عکاسی نجومی چیست؟

عکاسی نجومی

عکاسی نجومی چیست؟

عکاسی نجومی از ستارگان و کهکشان ها و تفاوت های این ژانر با دیگر سبک های عکاسی!

آیا تا به حال در شب بیرون رفته اید و از یک ماه درخشان و کم شیار عکس گرفته اید؟ یا تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل را مرور کرده اید؟

اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات مثبت است، قبلاً در معرض دنیای عکاسی نجومی قرار گرفته اید.

عکاسی نجومی صرفاً عکس گرفتن از یک جسم در فضا است، خواه با دوربین نقطه گذاری، تلسکوپ فضایی هابل یا هر نوع دوربین دیگری باشد. و موضوع می تواند شامل هر چیزی از ماه گرفته تا کهکشان راه شیری باشد.

در سال 1840، داگرئوتیپ جان ویلیام دریپر، اولین عکاس نجومی از ماه در آمریکای شمالی شد.

اقدامات اولیه در عکاسی، مانند داگرئوتایپ، و دوربین‌های مدرن امروزی شامل گرفتن نور منعکس شده از اجسام مختلف است. در مورد عکاسی نجومی، این نور اتفاقی از کیهان می آید.

با پیشرفت مطالعه فضا و تکنیک های عکاسی، رصدخانه ها و تلسکوپ های مداری سنت عکاسی از اجرام نجومی را گسترش داده اند.

عکاسی نجومی

مبانی عکاسی نجومی

بسیاری از علاقمندان و عکاسان حرفه ای از فیلم و دوربین های دیجیتال برای گرفتن عکس های نجومی استفاده می کنند. و برخی از علاقه مندان نیز از وب کم و انواع دیگر دوربین های فیلمبرداری استفاده می کنند. این عکاسان می‌توانند ابزارهای ضبط را به تلسکوپ‌های مختلف با سطوح بزرگ‌نمایی متفاوت نصب کرده و وصل کنند تا قدرت تصویربرداری را بهبود بخشند. تلسکوپ ها و سه پایه ها نیز دستگاه ها را برای تصاویر واضح تر ثابت می کنند.

لنزهای تله فوتو می توانند همه چیز را بزرگتر از زندگی کنند، به اصطلاح، با افزایش اندازه جسم عکاسی شده در کادر. و این تنها یکی از تجهیزاتی است که می تواند به بهبود کیفیت عکس های نجومی کمک کند.

تجهیزات به تنهایی ممکن است همه چالش های مرتبط با عکاسی نجومی را حل نکنند. به عنوان مثال، شما باید از تداخل جوی متلاطم، ذرات گرد و غبار موجود در هوا و رطوبت، آلودگی نوری و حشرات مزاحم خودداری کنید.

همچنین، شما باید راهی برای تمرکز نوردهی های طولانی در حین چرخش زمین بخواهید. عکاسان نجومی با تجربه چند راه را برای غلبه بر برخی از این موانع کشف کرده اند، مانند ایجاد براکت های دست ساز که امکان استفاده از کابل شاتر (برای بهبود پایداری دوربین) را فراهم می کند.

ترفند های عکاسی نجومی خوب این است که بر این موانع غلبه کنید و همزمان با سرعت های شاتر و تنظیمات دیافراگم مختلف آزمایش کنید.

از آنجایی که عکس های نجومی اغلب اجسام کم نور را به تصویر می کشند، یکی از اهداف اصلی دریافت نور کافی در عکس است. برای اشیاء بسیار کم نور، هدف اضافه شده به دست آوردن تعداد کافی تکراری از آن تصویر است تا بعداً آنها را با هم لایه بندی کنید.

هنگامی که تصاویر گرفته می شوند، می توان آنها را با استفاده از نرم افزار رایانه ای لایه بندی کرد تا عکس های ترکیبی واضح تر و واضح تر ارائه شود.

اغلب، عکاسان نجومی باید تصاویر را روی هم بگذارند تا محصول نهایی با کیفیت بالا به دست آورند.

گرفتن چندین عکس یک تکنیک نسبتاً رایج برای عکاسی از رویدادهایی مانند کسوف است. عکاسان نجومی هر چند دقیقه یک عکس با زاویه باز می گیرند تا پیشرفت رویداد را ثبت کنند و سپس تمام مراحل را به عنوان یک تصویر تمام شده نشان می دهند.

 

عکاسی نجومی

 

برای عکاسی آماده شوید

همان طور که همیشه توصیه و تاکید کرده ایم بهتر است قبل از شروع عکاسی حتما برنامه ریزی کنید. و برای شرایط پیشرو آماده باشید این امر درباره عکاسی نجومی نیز صادق است و بهتر است که حتما طبق برنامه پیش بروید.

زمانی که برنامه ریزی میکنید؛ با اطلاع کامل از مکان عکاسی و آب و هوا آماده خواهید شد بنابراین با خیال راحت امکانات و تجهزات را آماده میکنید و برای عکاسی هیجان انگیز آماده خواهید بود.

مطمئنا هیچ عکاسی دوست ندارد به مکان عکاسی برسد و متوجه شود یکی از وسایل مورد نیازش را جا گذاشته است.

عکاسان نجومی معمولا مکان های تاریک و باز  و دور از شهر را برای عکاسی انتخاب میکنند، پس فکر فراموش نکنید که آب و هوا را بررسی کنید زیرا دیگر امکان بازگشت برای برداشتن وسایلتان نخواهید داشت.

انتخاب مکان مناسب برای عکاسی نجومی

شاید فکر کنید هر جایی که آسمان زیباست می توانید شروع به عکاسی کنید اما متاسفانه اغلب پیدا کردن مکان مناسب برای عکاسان نجوم خیلی راحت نیست زیرا باید محلی را برای عکاسی انتخاب کنند که به دور از آلودگی های نوری باشد.

به طور کلی هرچه محیط تاریک تر باشد امکان ثبت تصاویر زیبا و شگفت انگیز بیشتر است.

در زمان مناسب عکاسی کنید

یکی از الزامات مهم در عکاسی نجومی برای عکاسان صبور بودن است. شما نمی توانید به محض اینکه تصمیم به عکاسی گرفتید به سرعت تصاویر شگفت انگیز بگیرید البته که باید صبور و پر تلاش باشید؛ زیرا عوامل بیرونی در این ژانر بسیار تاثیر گذار است و شما نمی توانید بر این عوامل مسلط شوید.

ابری نبودن آسمان

وضعیت ماه (این ستاره نورانی می تواند در زمان کامل بودن به صورت یک ضد نور عمل کند و ستارگان دیگر را کم نور و غیر قابل دسترس کند)

فصل های مختلف ( بهترین زمان برای عکاسی نجومی تا حد بسیاری به فصل ها نیز بستگی دارد. بسته به موقعیت جغرافیایی و فصل‌های مختلف، چند ساعتی ممکن است بعد از غروب خورشید و یا چند ساعت قبل از طلوع خورشید مناسب باشد. پرداختن به این گزینه شاید چندان برای عکاس‌های مبتدی مهم نباشد، ولی افراد حرفه‌ای حتما باید آن را در نظر بگیرند.)

عکاسی نجومی

تجهیزات مناسب برای عکاسی نجومی

برای هر ژانر عکاسی شما نیاز به تجهیزات مورد نیازی را دارید برای عکاسی نجوم نیز شما باید تجهیزاتی مانند یک دوربین حرفه ای مانند  Canon EOS 60d که دقیقا برای عکس های نجومی طراحی شده است استفاده کنید البته منظورمان این نیست که از دوربین های دیگر نمی تتوانید استفاده کنید اما این مدل دقیقا مناسب عکاسان نجوم است.

مهم است که از دوربین های فول فریم استفاده کنید زیرا؛ با توجه به اینکه در محیط های تاریک قرار است تصویر برداری کنید باید دوربینتان قابلیت گرفتن عکس در محیط های تاریک را داشته باشد.

با توجه به محیط میدانید که قرار است تصاویر wide گرفته شود بنابراین باید لنز مخصوص همراه داشته باشید. سه پایه را فراموش نکنید که بسیار کاربرد دارد؛ برای تثبیت نور نیاز است که چند دقیقه دوربین در یک کادر باقی بماند تا زمان درست عکس گرفتن فرا برسد بنابراین برای اینکه لرزش عکس تمام برنامه های شما را بهم نزند بهتر است یک سه پایه همراه داشته باشید.

ویرایش تصاویر 

در پایان که تصاویر مورد نظر و دلخواهتان را ثبت کردید باید به سراغ ویرایش تصاویر بروید و با اضافه کردن رنگ، نور و لایه بندی مناسب تصویررتان را خیره کننده تر کنید و از آن لذت ببرید.

کلام آخر 

در این مقاله سعی کردیم شما را با یکی از انواع ژانر های عکاسی به نام عکاسی نجومی آشنا کنیم، امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. ممنونیم که تا انتهای مطلب با ما همراه بوده اید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =