عکاسی سورئال (راهنمای جامع)

عکاسی سورئال

عکاسی سورئال چیست

عکاسی سورئال یکی از دیگر از سبک های عکاسی است که عکس با تدوین های بسیاری خلق میشود. هیچ چیزی در عکس ژانر قابل باور نیست در واقع عکاس یک عکس را با تدوین های شیرین به یک رویا و خیال در واقعیت تبدیل میکند.

معمولا نتیجه عکاسی سورئال، یک نتیجه شگفت انگیز است که بیشتر قوه ی خیال پردازی عکاس را به تصویر میکشد.

این نتایج عجیب و غریب و رویایی اغلب با نشان دادن چیزهای آشنا در نوری غیرمنتظره، یا با ترکیب عناصر نامرتبط برای ایجاد ترکیب‌های شگفت‌انگیز و حتی گاهی طنزآمیز به دست می‌آیند.

اگر بخواهیم به طور مختصر این ژانر را توضیح دهیم؛ باید بگوییم که این شیوه عکاسی علاقه عکاس را برای به تصویر کشیدن ماوراء ی طبیعت نشان میدهد.

عکاسی سورئالیسم با عکاسی انتزاعی متفاوت های بسیاری دارد.در واقع هر دو سبک  گسست هنری بودند که کاملاً نمایشی هستند.

 اما رویکردهای مختلفی دارند. انتزاع از رنگ ها، اشکال، بافت ها و سایر عناصر برای برانگیختن احساسات یا ایده ها استفاده می کند.

سورئالیسم تصاویر قابل تشخیص دارد، اما آنها اغلب به روشی غیرمعمول نمایش داده می شوند. این سبک همیشه به نوعی با واقعیت گره خورده است. گرچه واقع بینانه نیست، اما باید باورپذیر باشد.

عکاسی سورئال

تاریخچه عکاسی سورئال

عكاسي سورئال ريشه در جنبش هنر سوررئاليستي اوايل قرن بيستم دارد و پس از جنگ فرانسه این ژانر به طور رسمی از سال 1922آغاز به فعالیت کرد و شناخته شد.

سوررئالیست ها به دنبال پل زدن شکاف بین ناخودآگاه انسان، که در دنیای خیالی رویاها بیان می شود، و زندگی روزمره بیداری ما هستند.

سوررئالیست های اصلی بیشتر نقاشان، نویسندگان و فیلمسازان بودند. اما احتمالاً تصادفی نیست که بنیانگذار جنبش سوررئالیستی، آندره برتون، در روانپزشکی و روانکاوی فرویدی نیز آموزش دیده بود. در واقع ایده های فروید در مورد ناخودآگاه و رویاها تأثیر عمده ای بر جنبش هنر سوررئالیستی داشت.

سوررئالیست ها خود را انقلابیون اجتماعی می دانستند که نه تنها به دنبال ناراحت کردن دنیای هنر بودند. ، اما جامعه را به عنوان یک کل از عقاید و سنت های محدود کننده و سرکوبگر رها می کند.

چه چیزی در مورد این نوع عکاسی برای مردم جذاب است؟

از آنجایی که عکاسی سورئالیسم اغلب شبیه لحظاتی از رویاهای ما است، به وضوح به چیزی در اعماق بخش‌های ناخودآگاه ذهن ما توجه می‌کند.

علاوه بر این، کنار هم قرار گرفتن عناصر غیرمنتظره تصویری را ایجاد می کند که ما را در مسیرهایمان متوقف می کند. هر یک از ما به احتمال زیاد هر روز هزاران عکس را مشاهده می کنیم که همه برای جلب توجه ما رقابت می کنند.

اما تعداد کمی از آنها موفق به حفظ آن برای مدت طولانی می شوند. تصاویری که صحنه‌های غافلگیرکننده یا عجیب را نشان می‌دهند به احتمال زیاد برجسته می‌شوند و در خاطرات ما ثابت می‌مانند.

چگونه کامپیوترها دنیای عکاسی سورئال را تغییر دادند

در حالی که عکاسان سورئالیست اولیه ممکن است ایده‌های کاملاً خارق‌العاده‌ای داشته باشند، به دلیل محدودیت‌های تکنولوژیکی آن زمان، آنها البته به شدت در توانایی‌های خود برای تحقق بخشیدن به این ایده‌ها در قالب عکاسی محدود بودند.

با این حال، معرفی برنامه های ویرایشگر مانند فتوشاپ به طور چشمگیری این سبک را تغییر داد و تخیل هنرمند را به تنها مانع واقعی برای ایجاد تصاویر سورئالیستی باورنکردنی تبدیل کرد.

عکاسی سورئال

 

شروع عکاسی سورئال

برای گرفتن عکس های سورئال، ابتدا باید ایده و یا سناریویی داشته باشید. بنابراین، وقتی ایده‌ای به ذهنتان می‌رسد، خوب است که آن را ترسیم کنید. البته این امر فقط منوط به این سبک نیست اما مهم ترین گام در این سبک به حساب می­آید.

در مرحله بعد، برای گرفتن عکس هایی که شکل اصلی و کلیت را نشان میدهد برنامه ریزی کنید. نورپردازی را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید عکس‌های سوررئالیستی شما عالی باشند، باید همه چیز را با دقت بررسی کنید تا نتیجه دلخواه و شگفت انگیزی بگیرید.

نباید بخاطر اینکه بعد از عکس گرفتن قرار است آن را با نرم افزار هایی از قبیل فوتوشاپ ویرایش کنید عکس را دست کم بگیرید و بیشتر تمرکز را بر روی ادیت بگذارید. شما قرار است پلی میان خیال و واقعیت بزنید.

اگر عکستان خاص و جذاب باشد و تمام اصول در آن رعایت شده باشد، آن زمان کار بسیاری با فتوشاپ ندارید و میتوانید به تصویری که گرفتید بیشتر از فتوشاپ متکی باشید.

معمولا در عکاسی سورئال بیشتر فوکوس عکاس بر روی پس زمینه است و با فوتوشاپ بر روی جزئیات آن کار میکنند. این سبک فقط فتوشاپ نیست.

دما تصویر در شیوه عکاسی سورئالیست بسیار مهم است. برای طبیعی جلوه دادن یک رویا در تصویر سعی کنید سراسر عکس را یکدست نگه دارید.

 کلام آخر

عکاسی هنری است که انواع مختلفی دارد و یکی از سبک های امروزی که طرفداران بیشماری نیز دارد، عکاسی سورئال است. در این مقال سعی کردیم شما را با جنبه های مختلف این ژانر آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد ممنونیم که تا پایان مقاله همراه ما بوده اید.

2.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − سه =