آموزش ترفندهای عکاسی سیاه و سفید حرفه ای و تاثیرگذار

black and white picture

آموزش ترفندهای عکاسی سیاه و سفید حرفه ای و تاثیرگذار

بدون داشتن طیف وسیعی از رنگ ها، عکاسان سیاه و سفید باید بر فاکتورهای هنری از قبیل کادربندی، خط، عمق، سایه، کنتراست، محدوده دینامیکی و نور تمرکز کنند. با این وجود، نمی توان این موضوع را به عنوان محدودیتی برای عکاسی سیاه و سفید در نظر گرفت. با یادگیری ترفندهای عکاسی سیاه و سفید می توان آن را یک چالش فائق شدنی دانست.

ترفندهای عکاسی سیاه و سفید
ترفندهای عکاسی سیاه و سفید

6 نکته کاربردی از ترفندهای عکاسی سیاه و سفید

صرف نظر از این که عکاسی حرفه ای هستید یا تنها برای سرگرمی عکاسی می کنید، یادگیری نحوه شناسایی و کادربندی پرتره ها و صحنه ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ترفندهای زیر به ما در گرفتن عکس های سیاه سفید شگفت انگیز از مناظر یا پرتره کمک می کنند.

1. به دنبال عکس هایی با کنتراست بالا باشید

به پرتره ای با پس زمینه سایه دار یا تپه های تیره در مقابل آسمان آبی فکر کنید. چنین سوژه هایی دارای کنتراست بالا بین نور و تاریکی هستند و بهترین گزینه برای عکاسی سیاه و سفید به شمار می روند. هر چه کنتراست بین نور و تاریکی بیشتر باشد، عکس های سیاه و سفید جذاب تر به نظر می رسند.

2. از بافت برای نشان دادن کنتراست استفاده کنید

یکی دیگر از ترفندهای عکاسی سیاه و سفید، استفاده از بافت به عنوان روشی برای نشان دادن کنتراست است. به عنوان مثال، پوسته تنه درخت، پیچیدگی های بافتی و الگوهای بصری سایه و روشن بسیار زیادی را ارائه می دهد. سایه ها و انعکاس ها اهمیت بسیار زیادی در عکاسی سیاه و سفید دارند. بنابراین، قرار دادن بافت های زبر و اشکال زاویه دار در کنار آب یا پنجره می تواند کنتراست خیره کننده ای ایجاد کند.

ایجاد کنتراست در عکس های سیاه و سفید
ایجاد کنتراست در عکس های سیاه و سفید

3. منابع نور در عکاسی خیابانی را کنترل کنید

کلید عکاسی خیابانی، توجه به منابع مختلف نور ازجمله چراغ ماشین ها، چراغ خیابان ها، تابلوهای نئونی و خورشید است. این منابع نوری، تاثیر بسیار زیادی بر تصویر نهایی شما خواهند داشت. با این وجود، شما می توانید از منابع مختلف نوری به منظور خلق طیف وسیعی از سایه های خاکستری استفاده کنید. در نتیجه، بکارگیری منابع نور برای ایجاد سایه های خاکستری از مهم ترین ترفندهای عکاسی سیاه و سفید به شمار می رود.

4. از یک دیافراگم کوچک و ISO تا حد امکان پایین استفاده کنید

عکاسی پرتره سیاه و سفید باید فوکوس شارپ، ثابت و حداقل نویز دیجیتالی را داشته باشد. استفاده از یک دیافراگم کوچک و ISO تا حد امکان پایین به دستیابی به این اهداف کمک بسیار زیادی می کند. به این نکته توجه داشته باشید که تنظیمات دوربین عکاسی باید بر اساس لنزهای مختلف انجام شود. در نتیجه، پیش از هر بار استفاده ممکن است نیاز به تنظیم مجدد دوربین عکاسی باشد. تنظیمات دوربین عکاسی برای لنزهای زاویه باز با تنظیمات همان دوربین با لنزهای تله فوتو با عمق میدان کم، یکسان نخواهد بود.

5. استفاده از قانون یک سوم را فراموش نکنید!

هم در عکاسی رنگی و هم در عکاسی سیاه و سفید، استفاده از قانون یک سوم باعث هدایت نگاه مخاطب به المان های مهم عکس می شود. در نتیجه، بکارگیری قانون یک سوم از دیگر ترفندهای عکاسی سیاه و سفید به شمار می رود که از آن برای تعیین محل مناسب سوژه استفاده می شود.
در قانون یک سوم، عکس توسط سه خط افقی و سه خط عمودی شبکه بندی می شود. این خطوط را می توان روی صفحه LCD دوربین مشاهده کرد. نقاط تقاطع بین خطوط، نقاط مهم برای عکاسی هستند. بنابراین، سوژه را در یکی از این نقاط خارج از مرکز به سمت یک سوم راست یا چپ کادر قرار دهید.

قانون یک سوم در عکاسی
قانون یک سوم در عکاسی

6. هیستوگرام دوربین خود را بررسی کنید

بررسی هیستوگرام دوربین از دیگر ترفندهای عکاسی سیاه و سفید به شمار می رود. بعد از گرفتن عکس، دوربین دیجیتال می تواند هیستوگرام آن را نشان دهد. منظور از هیستوگرام، نمایش گرافیکی از مقدار تونالیته عکس گرفته شده است. در هیستوگرام یک عکس با ترکیب بندی خوب، اکثر پیکسل ها از نقاط سیاه و سفید شدید فاصله دارند. در صورت وجود تعداد زیادی از نقاط سیاه و سفید شدید در عکس، نوردهی باید مجدداً تنظیم شود تا جزئیات در عکس سیاه و سفید نهایی از بین نروند.

نحوه استفاده از فیلترهای سیاه و سفید در عکاسی دیجیتال

هم دوربین های DLSR و هم دوربین گوشی های هوشمند، فیلترهای تک رنگ مقیاس خاکستری جذابی دارند. شما می توانید به این ابزارها در منو تنظیمات دوربین دسترسی پیدا کنید. یکی دیگر از ترفندهای عکاسی سیاه و سفید، گرفتن عکس به صورت رنگی و اعمال فیلتر سیاه و سفید به عکس رنگی اصلی است.
به دلیل پیشرفت های حوزه عکاسی دیجیتال، با چشم غیر مسلح نمی توان استفاده از فیلترهای سیاه و سفید را تشخیص داد. به کمک این فیلترها، عکس بدون رنگ نمایش داده می شود. با این وجود، نمی تواند تاثیر رنگ بر تن ها و سایه های مختلف را نادیده گرفت. این موضوع در استفاده از سیستم ناحیه ای یا زون برای ویرایش عکس های سیاه و سفید اهمیت بسیار زیادی دارد.
ویرایش عکس های سیاه و سفید، یک فرآیند گام به گام به منظور تنظیم ویژگی های عکس است. تنظیم ویژگی های عکس باید به ترتیب صورت گیرد: تن های میانی، نقاط سیاه و سفید، سایه ها و هایلایت ها و تنظیم رنگ. به این نکته توجه داشته باشید که کسب مهارت در این زمینه نیاز به تجربه دارد.

همچنین بخوانید: عکاسی صنعتی از تاسیسات

استفاده از فیلترهای سیاه و سفید
استفاده از فیلترهای سیاه و سفید

سخن پایانی
گرفتن عکس های سیاه و سفید، یک روش عالی برای بهبود مهارت های عکاسی به شمار می رود. نبود رنگ باعث می شود تا عکاس خلاقیت بیشتری در کادربندی و ترکیب بندی از خود نشان دهد. یادگیری ترفندهای عکاسی سیاه و سفید می تواند به شما در گرفتن عکس های خیره کننده و جذاب کمک بسیار زیادی بکند. فراموش نکنید عکاسی بیش از هر چیزی نیاز به کسب تجربه دارد. بنابراین، صبور باشید و به یادگیری ادامه دهید.
آیا با دیگر ترفندهای عکاسی سیاه و سفید آشنا هستید؟ لطفاً آن ها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما در طرح گندم با سابقه درخشان در زمینه تبلیغات، ساخت تیزر، فیلم صنعتی و… با برندها و شرکت های بزرگ همکاری نموده ایم. اگر به تبلیغات و عکاسی صنعتی علاقه مند هستید لطفا از صفحه عکاسی صنعتی بازدید نمایید.

 

به ما امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + هفت =