نکات مهم عکاسی دیجیتال + اصول اولیه عکاسی

نکات عکاسی دیجیتال

نکات عکاسی دیجیتال

امروزه عکاسی دیجیتال با دوربین های دیجیتال کیفیت تصویر فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهند که به طور مستقیم با فیلم رقابت می‌کند. این دوربین ها فراتر از دوربین های معمولی عمل کرده و آپشن های مختلفی دارند. در این مقاله به نکات عکاسی دیجیتال می پردازیم. امید است که برای شما مفید باشد.

طراحی‌های پیچیده دوربین به سرعت بازار را ترک می‌کنند، زیرا عکاسان می‌خواهند عکس بگیرند و درگیر فناوری‌های سخت نشوند. بسیاری از موارد در مورد دوربین‌های دیجیتال مشابه دوربین های فیلمبرداری هستند، برخی از چیزها کمی از انتظارات فیلم بهینه شده اند، و تعدادی از ویژگی ها برای عکاسی دیجیتال منحصر به فرد هستند. برخی از تفاوت‌های بزرگ در واقع می‌تواند به شما کمک کند تا عکس‌های بهتری نسبت به دوربین فیلم بگیرید.

برای نتایج با کیفیت از هر دوربین، اصول اولیه عکاسی بدون توجه به اینکه چگونه یک تصویر گرفته می شود باید اعمال شود. اگر به سرعت شاتر آهسته نیاز باشد و از لنزهای تله فوتو بزرگ استفاده شود، یک سه پایه همیشه مهم است. همچنان سرعت بالای شاتر یک راه کلیدی برای متوقف کردن عمل باقی می ماند و همچنان f-stop بر عمق میدان تأثیر می‌گذارد. بخش‌های مهم صحنه همچنان باید روی آنها متمرکز باشد و نور دراماتیک همیشه به ایجاد عکس‌های دراماتیک کمک می‌کند.

“دیجیتال” در دوربین های دیجیتال حتی عکاسان با تجربه را نگران کرده است که تسلط بر این فناوری جدید دشوار خواهد بود. اما این را در نظر بگیرید: هیچ مبتدی تا به حال دوربینی را به دست نگرفته و نمی داند که همه تنظیمات چگونه کار می کنند. برای عکاس حرفه ای، تسلط بر f-stop و سرعت شاتر قطعاً غریزی نبودند. و با گذشت زمان و تمرین و تکرار به دست آمده است.

انواع دوربین

دوربین های دیجیتال انواع مختلفی دارند، از دوربین های جیبی نقطه ای گرفته تا دوربین های دیجیتال پیشرفته. هیچ نوع  دوربین خوب یا بدی وجود ندارد، اگرچه نوع خاصی ممکن است برای شما و عکاسی شما بهترین باشد.

دوربین‌های دیجیتالی ساده می‌توانند کیفیت شگفت‌انگیزی را ارائه دهند که لنزها و سنسورهای مناسبی داشته باشند. از آنجایی که فوکوس و نوردهی آنها کاملاً خودکار هستند، فقط باید به سوژه اشاره شده و روی آنها کلیک کنید. آنها توانایی های محدودی برای کنترل تصویر دارند، اگرچه حتی دوربین های بسیار ارزان قیمت نیز اغلب دارای کنترل های تعادل سفیدی تصویر هستند. برخی از آنها فوق العاده جمع و جور هستند و می توانند به راحتی در جیب پیراهن قرار گیرند و آنها را به دوربین های ایده آلی تبدیل می کند که در دسترس باشند تا فرصت عکاسی عالی را از دست ندهید.

دوربین‌های پیشرفته نقطه‌ای و عکاسی از این نظر مشابه هستند که عمدتاً به کنترل‌های خودکار متکی هستند. با این حال، این گروه تمایل به اضافه کردن ویژگی‌های ویژه ای دارند تا دوربین‌ها کمی انعطاف‌ پذیرتر شوند. چنین ویژگی هایی عبارتند از تنظیمات بیشتر  نوردهی، کنترل تراز سفیدی بیشتر، تنظیمات دستی محدود و موارد دیگر. این دوربین ها هنوز نسبتاً ارزان هستند، اما می توانند مقدمه خوبی برای شروع عکاسی دیجیتال باشند و برای خانواده های عکاسان حرفه ای عالی هستند.

دوربین‌های SLR دیجیتال با لنزهای قابل تعویض، تمام کنترل‌های یک SLR 35 میلی‌ متری را ارائه می‌کنند، از جمله لنزهایی که امکانات فراوانی برای فاصله کانونی در اختیار شما قرار می‌دهند. این دوربین ها قطعا بزرگتر از سایر دوربین های دیجیتال هستند. آنها شامل کنترل های عکاسی کامل و گسترده، بهترین ها در فناوری حسگر تصویر و پردازش، سطوح بالای کنترل نویز و غیره می باشند. پنل LCD در پشت دوربین SLR فقط برای بررسی تصاویر قابل استفاده است، زیرا حسگر به دلیل طراحی آینه ای نمی تواند تصاویر “زنده” را ارائه دهد.

راه برای گرفتن بهترین عکس ها از یک دوربین دیجیتال این است که از همان ابتدا این کار را انجام دهید. با این حال، این ایده وجود دارد که وقتی کامپیوتر برای “کمک” دارید، نیازی به تلاش زیاد نیست. این ایده گاهی به ابعادی تقریبا سورئال رسیده است. چند سال پیش، یک مقاله عکاسی دیجیتال در یک مجله خبری بزرگ بیان کرده بود که نرم افزاری موجود است که به طور خودکار عکس های آماتورها را به تصاویری تبدیل می کند که با بهترین افراد حرفه ای رقابت می کند. آن نرم افزار هرگز وجود نداشته و نخواهد داشت، زیرا عکاسی خوب همیشه نتیجه مهار، تسلط و هنر بوده است. در مورد درک ابزار کار دستی و استفاده خوب از آنها؛ و در مورد ادراک و توانایی گرفتن تصویری که توجه مخاطب را جلب می کند و ارتباط خوبی برقرار می کند.

فقط به یاد داشته باشید که عکاسی دیجیتال همچنان عکاسی است. و برای به دست آوردن نتیجه دلخواه باید یک سری اصول اولیه و نکات عکاسی دیجیتال رعایت شود.

اصول اولیه عکاسی

ثابت نگه داشتن دوربین

رایج ترین اشتباه مردم لرزش دوربین است. هنگامی که دوربین را به‌ طور ناخواسته در زمانی که شاتر را فشار می‌ دهید حرکت می‌ دهید، این احتمال وجود دارد که تصویر خود را تار کنید یا وضوح تصویر را کاهش دهید. پس آن را ثابت نگه دارید! برای این کار می توانید از یک سه پایه کمک بگیرید.

تنظیمات نور

ییکی از مهمترین نکات عکاسی دیجیتال، تنظیمات مناسب نور است. اکثر دوربین‌های نقطه‌گذاری و عکاسی دارای یک امکان تنظیمات نوردهی ساده هستند که معمولاً به شما امکان می‌دهد که نور عکس خود تنظیم کنید. بنابراین اگر سوژه عمدتاً تاریک است، با نوردهی بیش از حد آزمایش کنید تا جبران شود. اگر سوژه پر نور است، نور دهی کم راه حل مناسبی است. سعی کنید یک عکس آزمایشی بگیرید، روی صفحه پشت دوربین خود به آن نگاه کنید و جبران نور دهی خود را تنظیم کنید. از گرفتن چهار یا پنج نمونه نترسید، زیرا صفحه نمایش LCD همیشه دقیق نیست. بعداً می توانید تصاویر بد را حذف کنید.

ترکیب بندی

یک قانون بسیار اساسی از ترکیب به عنوان قانون یک سوم یا قانون تکنیک پا شناخته می شود. مانیتور LCD خود را تصور کنید که به 9 مربع هم اندازه تقسیم شده است. تصویر خود را طوری انتخاب کنید که سوژه در مرکز یکی از چهار نقطه متقاطع قرار گرفته باشد. این باید به شما کمک کند تا پرتره های زیبایی شناختی بیشتری بسازید.

بزرگنمایی

دوربین شما احتمالاً دارای لنز زوم فوکوس خودکار خواهد بود. متوجه خواهید شد که توانایی زوم روی سوژه فوق العاده است. جسور باشید و از لنز زوم خود استفاده کنید.

تغییر زاویه دید

یکی از نکات عکاسی دیجیتال که بسیار مهم است، زاویه دید شماست. یک عکس وقتی از زاویه ای غیرعادی گرفته می شود می تواند جالب تر باشد. از دراز کشیدن و نگاه کردن به سوژه خود نترسید، رویکردی پویا بخصوص به هنگام عکاسی دیجیتال از حیوانات خانگی یا کودکان ارائه می کند. به همین ترتیب، می توانید سعی کنید از یک نقطه دید بالاتر بالا بروید و به سوژه خود نگاه کنید. بهتر است هر دو را امتحان کنید و سپس موردی را که کمتر دوست دارید حذف کنید.

انتقال تصاویر دیجیتال

امروزه دوربین های دیجیتال به راحتی به رایانه متصل می شود که به راحتی می توانید عکس های خود را منتقل کنید. برای انتقال معمولا از کابل و یا روش های وایرلس استفاده می شود.

کلام آخر

در این مقاله به نکات عکاسی دیجیتال پرداختیم. نکاتی که با رعایت آن می توانید عکس های نسبت حرفه ای را ثبت کنید. شرکت تبلیغاتی طرح گندم ارائه کننده کلیه خدمات عکاسی چون عکاسی صنعتی، عکاسی دکوراتیو، ساخت انواع تیزر و موشن گرافیک، طراحی کاتالوگ، طراحی بروشور، طراحی کارت ویزیت، طراحی لوگو و … می باشد. برای مشاوره و آگاهی از تعرفه های خدمات های مختلف تماس بگیرید.

2.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =