باید ها و نبایدهای طراحی کاتالوگ حرفه ای

باید ها و نبایدهای طراحی کاتالوگ

باید ها و نبایدهای طراحی کاتالوگ

باید ها و نبایدهای طراحی کاتالوگ که بر روی فروش تاثیر گذار هستند را در این مقاله بخوانید!

کاتالوگ همواره یکی از قدرتمند ترین ابزار های بازاریابی و تبلیغات است که می توان از آن در کمپین های تبلیغاتی یا به طور مجزا برای برند سازی و ارائه محصولات و خدمات استفاده کرد.

کاتالوگ به فهرست یا لیستی از تمام خدمات یا محصولات موجود یک کسب و کار است که همچنین اطلاعاتی از قبیل نحوه ی برقراری ارتباط با شرکت، هدف میان مدت و دراز مدت برند را نیز در اختیار مشتریان بالقوه و یا دیگر کسب و کار ها قرار میدهد.

انواع کاتالوگ

یکی از انتخاب های مهم قبل از طراحی و در نظر گرفتن باید­ ها و نبایدهای طراحی کاتالوگ انتخاب نوع کاتالوگ است.

باید تصمیم بگیرید آیا به کاتالوگ چاپی نیاز داری یا کاتالوگ دیجیتال، اما ابتدا لازم است کمی بیشتر درباره تفاوت ها و مزایای آن ها بدانید.

کاتالوگ چاپی: نسخه های چاپی رایج ترین و شناخته شده ترین نوع طراحی کاتالوگ هستند که شباهت هایی نیز به بروشور دارند اما از لحاظ محتوایی تفاوت های بسیاری دارند.

کاتالوگ دیجیتال: همانطور که از نام این نوع مشخص است آنها برای دنیای دیجیتال و مخاطبان آن طراحی میشوند. بنابراین شما می توانید از کاتالوگ دیجیتال در کامپیوتر، موبایل و تبلت استفاده کنید.

اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره ی کاتالوگ های دیجیتال کسب کنید کلیک کنید.

نکات مهم درباره ی باید ها و نبایدهای طراحی کاتالوگ

 

باید ها و نبایدهای طراحی کاتالوگ

 

هدف از سفارش کاتالوگ

یکی از مهم ترین اقدامات بعد از تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع کاتالوگ، مشخص کردن هدف از طراحی است. برای این امر لازم است ابتدا مشتریان و بازار رقبا را بررسی کنید و درباره آنها اطلاعات مکفی را بدست بیاورید.

در واقع یک برند معتبر باید درک درستی از نیاز مخاطبان و بازار کار داشته باشد و این یک باید مهم در مجموع باید ها و نبایدهای طراحی کاتالوگ است.

زمانی که شما شناخت و درک کافی را داشته باشید می توانید تضمینی برای تبلیغات خود پیدا کنید؛ زیرا شما توانایی برآورده کردن نیازها را پیدا میکنید و در کاتالوگ خود به آنها اشاره خواهید کرد بنابراین شما یک برند کارآمد خواهید بود.

برای این که بتوانید مشتریان خود را بشناسید کافیست چند سوال ابتدایی از خود بپرسید، آیا محصول شما مربوط به جنسیتی است؟

میانگین سن مخاطبان چه رنجی است؟ آیا آنها جزو قشر خاصی هستند؟ و… شما می توانید با یک تحقیقات ساده به پاسخ بسیاری از سوالات برسید که می تواند کمک شایانی در این سرمایه گذاری به شما کند.

به جلد کاتالوگ بیشتر توجه کنید

آیا تا به حال از اهمیت اولین برخورد شنیده­ اید؟ اگر شما کاتالوگ را یک نماینده از کسب و کار خود در نظر بگیرید باید تلاش کنید که یک ارتباط مناسب ایجاد کنید.

زمانی که شما یک جلد جذاب و فریبنده برای کاتالوگ در نظر بگیرد می توانید از این برخورد اول اطمینان حاصل کنید بنابراین مهم است که زمان بیشتری از طراحی کاتالوگ را به جلد یا همان صفحه اول آن اختصاص دهید و تمام اصول طراحی را درآن رعایت کنید.

تنها چیزی که در جلد مهم است جلب توجه است پس بهتر از یک طرح جسورانه با رنگ های مناسب و تصاویر با کیفیت برای آن در نظر بگیرید. اصول طراحی جلد کاتالوگ یکی از مهم ترین باید ها و نبایدهای طراحی کاتالوگ است.

استفاده از تصاویر با کیفیت

اگر تا به حال به کاتالوگ برند های معتبر توجه کرده باشید، دیده اید که تمامی تصاویر گویا و با زاویه مناسب گرفته شده­اند به نحوی که شما می­توانید نحوه ی کار با محصول فقط با نگاه به تصویر دریابید.

همچنین تطابق کامل تصاویر با محصول اطمینان مشتری و کیفیت برند شما را نشان خواهد داد. یکی از مهم ترین باید ها و نبایدهای طراحی انتخاب تصاویر مناسب است.

زمانی که شما عکس های بی کیفیت یا حتی دیده شده که برخی از تصاویر تکراری و موجود در اینترنت استفاده می­کنند، در کاتالوگ خود درج کنید کیفیت و ارزش محصول یا خدمات خود در چشم مخاطب و دیگر کسب و کار ها پایین آورید.

مخاطبان صراحتا این موضوع را تشخیص می­دهند و اینکه بخواهند به محصولات شما اعتماد کنند کمی سخت خواهد شد، بنابراین بهتر است با کمک گرفتن از یک فرد ماهر یا شرکت های تبلیغاتی مانند شرکت طرح گندم  یک کاتالوگ تاثیر گذار طراحی کنید.

ابعاد مناسب

انتخاب ابعاد مناسب با کسب و کار شما یکی دیگر از باید ها و نبایدهای طراحی کاتالوگ است. زمانی که شما قطع مناسب رای برای کاغذ ها در نظر میگیرید می­توانید چیدمان بهتر و جذاب تری را طراحی کنید.

برای مثال: اگر محصولات شما شامل توضیحات و تصاویر بزرگ و زیاد است بهتر است از قطع های کوچک استفاده نکنید تا محتوا خوانا و قابل بررسی باشد.

چاپ و صحافی

برخی افراد تصور میکنند تمام باید ها و نبایدهای طراحی کاتالوگ منوط به حین طراحی است، اما این چنین نیست فرایند چاپ تکمیل کننده یک طراحی زیبا است.

یک طراح حرفه ای میداند که سیستم کد­های رنگی در سیستم های دیجیتال RGB است و کد­های رنگی در چاپخانه بر مقیاس CMYK است؛ بنابراین با توجه به تمام این مقیاس باید طراحی کرد.

علاوه بر این تنظیمات که طراح باید در نظر داشته باشد شما باید از قبل چند نمونه از موارد چاپی چاپخانه را ببینید تا مطمئن شوید از یک سیستم جدید با دستگاه قدرتمند چاپ را انجام میدهند.

حتما یک چاپخانه معتبر را انتخاب کنید زیرا تمام تلاش های برند و طراح شما بستگی به شیوه چاپ دارد در واقع ممکن است یک طرح جذاب به چاپخانه تحویل دهید و یک کاتالوگ متفاوت تحویل بگیرید بنابراین در انتخاب چاپخانه حساسیت به خرج بدهد.

باید ها و نبایدهای طراحی کاتالوگ

فونت مناسب

بعد از برخورد اولیه که تحت تاثیر رنگ و لعاب و طراحی کاتالوگ صورت میگیرد، این متون هستند که منظور و هدف یک برند را منتقل میکند. بنابراین نمی­توان به راحتی از نگارش، اندازه و نوع فونت گذشت.

در واقع باید ها و نباید های طراحی کاتالوگ شامل این انتخاب ها نیز میشود، بهترین توصیه ما برای طراحی این است که از یک یا نهایت دو فونت در طراحی کاتالوگ انتخاب کنید و بهترین انتخاب این است که از فونت های متداول و رایج استفاده نکنید.

معمولا برند های معتبر یک فونت مخصوص را طراحی یا خریداری کرده اند و در تمام ابزار های تبلیغاتی آفلاین و آنلاین از آن استفاده میکنند.

در مورد اصول نگارشی نیز باید گفت بسیار حائز اهمیت است زیرا این نگارش شماست که متن را تاثیر گذار خواهد کرد.

اندازه مناسب را با توجه به ابعاد کاغذ و خوانایی متن انتخاب کنید متن شما باید کاملا واضح و بدون ابهام باشد.

چیدمان اصولی

گاها شنیده ایم که چیدمان عناصر یک امر سلیقه ای است اما این یک نظریه کاملا غلط است. چیدمان صحیح باید به دور از پیچیدگی و پراکندگی باشد همچنین در حین طراحی باید از سمبل های مربوط به محتوا استفاده کرد و قوانین استفاده از آنها را بدانید.

در واقع اصول چیدمان از عنوان های مهم در باید ها و نبایدهای طراحی کاتالوگ است که اگر مبتدی باشید و یا اصول اولیه را ندانید طراحی کاتالوگ تاثیر گذار برای شما کمی دشوار و پیچیده خواهد بود زمانی که شروع کنید متوجه این امر خواهید شد.

کلام آخر

به طور کلی طراحی کاتالوگ یک کار ساده و پیش پا افتاده نیست، یک طراح ماهر اصول تبلیغات و طراحی را میداند، بازار را میشناسد و تلاش میکند تمام باید ها و نبایدهای طراحی کاتالوگ را در نظر بگیرد و شما را به هدف نزدیکتر کند. بنابراین اگر قصد طراحی کاتالوگ حرفه ای دارید و تجربه کافی در این امر ندارید، با کارشناسان تماس بگیرید.

نمونه طراحی کاتالوگ

به ما امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + هفده =