اصول طراحی کاتالوگ تبلیغاتی

اصول طراحی کاتالوگ

اصول اساسی طراحی کاتالوگ تبلیغاتی

اصول طراحی کاتالوگ تبلیغاتی کدامند؟ یکی از سخت‌ترین بخش‌های صحبت در مورد اصول طراحی این است که بفهمیم واقعاً چند اصل وجود دارد. و هنگامی که مشخص شد، کدام یک از این اصول طراحی فرضی باید گنجانده شود؟

در واقعیت، تقریباً دوازده اصل اساسی طراحی وجود دارد که طراحان مبتدی و متخصص باید در هنگام کار بر روی پروژه های خود به آن توجه داشته باشند. علاوه بر این، ده ها یا بیشتر اصول طراحی «ثانویه» دیگری وجود دارد که گاهی اوقات به عنوان اصول اولیه گنجانده می شوند (به عنوان مثال، اصول گشتالت، تایپوگرافی، رنگ، و کادر بندی). اصول اصلی طراحی در زیر توضیح داده شده و نشان داده شده است.

نخستین اصول طراحی کاتالوگ تبلیغاتی: شناسایی مخاطبان مورد هدف تبلیغ می باشد. چرا که چشم انداز عمیقی می طلبد که با درک و آگاهی از سلایق و خواست های آن قشر، بتوانیم محتوا و تصاویر مناسبی را در کاتالوگ خود به نمایش بگذاریم.

در نظر گرفتن این نکته که قشر مشتریان شما شامل افراد جوان یا میانسال یا هر دو باشد، مسلما در طراحی کاتالوگ شما و اینکه چه متنی قرار دهید و طراحی گرافیک آن به چه شکل باشد و تصاویر و عکس ها چگونه انتخاب شود، موثر است. مسلما برای قشر جوان باید طراحی مدرن و جوان پسند باشد و تنوع زیادی را در برگیرد. برای قشر میانسال سبک کلاسیک بسیار موثر تر است. چنانچه هر دو این گروه را شامل شود می بایست به گونه ای طراحی و مطالب و تصاویر خود را انتخاب نماییم که فراگیر هر دو گروه باشد.

دومین اصول طراحی کاتالوگ: داشتن عکس هایی فوق العاده در نمای بزرگ از کالا یا محصول می باشد. تاثیری که یک عکس با کیفیت و شکیل در نمای بزرگ بر روی مخاطب می گذارد، شاید با هزاران جمله قوی برابری کند و یا حتی هزاران جمله هم نتواند آن تاثیر را داشته باشد.

اگر برای کاتالوگ خود می خواهید از تصاویر آماده موجود در اینترنت استفاده کنید، می بایست ذکر کنم کیفیت هرچند بالایی که شما از عکس موجود تماشا می کنید، با کیفیت خروجی در چاپ برابر نخواهد بود.

تنها حالتی که کیفیت خروجی چاپ با کیفیت عکس مورد نظر برابر می شود، گرفتن عکاسی صنعتی از کالا یا محصول می باشد که در این صورت نه تنها عکس با کیفیتی هنگام چاپ خواهید داشت، بلکه عکس منحصر به فرد و بی همتای شما زبانزد خواهد شد که تکراری برایش وجود ندارد.

 سومین اصول طراحی کاتالوگ: مربوط به بخش طراحی و گرافیک و ایده پردازی آن است که چطور با بازی با رنگ ها و هارمونی و حتی تضاد در آن، ترکیبی بی نظیر و چشم نواز را خلق کند که به محض تماشا شدن، نگاه مشتری را بر روی خود نگه دارد.  طراحی جلد اولین قسمتی است که از کاتالوگ شما به چشم می خورد، از این رو دقت ویژه ای برای طراحی جلد می بایست در نظر گرفت. پتانسیل خلاقیت و ایده پردازی یکی از ارکان مهمی است که طراح می بایست به طور ذاتی داشته باشد.

شرکت تبلیغاتی طرح گندم با تیمی خلاق و مبتکر با ایده هایی نوین، افتخار طراحی کاتالوگ تبلیغاتی بسیاری از سازمان ها و شرکت های این سرزمین را در پرونده کاری خود دارد.

 چهارمین اصول طراحی کاتالوگ: طراحی یکپارچگی و نظم میان صفحه آرایی موجود در هر برگه کاتالوگ می باشد. اینکه نوشته ها و عناوین و تصاویر و طرح ها و رنگ ها از طرح صفحه جلد گرفته تا یکایک صفحات دیگر می بایست علاوه بر نظم و هماهنگی، هارمونی رعایت شود و ذهن مخاطب را سوئیچ نکند و به گونه ای طراحی شود که تمایل مخاطب به خواندن ادامه مطلب را جلب کند.

پنجمین اصول طراحی: نوشتن متنی جذاب و واقعی از کالا یا خدمتتان می باشد که می بایست مختصر مفید و حقیقی باشد. چرا که تنها با صداقت در بیان می توانید حس خوبی در مشتری مورد نظر ایجاد کنید که تبدیل به مشتری وفادار شما شود.

 

اصول اولیه طراحی کاتالوگ

 

 

همانطور که قبلاً در مقاله اصول طراحی کاتالوگ ذکر شده است، در جامعه طراحی درباره اینکه اصول اصلی طراحی واقعاً چه هستند، اتفاق نظر واقعی وجود ندارد. با این حال، دوازده اصل آنهایی هستند که بیشتر در مقالات و کتابهای مربوط به این موضوع ذکر شده است.

تضاد

یکی از رایج‌ترین شکایاتی که طراحان درباره بازخورد مشتری دارند، اغلب حول مشتریانی می‌چرخد که می‌گویند یک طرح باید بیشتر «پاپ» شود. در حالی که این یک اصطلاح کاملاً دلخواه به نظر می رسد، منظور مشتری به طور کلی این است که طراحی به کنتراست بیشتری نیاز دارد.

کنتراست به چگونگی وجود عناصر مختلف در یک طرح، به ویژه عناصر مجاور اشاره دارد. این تفاوت ها باعث برجسته شدن عناصر مختلف می شود. کنتراست نیز یک جنبه بسیار مهم در ایجاد طرح های در دسترس است. کنتراست ناکافی می تواند خواندن محتوای متن را به خصوص برای افراد دارای اختلالات بینایی بسیار دشوار کند.

تعادل

هر عنصر یک طراحی تایپوگرافی، رنگ ها، تصاویر، اشکال، الگوها و غیره، دارای وزن بصری است. برخی از عناصر سنگین هستند و چشم را جلب می کنند، در حالی که عناصر دیگر سبک تر هستند. نحوه چیدمان این عناصر در صفحه باید احساس تعادل ایجاد کند.

دو نوع اصلی تعادل وجود دارد: در اصول طراحی کاتالوگ دو اصل طراحی متقارن و نامتقارن وجود دارد. طرح های متقارن عناصر چیدمان با وزن مساوی را در دو طرف خط مرکزی خیالی طراحی می کند. تعادل نامتقارن از عناصری با وزن‌های متفاوت استفاده می‌کند که اغلب در رابطه با خطی که در مرکز طرح کلی قرار ندارد، قرار می‌گیرد.

تاکید

در اصول طراحی کاتالوگ، تاکید به بخش هایی از یک طرح می پردازد که قرار است برجسته شوند. در بیشتر موارد، این به معنای مهم ترین اطلاعاتی است که طراحی قرار است منتقل کند.

همچنین می توان از تأکید برای کاهش تأثیر اطلاعات خاص استفاده کرد. این بیشتر در مواردی آشکار می شود که از “نسخه ریز” برای اطلاعات جانبی در یک طرح استفاده می شود. تایپوگرافی کوچکی که در پایین صفحه قرار می‌گیرد، وزن بسیار کمتری نسبت به هر چیز دیگری در یک طراحی دارد، و به همین دلیل تاکیدی بر آن نیست.

تناسب، قسمت

تناسب یکی از ساده ترین اصول طراحی برای درک است. به عبارت ساده، اندازه عناصر نسبت به یکدیگر است. تناسب نشان می دهد که چه چیزی در یک طراحی مهم است و چه چیزی نیست. عناصر بزرگتر اهمیت بیشتری دارند، عناصر کوچکتر کمتر.

سلسله مراتب

 

مقالات مرتبط: آموزش طراحی کاتالوگ در فتوشاپ

سلسله مراتب یکی دیگر از اصول طراحی کاتالوگ است که مستقیماً به نحوه پردازش محتوا توسط افرادی که از یک وب سایت استفاده می کنند مربوط می شود. این به اهمیت عناصر در یک طرح اشاره دارد. مهم ترین عناصر (یا محتوا) باید به نظر مهم ترین باشند.

سلسله مراتب به آسانی از طریق استفاده از عناوین و سرفصل ها در یک طرح نشان داده می شود. عنوان یک صفحه باید بیشترین اهمیت را داشته باشد و بنابراین باید فوراً به عنوان مهمترین عنصر در یک صفحه قابل تشخیص باشد. سرفصل ها و زیرعنوان ها باید به گونه ای تنظیم شوند که اهمیت آنها را نسبت به یکدیگر و همچنین در رابطه با عنوان و متن اصلی نشان دهد.

تکرار

تکرار یک راه عالی برای تقویت یک ایده است. همچنین یک راه عالی برای یکسان سازی طرحی است که عناصر مختلف زیادی را گرد هم می آورد. تکرار را می توان به روش های مختلفی انجام داد: از طریق تکرار همان رنگ ها، حروف چاپی، شکل ها یا سایر عناصر یک طرح.

برای مثال، این مقاله از تکرار در قالب سرفصل ها استفاده می کند. هر اصل طراحی مانند سایر اصول در این بخش قالب بندی شده است و به خوانندگان نشان می دهد که همه آنها از اهمیت یکسانی برخوردار هستند و همه آنها به هم مرتبط هستند. سرفصل های ثابت این عناصر را در سراسر صفحه یکسان می کند.

ریتم

فضاهای بین عناصر تکرار شونده می تواند باعث ایجاد حس ریتم شود، شبیه به روشی که فضای بین نت ها در یک ترکیب موسیقی باعث ایجاد ریتم می شود. پنج نوع اصلی از ریتم بصری وجود دارد که طراحان می توانند ایجاد کنند: تصادفی، منظم، متناوب، روان و پیشرونده.

جهت نمایش نمونه کارهای طرح گندم کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + شش =