اصول فرم بندی در طراحی

اصول فرم بندی در طراحی

اصول فرم بندی در طراحی

اصول فرم بندی در طراحی کاتالوگ خوب بدون درک اصول طراحی امکان پذیر نیست. اما ممکن است برای ساخت کاتالوگی که هم ظاهر خوبی داشته باشد و هم تجربه کاربری مطلوبی ایجاد کند، آزمون و خطای زیادی لازم باشد.

یکی از سخت‌ترین بخش‌های صحبت در مورد اصول فرم بندی این است که بفهمیم واقعاً چند اصل وجود دارد؛ و هنگامی که مشخص شد، کدام یک از این اصول فرضی باید گنجانده شود؟

اصول فرم بندی را جستجو کنید و Google نتایجی را برای مقالاتی که از پنج تا بیش از دوازده اصل فردی را شامل می شود، نشان می دهد. حتی مقالاتی که در مورد تعداد توافق دارند لزوماً در مورد اینکه کدام یک باید در آن شماره گنجانده شود توافق ندارند.

در واقعیت، تقریباً دوازده اصل اساسی در طراحی وجود دارد که طراحان مبتدی و متخصص باید هنگام کار بر روی پروژه های خود به خاطر داشته باشند. علاوه بر این ده ها یا بیشتر اصول طراحی «ثانویه» دیگری وجود دارد که گاهی اوقات به عنوان اصول اولیه گنجانده می شوند (به عنوان مثال، اصول گشتالت ، تایپوگرافی، رنگ ، و کادربندی). اصول فرم بندی در زیر توضیح داده شده و نشان داده شده است. با ما همراه باشید.

 

اصول اولیه طراحی

همانطور که قبلاً ذکر شد، در جامعه اصول فرم بندی درباره اینکه اصول اصلی طراحی واقعاً چه هستند، اتفاق نظر واقعی وجود ندارد. با این اوصاف، دوازده اصل زیر آنهایی هستند که بیشتر در مقالات و کتابهای مربوط به این موضوع ذکر شده است.

 

تضاد

یکی از رایج‌ترین شکایاتی که طراحان درباره بازخورد مشتری دارند، اغلب حول مشتریانی می‌چرخد که می‌گویند یک طرح باید بیشتر «پاپ» شود. در حالی که این یک اصطلاح کاملاً دلخواه به نظر می رسد، منظور مشتری به طور کلی این است که طراحی به کنتراست بیشتری نیاز دارد.

کنتراست به چگونگی وجود عناصر مختلف در یک طرح، به ویژه عناصر مجاور اشاره دارد. این تفاوت ها باعث برجسته شدن عناصر مختلف می شود. کنتراست نیز یک جنبه بسیار مهم در ایجاد طرح های در دسترس است . کنتراست ناکافی می تواند خواندن محتوای متن را به خصوص برای افراد دارای اختلالات بینایی بسیار دشوار کند.

 

تعادل

در اصول فرم بندی هر عنصر یک طراحی  تایپوگرافی، رنگ ها، تصاویر، اشکال، الگوها و غیره دارای وزن بصری است. برخی از عناصر سنگین هستند و چشم را جلب می کنند، در حالی که عناصر دیگر سبک تر هستند. نحوه چیدمان این عناصر در صفحه باید احساس تعادل ایجاد کند.

دو نوع اصلی تعادل وجود دارد: متقارن و نامتقارن. طرح های متقارن عناصر چیدمان با وزن مساوی را در دو طرف یک خط مرکزی خیالی طراحی می کند. تعادل نامتقارن از عناصری با وزن‌های متفاوت استفاده می‌کند که اغلب در رابطه با خطی قرار می‌گیرند که در مرکز طرح کلی قرار ندارد.

 

تاکید

تاکید به بخش هایی از یک طرح می پردازد که قرار است برجسته شوند. در بیشتر موارد، این به معنای مهم ترین اطلاعاتی است که طراحی قرار است منتقل کند. همچنین می توان از تأکید برای کاهش تأثیر برخی اطلاعات استفاده کرد. این بیشتر در مواردی آشکار می شود که از «چاپ ریز» برای اطلاعات جانبی در یک طرح استفاده می شود. تایپوگرافی کوچکی که در پایین صفحه قرار می‌گیرد، وزن بسیار کمتری نسبت به هر چیز دیگری در یک طرح دارد، و به همین دلیل تاکیدی بر آن نیست.

 

تناسب، قسمت

 

 

اصول فرم بندی

 

تناسب یکی از اصول فرم بندی ساده تر برای درک بهتر مخاطب است. به عبارت ساده، اندازه عناصر نسبت به یکدیگر است. تناسب نشان می دهد که چه چیزی در یک طراحی مهم است و چه چیزی مهم نیست. عناصر بزرگتر اهمیت بیشتری دارند، عناصر کوچکتر کمتر.

 

سلسله مراتب

سلسله مراتب یکی دیگر از اصول فرم بندی است که مستقیماً به چگونگی پردازش محتوا توسط افرادی که از یک وب سایت استفاده می کنند مربوط می شود. این به اهمیت عناصر در یک طرح اشاره دارد. مهم ترین عناصر (یا محتوا) باید به نظر مهم ترین باشند.

سلسله مراتب به آسانی از طریق استفاده از عناوین و سرفصل ها در یک طرح نشان داده می شود. عنوان یک صفحه باید بیشترین اهمیت را داشته باشد و بنابراین باید فوراً به عنوان مهمترین عنصر در یک صفحه قابل تشخیص باشد. سرفصل ها و زیرعنوان ها باید به گونه ای تنظیم شوند که اهمیت آنها را نسبت به یکدیگر و همچنین در رابطه با عنوان و متن اصلی نشان دهد.

 

تکرار

تکرار یک راه عالی برای تقویت یک ایده در اصول فرم بندی است. همچنین این یک راه عالی برای یکسان سازی طرحی است که عناصر مختلف زیادی را گرد هم می آورد. تکرار را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد: از طریق تکرار همان رنگ‌ها، حروف چاپی، شکل‌ها یا سایر عناصر یک طرح.

برای مثال، یک کاتالوگ از تکرار در قالب سرفصل ها استفاده می کند. هر اصل طراحی مانند سایر اصول در این بخش قالب بندی شده است، و به خوانندگان نشان می دهد که همه آنها از اهمیت یکسانی برخوردار هستند و همه آنها به هم مرتبط هستند. سرفصل های ثابت این عناصر را در سراسر صفحه یکسان می کند.

 

مطالب مرتبط » اصول طراحی کاتالوگ تبلیغاتی را بخوانید!

طراحی کاتالوگ دیجیتال چه تاثیری در کسب و کار شما دارد؟ 

ریتم

فضاهای بین عناصر تکرار شونده می تواند باعث ایجاد حس ریتم شود، شبیه به روشی که فضای بین نت ها در یک ترکیب موسیقی ایجاد ریتم می کند. پنج نوع اصلی از ریتم بصری وجود دارد که طراحان می توانند ایجاد کنند: تصادفی، منظم، متناوب، روان و پیشرونده.

 

ریتم های تصادفی هیچ الگوی قابل تشخیصی ندارند. ریتم‌های منظم از فاصله یکسانی بین هر عنصر پیروی می‌کنند و هیچ تغییری ندارند. ریتم های متناوب از یک الگوی تنظیمی پیروی می کنند که تکرار می شود، اما بین عناصر واقعی تفاوت وجود دارد. ریتم‌های جریان از خم‌ها و منحنی‌ها پیروی می‌کنند، شبیه به روشی که تپه‌های شنی موج می‌زنند یا امواج جریان دارند. ریتم های پیشرونده با پیش رفتن تغییر می کنند و هر تغییر به تکرارهای قبلی اضافه می شود.

از ریتم ها می توان برای ایجاد تعدادی از احساسات در طراحی کاتالوگ و دیگر ابزار های تبلیغاتی استفاده کرد. آنها می توانند هیجان ایجاد کنند (به ویژه ریتم های روان و پیشرونده) یا اطمینان و ثبات ایجاد کنند. همه چیز به نحوه اجرای آنها بستگی دارد.

 

الگو

در اصول فرم بندی الگوها چیزی نیستند جز تکرار چندین عنصر طراحی که با هم کار می کنند. الگوهای کاغذ دیواری رایج ترین نمونه از الگوهایی است که تقریباً همه با آن آشنا هستند.

 

با این حال، در طراحی، الگوها همچنین می توانند به استانداردهای تعیین شده برای نحوه طراحی عناصر خاص اشاره کنند. به عنوان مثال، ناوبری بالا یک الگوی طراحی است که اکثر کاربران اینترنت با آن تعامل داشته اند.

 

فضای سفید

 

 

 

 

فضای سفید  که به آن “فضای منفی” نیز در اصول فرم بندی نیز گفته می شود؛ مناطقی از یک طراحی است که هیچ عنصر یا المان طراحی را شامل نمی شود. فضا عملاً خالی است.

بسیاری از طراحان مبتدی احساس می کنند که باید هر پیکسل را با نوعی “طراحی” بسته بندی کنند و ارزش فضای سفید را نادیده بگیرند. اما فضای سفید بسیاری از اهداف مهم را در یک طراحی انجام می دهد که مهمترین آنها دادن عناصر اتاق طراحی برای تنفس است. فضای منفی همچنین می تواند به برجسته کردن محتوای خاص یا بخش های خاصی از طراحی کمک کند.

همچنین می تواند تشخیص عناصر یک طرح را آسان تر کند. به همین دلیل است که وقتی از حروف بزرگ و کوچک استفاده می شود تایپوگرافی خواناتر است زیرا فضای منفی در اطراف حروف کوچک متنوع تر است که به افراد امکان می دهد آنها را سریعتر تفسیر کنند.

 

جنبش

در اصول فرم بندی حرکت به نحوه حرکت چشم بر روی یک طرح اشاره دارد. مهمترین عنصر باید به مهمترین عنصر بعدی و غیره منتهی شود. این کار از طریق موقعیت یابی (چشم به طور طبیعی ابتدا روی نواحی خاصی از طرح می افتد)، تأکید و سایر عناصر طراحی که قبلاً ذکر شد انجام می شود.

 

تنوع

تنوع در طراحی برای ایجاد علاقه بصری استفاده می شود. بدون تنوع، یک طرح می تواند خیلی سریع یکنواخت شود و باعث از دست دادن علاقه کاربر شود. تنوع را می توان به روش های مختلفی از طریق رنگ، تایپوگرافی، تصاویر، اشکال و تقریباً هر عنصر طراحی دیگری ایجاد کرد.

با این حال، تنوع به خاطر تنوع بی معنی است. تنوع باید سایر عناصر یک طراحی را تقویت کند و در کنار آنها استفاده شود تا نتیجه ای جالب تر و زیباتر ایجاد کند که تجربه کاربر را بهبود بخشد.

 

وحدت

همه یک وب‌سایت یا طراحی دیگری را دیده‌اند که به نظر می‌رسد فقط عناصری را در یک صفحه بدون توجه به نحوه کار آنها با یکدیگر پرتاب می‌کند. تبلیغات روزنامه هایی که از ده فونت مختلف استفاده می کنند تقریباً بلافاصله به ذهن می رسند.

یونیتی به چگونگی کارکرد عناصر یک طراحی با هم اشاره دارد. عناصر بصری باید روابط واضحی با یکدیگر در طراحی داشته باشند. یونیتی همچنین کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که مفاهیم به شیوه ای واضح و منسجم منتقل می شوند. همچنین به نظر می‌رسد طرح‌هایی با وحدت خوب نسبت به طرح‌هایی با وحدت ضعیف سازمان‌دهی شده‌تر و از کیفیت و اعتبار بالاتری برخوردارند.

 

سایر اصول طراحی

سایر اصول طراحی نیز در مقالات مختلف در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته است. اینها عبارتند از تایپوگرافی، رنگ، اصول گشتالت، شبکه و تراز، کادربندی و شکل. برخی قطعاً با تعریف “اصول” مطابقت دارند در حالی که برخی دیگر بیشتر شبیه عناصر طراحی هستند.

تایپوگرافی به نحوه چیدمان متن در طرح اشاره دارد. این شامل فونت های استفاده شده، فاصله، اندازه و وزن آنها و نحوه ارتباط عناصر متنی مختلف با یکدیگر است. طراحی تایپوگرافی خوب به شدت تحت تاثیر سایر اصول طراحی است که قبلاً در این مقاله ذکر شد.

استفاده از رنگ در طراحی یکی از مهم‌ترین بخش‌های روان‌شناختی طراحی است و تأثیر زیادی بر تجربه کاربر دارد. روانشناسی و تئوری رنگ به شدت بر برخی از اصول دیگر که قبلاً ذکر شد تأثیر می گذارد.

اصول گشتالت شامل شباهت، ادامه، بسته شدن، مجاورت، شکل/زمین، و تقارن و نظم (همچنین به نام prägnanz) است. برخی از آن اصول ارتباط نزدیکی با اصول ذکر شده در بالا دارند.

گرید و تراز ارتباط نزدیکی با تعادل دارند و به نحوه چیدمان عناصر در رابطه با یک شبکه نامرئی در صفحه اشاره دارد.

کادربندی به نحوه قرارگیری موضوع اصلی یک طرح در رابطه با سایر عناصر موجود در صفحه اشاره دارد. اغلب در فیلمبرداری یا عکاسی شنیده می شود که چگونه تمرکز اصلی یک تصویر در تصویر کلی قرار می گیرد. اما این اصل در طراحی نیز ادامه دارد.

 

شکل نیز بخش عمده ای از هر طراحی است، هم از نظر اشکال خاص که به عنوان عناصر در طراحی استفاده می شود و هم از نظر شکل کلی خود طرح. اشکال مختلف می توانند احساسات متفاوتی را برانگیزند، یعنی دایره ها ارگانیک و سیال هستند، در حالی که مربع ها سفت تر و رسمی تر هستند و مثلث ها احساس انرژی یا حرکت می دهند.

این «اصول» یا عناصر طراحی، جنبه‌های مهم طراحی خوب هستند و باید در کنار سایر اصول اولیه برای ایجاد بهترین تجربه کاربری در نظر گرفته شوند.

کلام آخر

آنچه که اصول فرم بندی در طراحی را تشکیل میدهد، قطعاً قابل بحث است. اما درک و اجرای اصول پوشش داده شده در بالا برای موفقیت هر پروژه طراحی حیاتی است.

هدف طراحان این است که بفهمند هر یک از این اصول طراحی واقعاً بر کار آنها تأثیر می گذارد. مطالعه اینکه چگونه طراحان دیگر این ایده ها را برای ساختار طرح های خود پیاده سازی کرده اند نیز یک ابزار فوق العاده ارزشمند در یادگیری ایجاد طرح های بهتر است.

ایجاد یک طرح خوب بدون درک کامل این عناصر و اصول طراحی کاملا امکان پذیر است. با این حال، این کار معمولاً با «شهود طراح» انجام می‌شود و ممکن است برای ایجاد چیزی که در واقع خوب به نظر می‌رسد و تجربه کاربری بهینه‌ای ایجاد می‌کند، آزمایش و خطای زیادی انجام شود. طراحان می توانند با تمرین اصولی که در مورد آنها بحث کردیم تا زمانی که به طبیعت دوم تبدیل شوند، در زمان و انرژی زیادی صرفه جویی کنند.

 شرکت تبلیغاتی طرح گندم با سالها تجربه در زمینه چاپ و طراحی انواع ابزار های تبلیغاتی مانند انواع کاتالوگ کاغذی یا کاتالوگ دیجیتال توانسته است سابقه ای درخشان از خود برجای بگذارد؛ جهت دریافت مشاوره رایگان و مشاهده نمونه کارها کافی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 ترجمه شده از سایت تاپ تال

 

به ما امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 4 =