همه چیز درباره عکاسی چیدمان | عکاسی چیدمان چیست | طرح گندم

عکاسی چیدمان

عکاسی چیدمان چیست؟

عکاسی چیدمان چیست و عملکرد آن چگونه است؟

زمانی که صحبت از عکاسی چیدمان می شود تصاویر متفاوتی در ذهن شما نقش می‌بندد. اما فکر می‌کنید منظور از این اصطلاح چیست؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی پرسش های شما بپردازیم و پاسخ صحیحی به سوالات بدهیم. با ما همراه باشید.

عکاسی چیدمان

تعریف عکاسی چیدمان

به طور کلی تصویری که عکاس برای نمایش آن به دنبال چیدن تمام اجزای موجود در تصویر اعم از جزئیات بی جان و جان دار باشد را عکس چیدمان شده می گویند. می توانیم بگوییم قسمتی از عکاسی صنعتی چیدمان درست محصول است.

در واقع معمولا عکاسان برای تصاویری که شامل فقط اشیا هستند از این سبک استفاده می‌کنند، زیرا تعریف سبک عکاسی برای جانداران نام های تخصصی تری مانند عکاسی پرتره، عکاسی حیات وحش و… دارد.

در این سبک تمام اجزا حتی جزئی ترین ترکیبات نیز دارای اهمیت است؛ حتی رنگها و متریال جزا نیز مهم هستند. معمولا تمام چیدمان و تمام اجزا یک مفهوم را دنبال می کنند.  هر جز از عکس با توجه به هدفی در آن نقطه از تصویر قرار گرفته است.

در این سبک هنر و خلاقیت عکاس را می تواند از نوع چیدمان و انتخاب اشیاء متوجه شد.

تاریخچه عکاسی چیدمان

در ابتدا اختراع دوربین عکاسی، عکاسان برای ثبت تصاویر محدودیت های بسیاری داشتند، اما کم کم آنها توانستند با چیدمان اشیای بیجان صحنه های مورد علاقه خود را برای عکسبرداری خلق کنند.

جنسیت پردازی در عکاسی طبیعت بی­جان و چیدمان در حدی بود که عکاسان برای به رخ کشیدن توانمندی‌­های خود، اشیائی با جنس‌­های متفاوت در یک کادر چیدمان می‌­کردند تا همه­ی آنها را با هم و به شکلی دشوار نورپردازی کنند.

عکس هایی قدیمی و اجسامی مانند: تخم مرغ، بطری و وسایل فلزی و شیشه ای گویای این ادعا در مورد عکاسی چیدمان در گذر زمان می باشد.

عکاسی چیدمان

دگرگونی‌های عکاسی چیدمان

دید فرمالیستی

نگاه فرمالیستی اولویت در چیدمان را با نحوه ی ترکیب بندی در نظر می‌گیرد، به این معنا که عکاس موظف است فرم و نحوه ی قرار گیری اجسام را مورد بررسی قرار دهد. در این نگاه عکاس هیچ منظوری را دنبال نمی‌کند و فقط بر روی ترکیب ها متمرکز است.

دید مفهومی

همانطور که قبل تر هم به این موضوع اشاره کردیم بیشتر عکاسان در طول تاریخ به دنبال معنا و مفهومی برای انتخاب اشیا و ترکیب آنها بودند.

معمولا مفاهیم که عکاسان به دنبال آنها هستند مفاهیم روانشناختی است که بیشتر ناخودآگاه انسان ها را درگیر میکند و ممکن است با یک نگاه متوجه آن مفهوم نشوبد اما جذب آن تصویر شوید و با دیدن آن حس آشنا پنداری به شما دست بدهد.

عکاسی چیدمان مفهومی معوف ترین و محبوب ترین نحوه ی عکس چیدمان شده است.

برخی عکاسی چیدمان مفهومی را با عکاسی استیج یا صحنه آرایی که در آن یک انسان به صورت بازیگر در تصویر حضور خواهد داشت.

 

اگر به عکاسی صنعتی برای محصولات خود نیازمندید، از صفحه عکاسی صنعتی دیدن نمایید و یا با کارشناسان طرح گندم تماس بگیرید.

لند آرت

این دید از این نوع عکاسی شامل هنر محیط نیز می‌باشد. لند آرت هنری است که در طبیعت صورت میپذیرد و تمام ابعاد را در بر میگیرد از کوچکترین ابعاد تا ابعاد بزرگ.

در این شیوه عکاس با توجه با مقادیری که از طبیعت در دسترس دارد می‌تواند معنا و مفهومی را در تصویر نمایان کند و حتی می تواند یک صحنه را بازسازی کند.

مستند پردازی

در واقع این دید استعاره ای از یک عکاسی چیدمان است و دقیقا عکاس در چیدمان و ترکیبات دخالت ندارد فقط یک چیدمان عالی را جستجو و پیدا کرده است. البته این جستجو راحت نیست و باید با تجبه و دید یک عکاسی چیدمان به اطراف نگاه کرد. برای مثال آثار هنری که در یک نمایشگاه گرد هم آمده است.

عکاسی تبلیغات

در نهایت، شکل دیگر این سبک را به عنوان عکاسی تبلیغاتی در نظر می­‌گیریم. می­توان گفت در نهایت عکاسی از محصولات در قالب عکس گروهی از آنها می‌­تواند یک نوع عکاسی چینشی محسوب شود. چرا که در این عکس‌­ها، یک محصول با نسخه­‌های دیگر کوچک و بزرگ خود عکاسی می‌­شود، یا یک محصول با محصولات دیگر یک کارخانه.

ایجاد ارتباط میان اجزا

برای عکاسی چیدمان نیاز به یک دوربین حرفه ای یا لنز های آنچنانی ندارید اگر قصد گرفتن این سبک عکس را دارید باید کمی خلاقیت و دانش عکاسی داشته باشید.

معمولا عکاسان با توجه به سوژه ی اصلی و محیط و نور سعی در انتخاب اجزایی دارند که همگی در یک دسته بندی معنایی باشند و مکمل یکدیگر قرار بگیرند تا حسی را به مخاطب منتقل کنند.

بنابراین تمام المان ها و نقاط قرار گیری آنها از لحاظ ارتباطی باید به یکدیگر پیوسته باشند حتی اگر پراکنده به نظر برسند و ببینده متوجه ی چیدمان آنها نشود.

به عنوان مثال، قرار دادن وسایل کوچکی از قبیل یک ساعت مچی در کنار یک مبل بزرگ باعث دیده نشدن آن وسایل می‌شود. اما اگر یک وسیله‌ی کمی کوچک‌تر از مبل مانند گلدان را در کنار آن قرار دهیم، هماهنگی بین تصویر بسیار زیبا خواهد بود. این هماهنگی باید در رنگ‌ها نیز حفظ شود.

 کلام آخر

مجموعه طرح گندم پیشتاز در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی با چندین سال سابقه درخشان در این حوزه برای کمک به شما عزیزان در کنار شما خواهد بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *