بازاریابی ورزشی چیست؟

بازاریابی ورزشی

بازاریابی ورزشی چیست؟ بازاریابی محصولات و خدمات ورزشی

بازاریابی ورزشی یکی از موثرترین روش های تبلیغاتی برای برند های بزرگ یکی از سودآورترین صنایع امروزی صنعت ورزش است. ورزش‌های عمده‌ای مانند والیبال، فوتبال، تنیس، بسکتبال و غیره توسط مردم در سراسر جهان دنبال می‌شوند.

مردم حاضرند برای رفتن به تماشای رویدادهای ورزشی پول خرج کنند. محصولات تایید شده توسط ورزشکاران، مانند محصولات تایید شده توسط بازیگران، برای مصرف کننده جذاب است. تبلیغات محصولات در طول رویدادهای ورزشی تلویزیونی یک تکنیک بازاریابی آزمایش شده و واقعی است.  

حتما تا به حال در حین تماشای فوتبال یا ورزش مورد علاقه خود متوجه تبلیغات اطراف زمین شده اید یا متوجه برخی المان های دیگر بازاریابی تبلیغاتی شده اید؟ و در مورد آنها فکر کرده اید؟ در این مقاله قصد داریم در این مورد نکات و مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه باشید.

مفهوم اسپورت مارکتینگ

بازاریابی ورزشی به تبلیغ محصولات و خدمات مختلف از برند های معتبر از طریق استفاده از رویدادهای ورزشی و تایید ورزشکاران و تیم های ورزشی اشاره دارد. همچنین شامل ارتقای ورزشکاران، تیم های ورزشی و رویدادهای ورزشی برای افزایش درآمد از منافع عمومی است که ایجاد می شود.  

بازاریابی ورزشی در مورد ترویج ورزش به طور کلی و ترویج سایر محصولات از طریق ورزش است. این کمتر در مورد استفاده از یک استراتژی خاص و بیشتر در مورد استفاده از ورزش برای کمک به بازاریابی و ارائه محصولات و فروش برند ها و کسب و کارها است.

 این روش تبلیغات می تواند به ویژه زمانی موثر باشد که یک رویداد ورزشی بزرگ در حال انجام است و مخاطبان بسیاری در حال تماشای آن باشند مانند مسابقات دربی.

بازاریابی ورزشی در بسترهای مختلفی از جمله بیلبورد، تابلوهای داخل ورزشگاه، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رسانه های چاپی مانند کاتالوگ و بروشور و تبلیغات رسانه های اجتماعی انجام می شود.

ورزشکاران و تیم ها ممکن است یک محصول خاص یا فقط یک تصویر برند را تایید کنند. به طور عمده، هر چیزی، از یک هدف خیریه گرفته تا یک برند لباس ورزشی ممکن است توسط ورزشکاران تبلیغ شود. ورزشکاران و تیم های ورزشی با جمعیتی وسیع از محبوبیت فوق العاده ای برخوردار هستند و با استفاده از این محبوبیت هم تولید کنندگان کالاها و خدمات مورد تایید وهم خود ورزشکاران و تیم ها می توانند سود ببرند.

سه نوع بازاریابی ورزشی

 

بازاریابی ورزشی

 

 

 

1- بازاریابی ورزش

بازاریابی ورزش ترویج ورزش، رویدادهای ورزشی، انجمن های ورزشی و تیم های ورزشی است. این نوع تبلیغات مستقیماً با ورزش مرتبط است. این به عنوان توسعه یا طراحی یک فعالیت “زنده” که دارای یک موضوع خاص است تعریف می شود.

هدف از این کار نمایش یا تبلیغ رویدادها، تیم ها و انجمن ها است. رویدادهایی مانند المپیک یا Superbowl نمونه هایی از این ایده هستند. بنابراین این بخش به تبلیغات ورزشی برای عموم بیننده می پردازد.

2- بازاریابی از طریق ورزش

بازاریابی از طریق ورزش به تبلیغ کالاها، خدمات یا علل مختلف از طریق افزایش محبوبیت ورزش و ورزشکاران مربوط می شود. این بخشی است که با ورزشکاران و تیم های ورزشی که محصولات مختلف را تأیید می کنند و همچنین استفاده از رویدادهای ورزشی توسط حامیان مالی برای تبلیغ محصولات خود برای بینندگان سروکار دارد.

اینجاست که از پلتفرم های مختلف بزای بازاریابی ورزشی به وجود می آیند؛ برای مثال: کاتالوگ های چاپی یا وجود کدهای QR که شما را به یک کاتالوگ آنلاین متصل می کند با تمرکز ویژه بر تبلیغ یک محصول استفاده می شود. مسئولیت این نوع بازاریابی می تواند بر عهده انجمن های ورزشی یا باشگاه های ورزشی باشد. به غیر از حمایت مالی و تایید، فروش کالاهای دارای مجوز، رویدادهایی که ورزشکاران با طرفداران خود در تعامل هستند و غیره نیز وجود دارد.

که قالبا منظورمان از بازاریابی ورزشی اینگونه تبلیغات بوده است که بسیار نیز بحث برانگیز است.  

3- بازاریابی مردمی برای ورزشی

بازاریابی ورزشی همگانی با ترویج ورزش به عموم مردم سروکار دارد. این کار با هدف افزایش محبوبیت یک ورزش نه به عنوان سرگرمی بلکه به عنوان ورزش انجام می شود. هدف افزایش مشارکت در این ورزش است.

 

کاربردهای بازاریابی ورزشی

بازاریابی ورزشی از طرق مختلف بسیار مفید است، بیشتر در رابطه با این که چگونه محبوبیت ورزش می تواند توسط صنعت تجارت استفاده شود. در این بخش به جنبه های مختلف این روش تبلیغات خواهیم پرداخت:

شناخت برند بازاریابی ورزشی

رویدادهای ورزشی به طور گسترده و مکرر مشاهده می شوند. شرکت ها با تبلیغات محصولات خود در استادیوم و در طول پخش تلویزیونی رویدادها می توانند اطمینان حاصل کنند که بینندگان به طور مداوم و پیوسته در معرض محصولات آنها قرار می گیرند.

 با داشتن ورزشکاران و تیم های ورزشی محبوب، محصولات خود را تبلیغ میکنند، سازمان ها می توانند از ایمان طرفداران آن ورزشکاران و تیم ها استفاده کنند. اساساً، اگر ورزشکار یا تیم مورد علاقه مصرف کننده برندی را تایید کند، مصرف کننده به دلیل تأیید به آن برند اعتماد می کند. بسیاری از برندها حتی به طور دائم با یک رویداد، ورزشکار یا تیم خاص مرتبط می شوند و عموم مردم این دو را مرتبط می کنند و به دلیل بازاریابی ورزشی چیست؟ آن به برند اعتماد می کنند.

تبلیغ محصولات جدید بازاریابی ورزشی

با داشتن یک ورزشکار یا تیمی که یک محصول جدید را تایید می کند، سازمان ها می توانند محصول را راحت تر به بازار عرضه کنند و از محبوبیت آن بازیکن به عنوان بازاریابی ورزشی استفاده کنند. در حالی که مردم تمایلی به خرج کردن پول خود برای به کالا یا خدمات جدیدی ندارند که دانشی درباره کاربرد و اصالت آن ندارند، تبلیغ افراد مشهور ورزشی از موقعیت افراد مشهور برای افزایش اعتماد و علاقه عمومی به محصول استفاده می کند.

 

 

بازاریابی محصولات ورزشی

 

 

 

این یک تکنیک بازاریابی است که به ویژه برای لباس های ورزشی و غذاهای سالم مفید است. گواهی یک ورزشکار این محصولات را قابل اعتمادتر می کند.

افزایش بینندگان و درآمد با بازاریابی ورزشی

ترویج رویدادها و انجمن‌های ورزشی و همچنین تیم‌ها در بسترهای مختلف مانند رسانه‌های چاپی اصولی، تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی و بیلبوردها تضمین می‌کند که علاقه گسترده‌ای به آن رویدادها، انجمن‌ها و تیم‌ها وجود خواهد داشت. درآمد همراه با علاقه افزایش خواهد یافت زیرا مردم رویدادها را هم حضوری و هم در خانه تماشا می کنند و تصمیم می گیرند آن تیم ها و ورزش های آن انجمن ها را دنبال کنند. صنعت ورزش به دنبال کنندگان ورزش و همچنین بازیکنان نیاز دارد. بدون هیچ علاقه خارجی به ورزش، صنعت متحمل ضرر مالی خواهد شد. ترویج ورزش منجر به سرمایه گذاری افرادی می شود که در واقع بازیکن نیستند، که برای صنعت و خود ورزش مفید است.

خدمات عمومی بازاریابی ورزشی

بازاریابی ورزشی را می توان برای خدمت به نیازهای عمومی مورد استفاده قرار داد. ورزشکاران اهداف خیریه را ترویج می کنند و به دلیل وضعیت مشهور خود می توانند به راحتی برای افراد نیازمند کمک جمع آوری کنند. همچنین ترویج ورزش برای افزایش آگاهی عمومی در مورد سلامت شخصی یکی دیگر از کاربردهای اسپورت مارکتینگ است. عموم مردم به شرکت در ورزش و در نتیجه درگیر شدن در یک سبک زندگی فعال تشویق می شوند.

 

مزایای بازاریابی ورزشی

بازاریابی ورزشی برای ورزشکاران، تیم ها و انجمن ها و همچنین شرکت هایی که حامی و ترویج ورزش هستند سودمند است.

مزایا برای ورزشکاران: ورزشکاران، تیم‌ها و انجمن‌ها از درآمد مستقیم از معاملات تأییدیه برخوردار می‌شوند. چهره یک برند بودن آنها را برای افرادی که ورزش را دنبال نمی کنند قابل دسترس تر می کند. این می تواند منجر به این شود که افراد به خاطر این ورزشکار یا تیم شروع به دنبال کردن ورزش کنند و به نوبه خود درآمد حاصل از فروش بلیت و موارد مشابه را برای ورزشکار یا تیم افزایش دهند. اسپورت مارکتینگ که علاقه به یک ورزش را افزایش می دهد به طور کلی به نفع همه افراد مرتبط با آن ورزش است. آنها همچنین از حقوق رسانه ای که با ترویج ورزش حاصل می شود، بهره مند می شوند.

 

کلام آخر

یکی از روش های تبلیغاتی اسپورت مارکتینگ و یا همان بازاریابی ورزشی است که تلاش کردیم در این مقاله شما را با مفاهیم کلی آن آشنا کنیم امیدوارم که مطالب برای شما مفید بوده باشد.

شرکت تبلیغاتی طرح گندم با به کارگیری افراد متخصص در انجام و امور طراحی و چاپ انواع ابزار های تبلیغاتی آنلاین توانسته است سابقه ای درخشان از خود برجای بگذارد، برای مشاهده نمونه کارها و اطلاع از شرایط همکاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

 

 

به ما امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هشت =