تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی کدامند؟ بهترین تنظیمات دوربین در عکاسی تبلیغاتی کدام است؟

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و عکاسی صنعتی و هر سبک دیگری از عکاسی یکی از مهم ترین عوامل در کیفیت و جذابیت یک تصویر است. هنگامی که شما تصمیم گرفته اید از محصولات خود برای طراحی کاتالوگ، بروشور و یا آپلود در سایت و شبکه های اجتماعی عکاسی کنید؛ بهتر است از یک متخصص در زمینه عکاسی تبلیغاتی کمک بگیرید و این امر را یک موضوع پیش پا افتاده تلقی نکنید.

یک عکاس خلاق با استفاده از تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی میتواند اطمینان مخاطب را برای تبدیل شدن به یک مشتری جلب کند. کیفیت و جذابیت تصویر محصول شما بستگی به عوامل مختلفی دارد که نتیجه آنها را می­توانید از یک عکاس حرفه ای بخواهید.

اگر مبتدی هستید و نیاز به آشنایی با تکنیک های مختلف عکاسی دارید ما در این مقاله نکات مهم و تکنیک های حرفه ای را با شما به اشتراک گذاشته ایم. با ما همراه باشید.

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

اهمیت نور در عکاسی

اگر میخواهید تصاویر زیبا و جذابی بگیرید باید اهمیت نورپردازی در عکاسی را بدانید. زمانی که بتوانید کنترل نور در دست بگیرید و شناخت کافی به نور داشته باشید، قادر به ثبت تصاویر حرفه ای و جذاب می­باشد. دانش و کاربرد هر کدام از عوامل نور مانند: زاویه تابش، دمای نور، فاصله نور و … باعث می­شود شما بهترین تنظیمات را برای سنسورها، دیافراگم و شاتر دوربین را انتخاب کنید. (اگر میخواهید با عوامل موثر  و انواع نور آشنا شوید کلیک کنید)

تجهیزات مهم برای نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

سافت باکس: وسیله ای که با استفاده از آن نور های هارش و سخت را می­توان به نور های نرم تبدیل کرد. معمولا عکاسان حرفه ای از دو یا سه سافت باکس برای نوردهی مناسب استفاده میکنند. وجود سافت باکس یا اکتاباکس (همان سافت باکس است که به شکل هشت ضلعی طراحی شده و شدت نور و کنتراست را پایین می­آورد) در تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی بسیار حائز اهمیت هستند.

فلاش چتر: یکی از ساده ترین و رایج ترین تجهیزات نورپردازی، چتر ها هستند؛ که به منظور اصلاح نور از آنها استفاده می­شود. به طور کلی  دونوع چتر داریم؛ چتر بازتابنده یا انعکاسی که نور از داخل آن به بیرون ساطع می­شود و باعث روشن جلوه کردن سوژه می­شود و یا چتر های شفاف که منبع نور را گسترده میکنند و از تابش نور شدید جلوگیری میکنند.

رفلکتور: رفلکتور یک سطح بازتاب دهنده‌ی نور خاص است که برای تغییر مسیر نور و تاباندن آن به سوژه کاربرد دارد. مهم‌ترین خصوصیات رفلکتور عبارتند از رنگ، ابعاد و قابل حمل بودن.

برای مثال هرچقدر رفلکتور کوچک‌تر باشد نوری که تولید می‌کند هم سخت‌تر است. این نوع نور سایه‌های واضح‌تری و کنتراست پائین‌تری به شما می‌دهد که اغلب برای عکاسی از اشیاء بی جان مناسب است مانند عکاسی تبلیعاتی .

خیمه نور: این وسیله یک جعبه با دیواره‌های مات و سفید رنگ است که قابلیت عبور از این دیواره‌ها فراهم می‌شود و برای نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و جداسازی پس زمینه ا آن استفاده می‌شود.

چادر نور یا خیمه: خیمه  چادری است که در قالب جعبه درست شده و تنها یک دریچه برای ورود دهانه لنز دارد. هدف استفاده از خیمه جلوگیری از ایجاد رفله روی سوژه موردنظر است. خیمه، نور را کاملاً تخت می‌کند بنابراین عکاسان حرفه‌ای کمتر از این خیمه‌ها استفاده می‌کنند چون در این صورت کنترل بهتری بر روی نورها می­توان داشت.

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

لنز مناسب برای اجرای تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

مطمئنن مهم ترین ابزار برای عکاسی قبل از هر چیزی دوربین مناسب به علاوه لنز متناسب است. برای عکاسی تبلیغاتی لازم است قبل از شروع اندازه تصاویر را بدانید تا به توانید به راحتی لنز های خوب و مناسب را انتخاب کنید. معمولا عکاسان ماهر از چند لنز برای گرفت عکس از محصولات ریز و درشت استفاده میکنند. در ادامه به چند لنز باکیفیت برای این کار اشاره خواهیم کرد. لنز سیگما ۵۰mm f/1.4 DG HSM Art و لنز تامرون SP 90mm f/2.8 Di VC USD Macro از لنزهای باکیفیتی هستند که برای دوربین‌هایی با مارک سونی، کنون و نیکون مناسب می‌باشند.

به طور کلی برای نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی معمولاً بیشتر از لنزهای پرایم استفاده می‌شود زیرا ثابت هستند و عناصر اپتیکال داخل لنز انحراف کمتری را ایجاد می‌کنند و دیافراگم بازتری نیز به نسبت لنزهای زوم دارد. استفاده از آن‌ها ممکن است شما را برای اندازه گیری نور و موقعیت جا به جا کند اما کیفیت بسیار بالایی خواهید داشت.

اگر می خواهید تنظیمات دوربین برای عکاسی تبلیغاتی را بدانید کلیک کنید.

چند تکنیک دیجیتالی برای کنترل نور در عکاسی صنعتی

در عکاسی صنعتی، فناوری دیجیتال می‌تواند نوردهی را کاهش دهد و روشنایی تصویر را کنترل کند. در زیر برخی از این تکنیک‌ها را با هم مرور می کنیم:

  1. تصویربرداری : تصویربرداری HDR به معنای ترکیب چندین عکس با تنظیمات مختلف نور است. این تکنیک شامل گرفتن چندین عکس با تنظیمات نوری مختلف و سپس استفاده از نرم‌افزار تصویربرداری است. تصویر نهایی با نور و کنترل رنگ مناسب برای سطوح تصویر به دست می‌آید.
  2. عکاسی با فلاش دیجیتال: فلاش‌های دیجیتال بسیار قابل تنظیم هستند و می‌توانند بر اساس نیاز‌های عکاسی تنظیم شوند. با استفاده از فلاش دیجیتال می‌توانید نور را به درستی کنترل کنید و بازتاب نور را در تصویر کاهش دهید.
  3. استفاده از نرم‌افزار پردازش تصویر: نرم‌افزار پردازش تصویر می‌تواند به مدیریت نور و کاهش انعکاس نور در یک تصویر کمک کند. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانند تصویر را متناسب با آن تنظیم کرده و نور را به صورت دیجیتال کنترل کنند.
  4. تنظیمات دوربین: دوربین‌های دیجیتال تنظیمات مختلفی برای کنترل نور و کاهش تابش خیره‌کننده دارند. با تنظیمات مناسب روی دوربین می‌توانید نور و تصویر را به درستی کنترل کنید.
  5. استفاده از فیلتر‌های دیجیتال: فیلتر‌های دیجیتال می‌توانند به کاهش تابش خیره‌ کننده و کنترل روشنایی تصویر کمک کنند. با استفاده از فیلتر‌های مختلف می‌توانید تصویر را متناسب با آن تغییر دهید.

به طور کلی استفاده از تکنیک‌های دیجیتال در عکاسی صنعتی می‌تواند به کنترل نور و بهبود کیفیت تصویر کمک کند. علاوه بر این، استفاده از تجهیزات حرفه‌ای و آشنایی با تکنولوژی‌های جدید در عکاسی صنعتی می‌تواند به کاهش تابش خیره‌ کننده و بهبود کیفیت تصویر کمک کند.

انواع تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

تکنیک نورپردازی کم(Low-key Lighting): یکی از مهم ترین و رایج انواع روش نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی، تکنیک نوردهی کم است که سوژه را فقط از طریق یک منبع نور، روشن میکنیم. اینگونه تصاویر دارای کنتراست بالایی هستند که باید با دقت و ظرافت زاویه تابش تنها منبع را انتخاب کنید  تا سایه ها در جای مناسب ایجاد شوند.

نورپردازی پرنور(High-key Lighting): دقیقا این تکنیک مخالف روش Low-key است و از آن برای ازبین بردن سایه های سخت استفاده می شود.

اما درواقع در عکاسی تبلیغاتی با پس زمینه سفید، برای روشن شدن تمام ابعاد و زوایای محصول و جلوگیری از ایجاد سایه ها استفاده می شود. بوسیله این تکنیک می توانید عکسهایی تبلیغاتی و مینیمال تهیه کنید.

تکنیک نورپردازی پس زمینه (Background lighting) : این روش نیز یکی دیگر از تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی است که سوژه را میان نور و دوربین قرار میدهند و باعث بیشتر شدن عمق تصویر میشوند. زمانی که شما این تکنیک را به کار ببرید سوژه را کاملا از بک گراند جدا خواهید کرد و زوایای مختلف محصول را قابل درک تر نشان خواهید داد.

تکنیک نورپردازی لبه ای ((Rime lighting: یکی از خلاق ترین تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی همین روش است که بسیار شبیه به تکنیک اول یا همان  Low-key است در هر دو روش فضا از نور کمی برخوردار می­شود با این تفاوت که  در این تکنیک  قسمت های لبه های بیرونی  سوژه  یا بهتر است بگوییم محصول و تصویر از شدت نور بیشتری استفاده می­شود.

کلام آخر

در انتها قصد داشتم شما را با اهمیت شناخت و درک  نور درعکاسی تبلیغاتی آشنا کنیم، همچنین برای افزایش کیفیت و جذابیت عکس بهتر است با برخی از تجهیزات عکاسی آشنا شوید تا بتوانید تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی را اجرا کنید. امیدوار هستیم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد، ممنونیم که تا انتهای مقاله با ما همراه بوده اید.

 

عکاسی صنعتی در طرح گندم !!

برای مشاهده نمونه کارهای بیشتر از عکس های صنعتی و تبلیغاتی مجموعه طرح گندم بر روی لینک نمونه عکس های مجموعه طرح گندم کلیک نمایید.

Sorry, no pages was found

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 10 =