مفهوم اشکال هندسی در طراحی کاتالوگ

اشکال هندسی در طراحی کاتالوگ

مفهوم اشکال هندسی در طراحی کاتالوگ

استفاده از اشکال هندسی در طراحی کاتالوگ یکی از متداول ترین و کاربردی ترین، اشکالی هستند که طراحان برای دیزاین کاتالوگ استفاده می­کنند.

دائما همه ی ما با ابزارها و وسایلی در ارتباط هستیم که هر کدام شباهتی به یک شکل هندسی دارند برای مثال موبایل در دستان­ تان یا مانیتور روبروی ­­تان شبیه به یک مکعب مستطیل است. کمی به اطراف نگاه کنید متوجه اشکالی زیاد خواهید شد.

در علم روانشناختی، اشکال هندسی می توانند الهام بخش مسئله یا منتقل کننده احساسی باشند؛ بنابراین استفاده از آنها برای طراحی کاتالوگ، بروشور، بنر و … امری بدیهی است.

اگر بخواهید کاتالوگ حرفه ای و تاثیر گذار طراحی کنید، بهتر دانش کافی در مورد مفاهیم المان ها را داشته باشید؛ ما در این مقاله تصمیم گرفتیم شما را با مفاهیم اشکال هندسی در طراحی کاتالوگ آشنا کنیم، تا بتوانید در استراتژی های تبلیغاتی خود از آنها استفاده کنید. با ما همراه باشید.

 

تعریف اشکال هندسی

در علم هندسه اشکال اجسامی هستند با خطوط مرزی، سطوح و زاویه هستند. انواع مختلفی از شکل‌های دو بعدی و سه بعدی وجود دارند همچنین اشکال از نظر تناسب هم به دو دسته اشکال متقارن مانند مربع؛ و اشکال نامتقارن مانند درخت که یک شکل ارگانیک و آزاد نامتقارن است تقسیم میشوند.

  •         اشکال دو بعدی: مستطیل، مربع، دایره، مثلث و … هستند که به صورت سطحی و شکل های بسته ترسیم می شوند.
  •         اشکال سه بعدی: مکعب مربع، مکعب مستطیل، استوانه، کره، مخروط و … هستند که مربوط به هندسه فضایی می باشد.

اگر به ابزارهای تبلیغاتی متفاوت دقت کرده باشید در تمام آنها انواع شکل ها را خواهید دید همچنین اشکال هندسی در طراحی کاتالوگ نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

چرا در طراحی‌های خود به هندسه متکی هستیم؟

هندسه بخشی جدایی‌ناپذیر از طراحی از ابتدا تا انتها است. معماران از هندسه برای مطالعه و تقسیم فضا و همچنین پیش‌نویس نقشه‌های دقیق ساختمان استفاده می‌کنند. سازندگان و مهندسان برای ایجاد ایمنی سازه‌ها بر اصول هندسی تکیه می‌کنند.

طراحان از هندسه همراه با رنگ و مقیاس برای ایجاد فضاهای زیبا استفاده می‌کنند. استفاده از هندسه در طراحی  همچنین طراحی کاتالوگ امری اجتناب‌ناپذیر است.

مفاهیم روان شناختی  و هنر استفاده از اشکال هندسی در طراحی

اغلب کسب و کار ها برای تبلیغات روی طراحی کاتالوگ بسیار حساس هستند؛ زیرا کاتالوگ نقش مفید و زیادی برای معرفی محصولات، خدمات و برندسازی مشاغل دارند.

زمانی که درک بهتری از مفاهیم شکل ها پیدا کنید؛ به راحتی می توانید یک کاتالوگ حرفه ای و هدفمند را بدست بیاورید.

ترکیب بندی شکل های هندسی کار ساده نیست؛ زیرا آنها نقش کلیدی در طراحی را ایفا می­کنند. و با استفاده از آنها می توان یک هدف و مفهوم را دنبال و نشان داد.

 اگر معنای شکل ها را ندانید؛ چگونه میتوانید  با استفاده از اشکال هندسی در طراحی کاتالوگ یک طرح منسجم و هدفمند را ارائه کنید؟

به طور کلی خطوطی که صاف یا بدون زاویه ترسیم می شوند نشان دهنده ی انعطاف و نرمی است اما اگر خطوط دارای زاویه باشند مفهوم نظم و یکپارچگی را دنبال میکنند. در ابتدا اشکال پر تکرار را مورد بررسی قرار میدهیم.

اشکال هندسی در طراحی کاتالوگ

مفهوم اشکال نامتقارن

همانطور که در بالا تر اشاره کردیم، اشکال هندسی نامتقارن کاملا متفاوت با اشکال متقارن هستند و با نام های مانند اشکال آزاد یا ارگانیک نیز شناخته می­شوند.

در ترسیم این گونه اشکال هیچ الگو مشخص یا قاعده ای وجود ندارد و اغلب از طبیعت الگو برداری می­شوند یا از اعماق یک ذهن خلاق بیرون کشیده می شوند. آنها حس آرامش و راحتی را به بیننده منتقل می­کنند.

اگر کسب و کار شما شخصی است و جزو مشاغل صنعتی و دولتی نیستید بهترین انتخاب ها اشکال هندسی در طراحی کاتالوگ هستند.

مفهوم اشکال انتزاعی

احتمالا تا به حال طرح های را در طراحی کاتالوگ های مختلف دیده اید که نه دقیقا اشکال هندسی را شامل شده اند؛ و نه می توان گفت از طبیعت الهام گرفته اند.

بنابراین اشکال درج شده روی آنها در دسته اشکال انتزاعی قرار خواهند گرفت، این اشکال برای منتقل کردن مفهومی ساده با استفاده تخیل و ایده پردازی طراح ترسیم میشود و هیچ نمونه اصلی یا دقیقی ندارند.

اشکال هندسی در طراحی کاتالوگ

مفهوم مستطیل و مربع

اگر دلتان می­خواهد ثبات و انسجام را در کاتالوگ خود نمایان کنید بهترین انتخاب اشکال مربع و مستطیل هستند. این اشکال معمولا پر تکرار ترین شکل ها در میان تمام اشکال هستند. برخی از افراد مبتدی فکر میکنند استفاده از مربع یا مستطیل طرح را ساده و پیش پا افتاده به نظر عموم می رساند اما این دیدگاه کاملا غلط است.

طراحان حرفه ای میدانند که استفاده از این دو شکل در میان اشکال هندسی در طراحی کاتالوگ شاید خیلی شگفت انگیز نباشد؛ ولی قابلیت انطباق بالای آن ها با سایر شکل های هندسی باعث می شود که نتوان به راحتی از آن ها گذشت.

مفهوم مثلث

مثلث دارای مفهومی گره خورده به طبیعت است اما چون دارای زاوایا است مفهوم مانند مربع و مستطیل معنای نظم را نیز منتقل میکند.

مثلث متساوی الاضلاع با زمین، مثلث مختلف الاضلاع با هوا، مثلث متساوی الساقین با آتش و مثلث قائم الزاویه با آب پیوند دارند.

اگر قصد استفاده از اشکال هندسی در طراحی کاتالوگ خود دارید و شکل مثلث را انتخاب کرده اید بهتر است با توجه به پیام و هدف خود نوع مثلث را انتخاب کنید و فکر نکنید که تمامی مثلث ها دارای مفهوم یکسان هستند.

حتی جهت راس مثلث نیز مهم است؛ اگر آن به سمت بالا باشد، حس تعادل را به خاطر می‌آورد اما اگر راس آن به سمت پایین باشد، نشانه عدم تعادل است.

مفهوم دایره

هنگام طراحی کاتالوگ می توانید از دایره برای نشان دادن بی نهایت و ابدیت استفاده کنید، دقیقا همانطور که در علم ریاضی هم از دایره به همین معنا استفاده میشود. البته دایره در روانشناسی معنا های دیگری مانند: اتحاد، دوستی، عشق، رابطه و… زا نیز تداعی می کند اما متداول ترین مفهوم آن ابدیت و بی نهایت است.

کلام آخر

بسیار رایج است که در ابزار های تبلیغاتی خود از اشکال مختلف استفاده کنید زیرا ذهن انسان در طول تاریخ یاد گرفته است که شکل ها دارای مفهوم هستند و از هر کدام باید برداشتی وجود داشته باشد.

به طور کلی ذهن انسان به محتوای بصری واکنش بیشتری نشان میدهد، بنابراین استفاده از اشکال هندسی در طراحی کاتالوگ

امری متداول است که با استفاده دست شما را به هدف نزدیک تر کند.

ترکیب اشکال هندسی و مفاهیم آنها نیاز به تجربه و دانش زیادی دارد، تفاوت یک طراح حرفه ای و مبتدی در انتقال مفاهیم کاملا مبرهن خواهد شد زیرا نمی توان با سلیقه شخصی شکل ها را کنار یکدیگر چید بدون اینکه معنای آنها را بدانید. بنابراین اگر آگاهی و دانش کافی را ندارید بهتر است از یک فرد ماهر در این خصوص کمک بگیرید. در این مطلب سعی کردیم شما را با برخی مفاهیم متداول و اولیه اشکال آشنا کنیم امیدواریم که مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *