نکات چاپ افست طرح گندم

چاپ افست

چاپ افست شرکت تبلیغاتی طرح گندم یکی از رایج ترین روش ها (مثل سایر فعالان حوزه چاپ) برای چاپ انواع مختلف محصولات است. در این مقاله قصد داریم هر چند مختصر به بررسی و معرفی چاپ افست بپردازیم. باید گفت هر چند روش های چاپی دیگری نیز در چاپ توسط این شرکت تبلیغاتی به کار گرفته می شود، اما مطرح کردن شرایط چاپ افست نیز بی اثر و خنثی نخواهد بود.

چاپ افست چیست؟

چاپ افست (Offset printing) نوعی از چاپ است که نوشته و عکس را  در این روش بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی‌گرداند. سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می نمایند. ماشین چاپ افست دارای سه استوانه‌ است. در چاپ افست نخست آنچه را که باید چاپ شود بر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می نمایند، در مرحله بعد این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس می‌کنند که فقط نوشته‌ها و تصاویر پروژه چاپی، مرکب چاپ را به خود بگیرد. زینک را به دور نخستین استوانه پیچیده و طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی گردد. کاغذ سفید که به صورت متوالی به دور استوانه سوم می‌پیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می‌گیرد و به این ترتیب عمل چاپ نیز انجام می شود. سرعت کار ماشین‌های چاپ افست بیش از چاپ مسطح (حروفی) می‌باشد. از بزرگترین تولیدکنندگان ماشینهای چاپ افست درجهان کمپانی هایدلبرگ آلمان است.

 

انواع دستگاه چاپ افست

هر کدام از دستگاهای چاپ افست دارای سایزهای مختلف چاپ می‌باشد که این سایزهای آن عبارتند از:

  • ۲۵در۳۵ یا دستگاه نیم ورقی
  • ۳۵در۵۰ یا یک ورقی
  • ۵۰در۷۰ یا دو ورقی
  • ۱۰۰ در ۱۴۰ یا چهار ورقی

{loadmoduleid 195}

تاثیر علم شیمی در چاپ افست

علم شیمی نقش مهمی را در چاپ افست ایفا می کند، چاپ افست تقابل بین آب و مرکب بوده که بر روی سطح پلیت، که از جنس آلومینیوم است صورت می گیرد. در اصطلاح در چاپ افست به این صفحه زینک گفته می‌شود. سطح رویی این صفحه توسط روش‌های الکتروشیمیایی اکسیده و تبدیل به اکسید آلومینیوم می شود تا سختی و مقاومت شیمیایی آن بالا برود. سطح رویی زینک را با مواد پلیمری حاوی مواد حساس به نور مثل نمک‌های دیازونیوم پوشش می‌دهند. زینک توسط نور ماورای بنفش یا لیزر نوردهی شده تا تصویر بر روی آن ایجاد گردد سپس توسط یک محلول قلیایی شستشو می‌شود تا ماده پلیمری در نقاط نور خورده از روی سطح زینک برداشته شود بدین طریق دو ناحیه بر روی سطح زینک ایجاد شده (نواحی آب دوست و نواحی چربی دوست) و نواحی تصویری روی سطح زینک که از ماده پلیمری تشکیل شده‌ است.

برای آنکه در نواحی غیر تصویری سطح زینک، لایه نازکی از آب وجود داشته باشد تا از نفوذ مرکب به آن جلوگیری شود باید کشش سطحی آب ورودی به سطح زینک را کاهش داد که معمولاً با اضافه کردن موادی مانند ایزوپروپیل الکل این کار صورت را انجام می دهند. همچنین آب موجود در ماشین چاپ که قسمتهای غیر تصویری را پوشش می‌دهد که اصطلاحاً محلول مرطوب‌کننده نام می گیرد باید دارای خاصیت اسیدی بوده و PH آن در محدوده 5.2 الی 4.8 باشد که با استفاده از یک محلول بافری به نام داروی آب و اضافه کردن به محلول مرطوب‌کننده این کار را انجام می دهند.

مزایای چاپ افست

از مزایای چاپ افست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت کار و دقت ماشین چاپ افست بسیار بالا است که باعث می‌شود کارهای چاپی با سرعت و در تیراژهای بالا انجام شود
  • در این روش، آب و مرکب در تقابل با یکدیگر قرار می‌گیرند (که بنا بر اصول شیمایی بسیار مناسب است)
  • دستگاه چاپ افست قابلیت چاپ متون و تصاویر را با بهتریت کیفیت دارد و این کار بستگی به انطباق سیلندر لاستیکی با بافت سطح چاپ دارد.
  • به دلیل عدم تماس مستقیم بین صفحه فلزی زینک و سطح چاپ، این دستگاه مدت عمر طولانی تری نسبت به سایر دستگاه‌های چاپ دارد.

تفاوت های چاپ افست و چاپ دیجیتال

  • چاپ دیجیتال برای سفارشات کم حجم و با تیراژ پایین بهترین گزینه است زیرا در صورت افزایش تیراژ، هزینه بیشتر باید پرداخت شود، اما برای تیراژ پایین (براساس قواعد مشخص و رایج حوزه چاپ) بسیار مناسب است. این در حالی است که چاپ افست بهترین گزینه برای چاپ در تیراژ بالا بوده و خروجی بهتری نیز دارد.
  • اگر یک پروژه چاپی (بدون در نظر گرفتن تیراژ) مدت زمان کمی برای تحویل داشته باشد، چاپ دیجیتال بهتر است، اما چاپ افست شرایط بهتری برای انجام پروژه های غیر عجله ای را دارد.
  • چاپ دیجیتال تنها بر روی کاغذهایی خاص صورت می گیرد، اما چاپ افست علاوه بر کاغذ (هر کاغذی)، بر روی پلاستیک و یا هر شی دیگر قابل ارائه است. اگر چاپ باید براساس 2 رنگ (سیاه و سفید) صورت بگیرد، چاپ افست بهتر است، اما اگر چاپ براساس چهار رنگ (CMYK) بوده چاپ رنگی گزینه بهتری است (هر چند این موضوع قابل نقض است)

 

خدمات چاپ افست طرح گندم

طرح گندم با تاسيس و راه اندازي سيستم مديريت چاپ با استفاده از افراد خبره و توانمند اين صنعت، گام مهمی در جهت ارائه بهترين خدمات چاپی برداشته است. برخي از خدمات اين واحد عبارتند از:

  1. ليتوگرافی
  2. چاپ افست و تاييد رنگ و فرم
  3. برش، تيغ، خط تا و داغی
  4. انواع پوشش های يو وی (سیلندری، موضعی، برجسته، شنی، اکلیلی و سه بعدی) و سلفون (متالایز، مخملی، مات و براق)
  5. صحافی، جعبه چسبانی و بسته بندی…

 

در مجموعه تبلیغاتی طرح گندم با انواع خدمات چاپ ماننده: چاپ جعبه، چاپ لیبل، چاپ ست اداری، چاپ کاتالوگ و… در خدمت شما عزیزان هستیم.

به ما امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =