اصول طراحی جلد کاتالوگ صنعتی

طراحی جلد کاتالوگ صنعتی

طراحی جلد کاتالوگ صنعتی یکی از مهم‌ترین بخش ها در طراحی این ابزار تبلیغاتی است، تمامی کسب و کارهای موجود، برای حضور در مارکتینگ و توسعه در کسب و کار نیاز به تبلیغات مستمر و تاثیرگذار دارند. که یکی از آن‌ تبلیغات کاتالوگ است، و قطعا جلد آن در نگاه اول توجه مخاطب را جلب می‌نماید.

برندهای مختلف در بازار های آفلاین و آنلاین به طور گسترده در حال استفاده از ابزارهای مختلف برای معرفی خود به مشتریان جدید هستند. یکی از این ابزارهای تبلیغاتی قدرتمند که سال‌های زیادی به رشد کسب و کارها کمک کرده است، کاتالوگ‌ها هستند.

کاتالوگ های صنعتی علاوه بر اینکه بر روی فروش مستقیم به مشتریان تاثیر گذار هستند، باعث ایجاد روابط کاری جدید میان کسب و کارها و پیدا کردن مشتریان جدید نیز خواهد شد بنابراین می‌­توان از متداول‌ترین و بهترین ابزارها به کاتالوگ اشاره کرد.

 

تاریخچه ی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ، در غرب بسیار قدمت دارد و از سال 1498 در ونیز اولین نسخه ی رسمی آن چاپ شده است. با پیشرفت صنعت چاپ در قرن هفدهم در اروپا طراحی کاتالوگ و بروشور بسیار پر رونق شد و کسب و کار های بسیار برای رشد و توسعه ی خود به سراغ چاپ انبوه این ابزار های تبلیغاتی نوین رفتند.

کاتالوگ ها در ابتدا با نام خبرنامه رواج داشتند و پس از جنگ جهانی دوم و روی آوردن به مصرف گرایی، توانستند در صنعت لوازم برقی یک رشد و توسعه ی چشم گیری به وجود آوردند.

در دهه هشتاد میلادی کاتالوگ ها به عصر طلایی خود راه پیدا کردند و توانستد به قدرتمند ترین ابزار تبلیغاتی تبدیل شوند.

به مرور طراحان با ایده گرفتن از مجلات مد قالب های قدیمی تر را زیر سوال بردند و در نهایت آنها را کنار گذاشتند و به سراغ شیوه های مدرن تر و جذاب تر رفتند و شروع به تولید محتوای موثر در این زمینه کردند. ابتدا این تحولات طراحی جلد کاتالوگ صنعتی قابل مشاده بود و به سرعت نیز مورد استقبال گرفت.

نکات مهم در طراحی جلد کاتالوگ صنعتی

طراحی جلد کاتالوگ صنعتی

نکات مهم در طراحی جلد کاتالوگ صنعتی

در واقع کاتالوگ ها مجموعه ای چاپ شده و متشکل از حروف، تصاویر عکاسی شده و المان های تبلیغاتی هستند و به منظور آموزش، فروش محصولات و یا خدمات  طراحی و ارائه میشوند.

اما با وجود تعداد بیشماری صنعت و شرکت که پیوسته در حال رقابت هستند کدام کاتالوگ ها موفق تر خواهند بود؟

اگر تا به حال شنیده اید که می­گویند یک کتاب را نباید از روی جلد آن قضاوت کرد باید بگویم که این توصیه در مورد کاتالوگ ها کاملا متفاوت است و اولین عنصر مورد قضاوت مخاطبان جلد خلاقانه یک کاتالوگ است.

تصور کنید به یک فروشگاه رفته­اید و  تعدادی کاتالوگ در آنجا موجود است؛ فکر می­کنید بر چه اساسی یکی از کاتالوگ ها را انتخاب خواهید کرد؟ جواب صحیح کاور و یا همان جلد کاتالوگ است که شما را در وهله ی اول جذب خواهد کرد.

بنابراین اولین برخورد مخاطب با کاتالوگ ها بسته به طراحی جلد کاتالوگ صنعتی دارد.

اصل اول طراحی کاتالوگ، گرافیک و استفاده از المان های مناسب و چیدمان منسجم آن است. بنابراین استفاده از طراح های رایگان، تکراری و بی کیفیت ممکن است به اندازه ی آسانی و دغدغه ی کمتری که دارد، شما را از توسعه کسب و کار دور کند. زیرا در ابتدا ممکن است با دقت نکردن به نکات مهم مارکتینگ  و برند سازی شما اطمینان مخاطب را از بین ببرید همچنین کیفیت محصولات و خدمات خود را نیز زیر سوال ببرید.

با توجه به تفسیر های بالا راه حل چیست؟ کدام نکات در طراحی جلد کاتالوگ صنعتی مهم هستند؟

انتخاب قطع و کاغذ

شاید به نظر یک انتخاب ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما انتخاب ابعاد مناسب می تواند به جذابیت و حمل آسان تر و وضوح در چیدمان کاتالوگ ها بسیار کمک کند همچنین جنس کاغذ نیز تاثیرات بسزایی در چاپ و نمایش کیفیت کتابچه ی کالا ی شما خواهد داشت.

طراحی جلد کاتالوگ صنعتی

انتخاب رنگ

اگر به قصد جلب توجه و برندسازی از کاتالوگ ها استفاده می­کنید باید بدانید که استفاده از سلیقه شخصی به جای استفاده از رنگ های درست و کاربردی می­تواند برای مخاطبان خسته کننده و دور از جذابیت اولیه باشد؛ بنابراین در انتخاب رنگ ها کمی سخت گیر باشید و بهترین ها بخواهید.

 البته رنگ سازمانی شرکت خود را فراموش نکنید. طراحی جلد کاتالوگ صنعتی بسیار مهم است و باید برای آن به نسبت صفحات زمان بیشتری صرف کرد.

اغلب طراحان مبتدی با سیستم رنگ دهی چاپخانه ها آشنا نیستند و در حین طراحی از همان سیستم رنگ دهی RGB استفاده می­کنند و طرحی زیبا به شما ارائه میکنند اما زمانی که کار را از چاپخانه تحویل بگیرید؛ متوجه خواهید شد که چقدر رنگها متفاوت است و از جذابیت بصری که در کامپیوتر طراح دیده اید دور است.

همانطور که افراد حرفه ای و طراحان ماهر میدانند، سیستم کد رنگ ها در صنعت چاپ CMYK است که از ترکیب رنگ های زرد، سرخابی، آبی و مشکی کد رنگ های مورد نظر را بدست خواهد آورد و از دقت بیشتری نسبت به مدل رنگ دهی دیجیتالRGB  برخوردار است.

عکاسی

 برای فروش و معرفی محصول لازم است که از عناصر قابل ارائه عکاسی صنعتی یا تبلیغاتی کنید که کاملا گویا باشد و نحوه یکار کردن را نشان بدهد استفاده می­کنند. عکاس تصویر را مطابق محصول شما حتی بسیار زیبا تر از اصل به شما تحویل می­دهد.

برای اعتبار هیچ کسب و کاری توصیه نمی شود از تصاویر بی کیفیت و پرتکرار در کاتالوگ استفاده کنند. بنابراین برای این امر از یک متخصص کمک بگیرید زیرا او با نور و زاویه آشناست و با استفاده از خلاقیت می­تواند بهترین تصاویر را به شما تحویل دهد.

چیدمان

 چیدمان به ترکیب اجزا تمامی اجزا در کاتالوگ گفته میشود که با سلیقه و خلاقیت طراح به هدف خاصی چیده میشود می­شوند. شاید به نظر برسد که این امر بسیار ساده است، اما همانطور که گفته شد اجزا به پی نمایش یک هدف هستند و ترکیب و هماهنگی میان اشکال و رنگ ها در کادر دوربین امری سخت است که نیاز به تجربه و دانش دارد.

استفاده از اشکال مناسب: استفاده از شکل ها و خط ها هر کدام تاثیراتی دارد برای مثال یک کاتالوگ آرایشی نمی تواند مانند یک کاتالوگ ابزار و یراق طراحی شود هر کدام المان ها و مشخصه های مربوط به خود را دارند که طراحان با توجه به دانش و تجربه خود به بهترین نحو از آنها استفاده می­کنند.


کلام آخر

طراحی جلد کاتالوگ صنعتی جذاب با استفاده از نکات بالا جزو مواردی است که می تواند کاتالوگ شما را میان ده ها کاتالوگ دیگر برجسته تر نشان دهد بنابراین تاثیر کاتالوگ ها و جلد کاتالوگ ها بر روش و توسعه را دست کم نگیرید.

مجموعه تبلیغاتی طرح گندم با همکاری مجرب ترین و خلاق ترین طراحان ایرانی و با همکاری های شایان با بسیاری از برند های معروف توانسته است، توانایی خود در مارکتینگ را اثبات کند و جزو برترین شرکت های تبلیغاتی ایران باشد. جهت دریافت مشاوره کافی است با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + ten =