عکاسی تیره از غذا

عکاسی تیره از غذا

5 نکته مهم برای عکاسی از غذا

عکاسی تیره از غذا های تیره در سال های اخیر بسیار محبوب شده است. اما در حالی که عکس‌غذای های تیره شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند، ایجاد آن‌ها چندان آسان نیست – مگر اینکه شما کمی از اطلاعات داشته باشید!

به همین دلیل است که در این مقاله سعی کردیم مهم ترین نکات و ترفندهایی برای گرفتن عکس  تیره از غذا ها را در اختیار شما عزیزان بگذاریم.

آیا می خواهید بدانید که چگونه می توان بهترین وسایل و پس زمینه را برای این ظاهر خیره کننده انتخاب کرد؟ یا چطور می توان به کمک افکت های رنگ و نور تصویری خلاقانه گرفت؟

آیا میدانید در هنگام طراحی و عکاسی از چه تنظیماتی بهتر است استفاده کنید؟

برای گرفتن پاسخ صحیح با ما همراه باشید، در ادامه علاوه بر توضیحات نمونه هایی را به نمایش میگذاریم که در این مسیر به شما کمک خواهد کرد.

در هنگام عکاسی تیره از غذا از لوازم و پس‌زمینه‌های تیره و غیر انعکاسی استفاده کنید

هنگام عکاسی تیره از غذا های تیره باید سعی کنید پس زمینه را در سایه نگه دارید و توجه بیننده را به سوژه اصلی جلب کنید. به همین دلیل مهم است که وسایل، سطوح و پس‌زمینه‌های تیره یا خاموش (منظور از خاموش استفاده از پس زمینه ای است که هیچ نور یا رنگی را منعکس نکند) را انتخاب کنید.

دقت کنید، ظروف و وسایل سفید یا روشن حواس مخاطب را ازغذا پرت می‌کنند و کنتراست زیادی ایجاد می‌کنند، که بسیار مورد توجه مخاطب قرارمی­گیرد، به‌علاوه نوردهی صحیح ممکن است دشوار باشد.

بنابراین، زمانی که وسایلی می­خواهید وسایل تهیه کنید، بهتر است به دنبال ظروف قدیمی با پتینه شده باشید که بازتاب را محدود می کند. ظروف مات نیز کاربردیهستند زیرا سطح مات بازتاب ها را کمتر نشان می دهد  و در رنگ های تیره و خنثی  می توانند بهترین انتخاب باشند.

می توانید این ظروف یا وسایلی که نیاز دارید را از از فروشگاه‌های  وسایل خانگی یا حتی از دستفروشان در بازارهای کوچک با هزینه کمتر نیز تهیه کنید.

چوب همچنین یک گزینه مناسب برای ایجاد یک  پس‌زمینه عالی با حس صمیمیت بیشتر است. حتی می­توانید، وسایل فرسوده مانند: درهای کابینت قدیمی یا میزهای قدیمی را پیدا کنید که انعکاس نور را به حداقل  برساند و حس زیبای طبیعت و آرامش را  به شما القا کند.

توصیه حرفه ای: مطمئن شوید چوبی که استفاده می کنید تناژ رنگی خیلی گرم نداشته باشد. چوب با رنگ های گرم در تصاویر شما رنگ یا بهتر است بگوییم باعث ایجاد نور نارنجی بیش از حدی در تصویر می­شوند و در هنگام تنظیمات نور و رنگ ممکن است شما را دچار مشکلاتی بکند.

عکاسی تیره از غذا

استایل برند خود را حفظ کنید

شما به طور کلی با دو نوع استایل عکاسی از غذا مواجه هستید:

  • اولین سبک که درآن هر ماده مغذی با دقت قرار می گیرد (اغلب روی یک سطح سفید خالص!) و تمام عناصر خارجی حذف می شوند. به این شیوه عکاسی سبک تمیز نیز می­گویند.
  • دومین سبک که معمولا به طور طبیعی غذا در آن بریده یا تکه شده است و با خرده های پراکنده یا لکه هایی و قطرات هوشمندانه ای از اجزای غذا، که در اطراف غذا اصلی قرار می­دهند. به طور کلی فضا جوری طراحی می­شود که انگار غذا تازه آماده شده است؛ به این سبک ارگانیک گفته می­شود.

در حالی که سبک تمیز معمولا برای عکاسی تبلیغاتی عالی عمل می کند، سبک ارگانیک نیزبرای ایجاد سبکی آزادتر، خلاقانه تر و معتبرتر عملکرد چشم گیری دارد؛ این امر همان این چیزی است که ما برای عکاسی از غذاهای تیره به شما توصیه می کنم.

توصیه حرفه ای: هنگام عکاسی ارگانیک هر ماده غذایی باید عمدا قرار داده شود. اما سعی کنید این به هم ریختگی معمولی و تصادفی و در عین حال ماهرانه به نظر برسد. به موادی که برای تهیه غذا استفاده می کنید فکر کنید. از خود بپرسید که چگونه می توانید آرد، نمک، شکر، سس، ادویه جات و غیره را بگنجانید. به گونه ای که معنای ترکیبی داشته باشد و مضمون اصلی شما که بهتر است با شعار تبلیغاتی شما همسو باشد؛ را تکمیل کند.

تنظیمات نور و سایه را دقت انجام دهید

برای اینکه مفهوم عکس را بهتر برسانید به حرکت نور و به نقاط قرارگیری سایه ها دقت کنید. شما باید تمام توجه مخاطب را به سوژه اصلی جلب کنید نه ادوات پس یکی از مهم ترین بخش های تصویر شما نور و سایه ها هستند.

توصیه ما این است که با نور جانبی و یا نور پس زمینه عکاسی کنید. درواقع بهتر است برای جلوگیری از نور شدید، از نورغیر مستقیم استفاده کنید تا هیچ منبع نوری مستقیماً روی غذا نباشد و بتوانید محیطی تاریک با رنگ های گرم و تیره ایجاد کنید. حتی می توانید از مقوا یا پارچه سیاه بری کاهش نور مستقیم در مسیر نور  نیزاستفاده کنید.

از نور دهی کم نترسید

عکاسان، به‌ویژه مبتدیان، اغلب وسواس زیادی برای گرفتن نوردهی عالی دارند… اما برای عکاسی از غذا  تیره، در واقع توصیه می کنیم برای یک افکت سایه زیبا، عمدا نوردهی کمتری داشته باشید. اما دقت کنید که سایه نباید محتوای اصلی را بپوشاند و تصویر را نامفهوم و غیر قابل تشخیص نشان دهد؛ معمولا لبه های غذا بیشتر سایه و کنتراست نیاز دارند.

برای گرفتن بهترین نتیجه، باید مواد غذایی و ادوات را در روشن ترین قسمت قاب قرار دهید. به این ترتیب، حتی با تاریک شدن بقیه تصویر، به خوبی در معرض دید قرار می گیرند. (مطمئن شوید که نکات برجسته از بین نرود! )

می‌خواهید کل فریم شارپ باشد؟ یا می‌خواهید جلوه‌ای از عمق میدان کم داشته باشید؟ ISO   خود را پایین نگه دارید تا از نویز جلوگیری کنید. اگر با نور طبیعی کار می کنید، معمولاً باید نوردهی خود را با سرعت شاتر تنظیم کنید.

اگر با سرعت شاتر کمتر از 80/1ثانیه یا بیشتر عکاسی می کنید، توصیه می کنم از یک تایمر یا یک کنترل از راه دور استفاده کنید تا از لرزش دوربین جلوگیری کنید و تصاویر خود را واضح نگه دارید.

عکاسی تیره از غذا

بعد از عکاسی حتما از post-processing استفاده کنید.

به طور کلی مفهوم post processing به مجموعه تغیراتتی که با نرم افزار های تدوینگر عکس به تصویر اضافه می کنیم گفته می شود.

می توانید با استفاده از نرم افزار هایی نظیر فتوشاپ عکس هایی خلاقانه از منوی خود در اختیار مخاطبتان قرار دهید کافیست با استفاده از قابلیت های نرم افزار قسمتی از تصویر یا برخی از رنگ ها را شفاف، درخشان تر، روشن تر و یا تیره تر نشان دهید. با توجه به توصیه ها با لا برای چردازش رنگ و نور باید هر رنگ یا قسمت را به صورت جداگانه استایل نور و رنگ دهید تا عکس از حالت تاریک خارج نشود. البته استفاده بیش از حد از این گونه افکت ها نیز می تواند تصویر شما را بسیار اغراق آمیز و مصونوعی جلوه دهد و از دیده بیننده ناخوشایند باشد.

کلام آخر

همیشه به یاد داشته باشید رنگ های گرم به جلو حرکت می کنند، در حالی که رنگ های سرد عقب می نشینند. بهترین عکاسی از غذا،  تعادلی بین هر دو را دارد، که حس سه بعدی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین زمانی را صرف بازی با تعادل رنگ ها ی گرم و سرد کنید تا به نتیجه عالی برسید. تا زمانی که با ظرافت در نظر گرفته شود می توانید بهترین عکس ها را خلق کنید ظرافت و ترکیب رنگ ها می تواند کمی رمز و راز به تصویر اضافه کند که برای مخاطب جذاب باشد.

مقالات مرتبط

اگر به عکاسی علاقه دارید ما در بخش مقالات سبک های مختلف را برای شما شرح داده ایم از عکاسی حرفه ای  تا عکاسی در منزل تا هر موضوعی که مربوط به عکاسی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 6 =