه عکاسی می باشد.عکاسی صنعتی بیشتر در حوزه ی تبلیغات و برندسازی فعالیت می کند.عکاسی صنعتی به عکسبرداری از محصولات و کالا ها, خدمات و حتی افراد معروف برای تبلیغات شرکت ها و کمپانی ها استفاده می شود.

در این شاخه از عکاسی , عکاس به ابزارهای عکاسی صنعتی مجهز و مناسب و انتخاب نور های دقیق نیاز دارد و عکاس تلاش می کند تا حد امکان بتواند خروجی عکس با کیفیتی برای پروژه ی خود به نمایش بگذارد.

دلیل استفاده از تجهیزات عکاسی صنعتی

عکاسی جز ان دسته شغلی هایی است که به تجهیزات نیاز دارد و نمی توان بدون این تجهیزات شروع به کار کرد. نوع و تعیین تجهیزات با استفاده از نظر شخصی عکاس ,تعیین می شود.برای کار های تبلیغاتی به تجهیزات پیشرفته تری نیاز داریم که هر چقدر این تجهیزات پیشرفته ترباشند خروجی عکس هم به همان اندازه با کیفیت است.

از جمله رایج ترین تجهیزات عکاسی ,دوربین عکاسی ,لنز,فلاش ,تجهیزات نور پردازی,نور افکن و … اشاره نمود. هر کدام از این تجهیزات کاربرد خاصی دارد که باتوجه به نیاز های عکاس ان را تهیه نمود.

اولین نیاز برای عکاسی چیست؟

اولین وسیله ای که یک عکاس به ان نیاز دارد دوربین عکاسی می باشد. اولین تفاوت بین عکاسی معمولی و عکاسی صنعتی, نوع دوربین است.به طور طبیعی هر چه قیمت دوربین بیشتر باشد کیفیت عکس بالاتر می رود. پس بودجه ی برای در تهیه دوربین بسیار مهم است.

نوع سنسور دوربین برای عکاسان قابل توجه است. سنسور در دوربین ها سبب تفکیک رنگ در عکس می شود و باعث افزایش کیفیت عکس می شود. در بین انواع متفاوت سنسور ها , سنسور فول فریم به عنوان سنسور با کیفیت بالا تلقی می شود و از این سنسور می توان در فضاهای کم نور یا تاریک استفاده نمود.

لنزها

لنزها از دیگر تجهیزات عکاسی صنعتی و تبلیغاتی می باشد. لنز ها در کنار دوربین های عالی می تواند یک اثر زیبایی را خلق نماید.برای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی معمولا از لنز هایی که امکان تصویر برداری از نمای نزدیک یا کلوز اپ را داشته باشند استفاده می کنند. معمولا در عکاسی صنعتی از لنز ماکرو استفاده می کنند, البته این تنها لنز موجود نیست بلکه عکاسان می توانند از دیگر لنز های دیگر نیز استفاده نمایند.

انواع نور افکن ها

نور و روشنایی نقش بسزایی در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی دارد. نور افکن ها , انواع رایجی از وسایل نور پردازی هستند که به تنظیم نور محیط کمک می کند تا شما بتواند یک عکس زیبا و با کیفیت داشته باشید.نور افکن ها نیز انواع متفاوتی دارد که متناسب با محیط و شرایط ان ها را تهیه می نماییم.این نور افکن ها با توجه به نور که تولید می کنند به سه دسته تقسیم می شوند که شامل:

  1. نور افکن های پیوسته
  2. نور افکن های تک بعدی سیگنالی
  3. نور افکن های سرعتی یا فلاش

 

نور افکن های پیوسته

نور افکن های پیوسته همواره یک نور مداوم و ثابت برای ما ایجاد می کند. این نور افکن های به دلیل کوچیک بودن ابعاد و حجم می توان ان ها را به راحتی جابه جا نمود و گزینه ی مناسبی برای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی می باشد.نور افکن پیوسته از لحاظ لامپی نیز به سه دسته تقسیم می شود که شامل تنگستنی,ال ای دی و نئونی می باشد. در بین این لامپ ها بیشتر لامپ نئونی در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی استفاده می شود.

نور افکن های تک بعدی سیگنالی

برخی از نور افکن های تک بعدی سیگنالی نسبت به نمونه ی قبل دارای امکانات و تجهیزات بیشتری است به طوری که دارای منبع تغذیه است و تمام امکانات لازم را ,در خود دارد.این نور افکن بیشتر در استدیو های حرفه ای عکاسی  صنعتی استفاده میشود و بیشتر مورد توجه عکاسان حرفه ای قرار می گیرد.

نور افکن های سرعتی یا فلاش

در واقع این نور افکن ها  یونیت های فلاش داری هستند که روی دوربین نصب شده اند. با این نور افکن ها می توان نور لحظه ای و فراوانی تولید نمود که به عنوان یکی از گزینه های رایج عکاسی  تجاری , تبدیل کرده است.

فلاش های چتر

جز دسته های نور پردازی عکاسی صنعتی و تبلیغاتی است که وظیفه ی ان بازتاب و انتقال نور به سوی سوژه می باشد.فلاش های چتر به دو دسته تقسیم می شود که شامل فلاش چتری شوتینگ و فلاش چتری باز می باشد.فلاش چتری شوتینگ عموما نور زیادی را به یک فضای اندک منتقل می کند به همین دلیل گزینه ی مناسبی برای عکتسی صنعتی و تبلیغاتی می باشد.

Softbox

از دیگر تجهیزات حرفه ای برای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی که عکاسان به ان نیاز دارند softboxاست. این وسیله به ما کمک میکند که تسلط بیشتری بر روی نور محیط داشته باشیم و باعث می شود که نور موجود در صحنه را طبیعی تر منعکس کنیم. اگرچه ابزارهای عکاسی صنعتی باعث می شود که تسلط بهتری برای نور محیط داشته باشیم ولی عموما برای تازه کار ها مناسب نمی باشد و ترجیح داده می شود که از فلاش  های چتری استفاده کنند.

در نتیجه

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از جمله شغل هایی است که در این چند سال اخیر رونق زیادی پیدا کرده است.همواره برای عکاسی صنعتی  ما به تجهیزات پیشرفته ای نیاز داریم که اساسی ترین ان دوربین است که عموما فول فریم محبوب ترین ان هاست.لنز هم از دیگر تجهیزاتی است که ما برای کار خود به ان نیاز داریم که بیشتر عکاسان از لنز ماکرو استفاده می کنند و برای تنظیم نور از تجهیزاتی مثل نور افکن ها , فلاش چتر ها وsoftbox استفاده نمود. البته عکاسان حرفه ای باید اشنایی کافی و کامل با این تجهیزات داشته باشند تا بتوانند خروجی خوبی را به ارمغان بیاورند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − سه =